Veszélybe került a drogmegelőzés

Olvasóinktól
2008. 09. 01. 19:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Komoly problémát jelentett a szakemberhiány és az addiktológiai/pszichiátriai problémával küszködő gyermekek és serdülők megfelelő egészségügyi ellátása – állapította meg a Szociális és Munkaügyi Minisztérium szakmai kiadványsorozatának éves jelentése, a Jelentés a magyarországi kábítószerhelyzetről 2007-ben. Riasztó látlelet, amely tehát intézményt és szakembert hiányol, közli a megdöbbentő tényt és következményt, miszerint a hiány elsősorban a narkotikumokkal küszködő, lelkileg sérült gyerekeket és serdülőket sújtja. Kiderül, hogy a 2005. és a 2006. év tapasztalatait összegzi így a rövid jelentés. Ezért is érthetetlen, hogy utána miért számolták fel az Országos Pszichiátriai és Neurológiai Intézetet, miért mondták ki a halálos ítéletet az Országos Addiktológiai Intézetre, miért kerülhetett sor immár a Gyermek- és Ifjúsági Pszichoterápiás Szakrendelő bezárására is. Azon kell csodálkoznunk, hogy a Nemzeti Drogmegelőzési Intézet még él és működik, hiszen szervesen illeszkedik a fenti sorba, funkcióját tekintve – miként testvérintézményei – sajnos nélkülözhetetlen és pótolhatatlan, ráadásul 2001-ben, az Orbán-kormány idején létesült.
Azért maradhatott meg a Nemzeti Drogmegelőzési Intézet, mert közvetlenül a nemzeti drogstratégiához kötődik, az intézet a nemzeti drogstratégia megvalósításának kutatási, módszertani, szervezési háttérintézménye. A nemzeti drogstratégiát, azaz a Nemzeti stratégia a kábítószer-probléma visszaszorítására című dokumentumot pedig 2000 decemberében teljes konszenzussal, ellenszavazat nélkül fogadta el az Országgyűlés. A nemzeti rangra érdemesítő e legerősebb parlamenti döntés egyöntetű határozatát kellene tehát érvénytelenítenie a kormánynak. Akkor tehetné meg messze hangzó botrány nélkül, ha valaki egyértelműen bebizonyítja, hogy kudarcot vallott a nemzeti drogstratégia.
Ilyen bizonyíték azonban nincs. De lehetne, hiszen a program határkőhöz érkezett, az idén jár le első nyolcéves időszaka, amely után átfogó értékelésnek kellene következnie. Csakhogy nem lesz nyolcéves számvetés, ezt a balliberális adminisztráció nem fogja megkockáztatni. Bizonyára nem véletlen, hogy mérlegkészítés helyett a „folyamatos értékelés rendkívüli jelentőségét” hangsúlyozza a szaktárca illetékese, amelyhez, mint mondja, 2004 (!) óta egy másik intézmény, a Nemzeti Drog Fókuszpont biztosít „színvonalasan” adatokat, miközben a Nemzeti Drogmegelőzési Intézetnek még a nevét sem említi. Mindazonáltal bejelenti, hogy a kormányzat új, 2009 után esedékes, hosszú távú stratégiai célrendszer megtervezésére készül. Világos a szándék: indoklás nélkül szeretnék felszámolni, illetve felváltani a nemzeti drogstratégiát és vele a Nemzeti Drogmegelőzési Intézetet más programmal, más intézményi hálózattal, más emberekkel.
Józan ésszel senki nem várhatta, hogy a kábítószer-fertőzés kilencvenes évekbeli, elképesztően gyors elterjedése után Magyarország teljesen megtisztulhat a drogtól. Ez eddig egyetlen országnak sem sikerült, a hazai stratégia sem ígérte. Ám azt ki lehetett és kellett mondani, hogy jelentősen csökkenthetők egyéni és közösségi ártalmai egy koherens program alapján, amely őszinte helyzetértékelésre épül, szakít a titkolózás, az elkendőzés politikájával, minden ízében nyilvános (kivéve a nemzetbiztonsági vonatkozásokat). A nemzeti drogstratégia lényegében arra a pozitív meggyőződésre épül, hogy a magyar társadalom képes kezelni a problémát. Vagyis elfogadja, hogy a drogfogyasztás féken tartása nem csupán állami, kiváltképpen nemcsak rendészeti feladat, hanem mindazon közösségeké is, amelyek térben és időben a legközelebb állnak a fertőző gócokhoz a családoktól a lakóhelyi szervezeteken és iskolákon át az egyházi missziókig. Sokféle erő együttműködésére, úgymond a gyenge kapcsolatok erős szövetére épül a program, amelynek a szálait a területi kábítószerügyi egyeztető fórumok fogják össze, tevékenységüket pedig az intézet koordinálja. Ezt egészíti ki az intézményes kezelés.
A cél tehát, hogy hazánkban az illegális szerek használata nem növekedhet nyugat-európai szintre, annak különösen veszélyeztető formái alapvetően nem zavarhatják meg a társadalom életét, mint megtörtént például Hollandiában, Angliában, ahol a polgárok úgy szembesültek a jelenséggel, hogy kemény drogoktól leépült emberek seregesen lepték el a nagyvárosok utcáit, tereit. Időközben kinyíltak a határok, megélénkült a nemzetközi drogmaffia, a drogterjesztők nikotintól és alkoholtól alaposan előkészített televényre találtak Magyarországon.
Ma a nemzeti drogstratégia gyakorlati működtetéséhez csupán tizedannyi pénzt ad az állam, mint amennyire szükség volna. Nem a stratégián és intézményi hátterén, ezen kellene változtatni!
Miksa Lajos
oktatási szakértő, e-mail

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.