Nem bizonyított a magyar állam

Újabb, meglepő szakaszához érkezett az a 150 milliárdos kártérítési per, amelyet a Postabank három könyvvizsgáló cége ellen indított az Orbán-kormány idején a magyar állam. Az ügy nem csak azért különös, mert idehaza még nem volt rá példa, hogy könyvvizsgálók tevékenysége miatt eljárást folytassanak. A rendkívüli az ügyben az, hogy a pénzügyi kormányzat – az adatok szerint – az állam képviseletében megpróbálja kimenteni az általa bíróságra idéztetett alperest: a Deloitte Kft.-t. A Fővárosi Ítélőtábla április 24-én hoz jogerős ítéletet.

2009. 04. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Postabank egykori vezérigazgatóját, Princz Gábort – mint emlékezetes – tízévi eljárás után nemrégiben 3,5 millió forint pénzbüntetésre ítélte a Legfelsőbb Bíróság. A bankvezető a döntés szerint gondatlanul bánt a rá bízott vagyonnal, s ezzel elkövette a hanyag kezelés vétségét.
Nem sokkal a büntetőeljárás 1998. évi megindítása után felvetődött, hogy nem csak a hitelintézet vezetőjének és helyetteseinek felelősségét kell megvizsgálni. Tisztázandó az is: megtett-e minden elvárható intézkedést a Postabank könyvvizsgálója. Kezdettől nyilvánvaló volt, hogy az adatokat kozmetikázták: a hitelintézet éves beszámolói, mérlegei nem a tényeket mutatták be. Egyes tranzakciókról, s így a végeredményről is a valóságosnál kedvezőbb kimutatás készült. A mérleget köztudomásúan a cégek vezetői készítik elő és terjesztik a tulajdonosok, a részvényesek elé. A könyvvizsgáló arra hivatott, hogy ellenőrizze: a kimutatás megfelel a számviteli szabályoknak, a szakma nemzetközi követelményeinek és természetesen a tényeknek.
A hazai joggyakorlatban eleddig ismeretlen kártérítési pert nemzetközi minták alapján 2000-ben, az Orbán-kormány idején indította meg a magyar állam a Postabank három könyvvizsgáló cége ellen. Az államot mint felperest a Pénzügyminisztérium képviselte és képviseli máig is. Az alperes a Deloitte Könyvvizsgáló és Tanácsadó Kft., az Arthur Andersen Kft. és a Prudentia Kft. lett. Mindhárman úgy nyilatkoztak, hogy szabályszerűen végezték a feladatukat.
A meginduló polgári peres eljárás elvi alapja az volt, hogy a Postabank részvényeit az állam tulajdonolta, s az 1997-es bankpánik után a kormány mentette meg a bankot. Tízmilliárdos tételben már a Horn-kormány is tőkeemelést hajtott végre az összeomlás határán lévő pénzintézetben, az Orbán-kormány pedig két alkalommal mintegy 150 milliárd forinttal konszolidálta az intézményt. Így tudta elkerülni, hogy a betétesek elveszítsék pénzüket. A talpra állított Postabankot később a balliberális kormány eladta. A bevétel bizonyos mértékig kompenzálta a rossz gazdálkodás által okozott veszteségeket.
A Fővárosi Bíróság 2005. május 31-én csupán a Deloitte Kft. felelősségét állapította meg. Pontosabban úgy vélekedett, hogy a magyar állam, vagyis a felperes felerészben maga okozta a kárt, hiszen az általa megbízott menedzsment szabálytalanul tevékenykedett. Nem valósult meg a prudens gazdálkodás. A hiba – az ítélet szerint – 50 százalékban tulajdonítható a könyvvizsgálónak. Ezt a döntést a Fővárosi Ítélőtábla 2007. március 2-án megváltoztatta: az ítéletet hatályon kívül helyezte és új eljárást rendelt el. Szerinte a Fővárosi Bíróság nem vizsgálta meg kellőképpen a bizonyítékokat. Nem egyértelmű ugyanis, jogellenes és felróható volt-e a könyvvizsgáló magatartása, s kimutatható-e az okozati összefüggés a cég tevékenysége és a kár között. A magyar állam és a Deloitte felülvizsgálati kérelme nyomán a Legfelsőbb Bíróság (LB) 2008. január 15-én kihirdetett határozatában egyetértett azzal, hogy új eljárást kell lefolytatni. Az LB rögzítette: az államot megilleti az a jog, hogy a konszolidációra fordított 150 milliárd forint kapcsán pert indítson a könyvvizsgálók ellen.
Már itt felvetődött, hogy az állam nevében pereskedő Pénzügyminisztérium mulasztott a felülvizsgálat kapcsán.
Szokatlan és meglehetősen különös, amit az új eljárás befejezésekor, 2008. október 31-én a Fővárosi Bíróság megállapított. Természetesen nem azért, mert a magyar állam keresetét a Deloitte Kft.-vel szemben elutasította, hiszen a dolgok rendes menete szerint a felperes vagy nyer, vagy veszít. Ha megalapozatlan a kérelme, eltanácsolják. Ebben az eljárásban nem ez történt.
Az FB nem volt abban a helyzetben, hogy megítélje: jogos-e az állam nevében perlő Pénzügyminisztérium igénye. A tárca ugyanis nem terjesztette elő a bizonyítékokat. A bíróság felhívta a PM figyelmét: a polgári perrendtartás szerint ez a felperes kötelessége. A minisztérium csupán egy magánszakvéleményt nyújtott be, ez nem minősül igazságügyi szakvéleménynek.
A Veres János által irányított tárca nem javasolta igazságügyi szakértő kirendelését. Felvetődött az is, hogy a minisztérium által megbízott jogászok csak saját korábbi állításaikat nyújtották be átírt, átszerkesztett formában. Ezeket semmivel sem igazolták. Volt, aki olvasónapló-szerű szövegnek nevezte a magyar állam előterjesztéseit.
A Fővárosi Bíróság az állam kártérítési követelését elutasító ítéletében úgy vélte, az igazságszolgáltatásnak nincs módja rá, hogy hivatalból, vagyis saját elhatározásból folytassa a bizonyítási eljárást. Csupán az a feladata, hogy lehetővé tegye a jóhiszemű pervitelt: a bizonyítékok előterjesztését, s erre felhívja a résztvevőket. A Pénzügyminisztérium ráadásul nemcsak hogy nem bizonyította állításait, de a bizonyítékok előterjesztésére megszabott három hónapos határidő leteltét követő napon a határidő meghosszabbítását kérelmezte. A jelek szerint ezzel betelt a pohár: a jóhiszeműnek nem nevezhető felperesi magatartás láttán a bíróság elutasító ítéletet hozott. A magyar állam első fokon teljes egészében pervesztes lett.
Szerettük volna megtudni, miként vélekedik az esetről a pénzügyi tárca: megtett-e mindent a minisztérium, hogy a bíróság elbírálhassa az állam kártérítési követelését. A sajtóosztálytól azt az információt kaptuk: folyamatban lévő ügyben nem nyilatkoznak. Csak az eljárás jogerős befejezése után közlik álláspontjukat.
A Fővárosi Ítélőtábla a megismételt eljárásban április 24-én bírálja el másodfokon a pert. Ekkor dönt arról, megalapozott-e a résztvevők fellebbezése. Kiderül tehát, helytálló-e az a következtetés, amely az FB ítéletéből levonható, vagyis, hogy a kormányzat ugyan nem vonta vissza követelését, de 2002 után nem is tett semmit, hogy az igazságszolgáltatás azt érdemben elbírálhassa. Választ kaphatunk arra is, vajon a könyvvizsgáló ebben a formában mentesülhet-e a felelősség alól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.