Gályarab Rómában

Fáy Zoltán
2009. 06. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két fontos szereplője a hitviták korának Szentiványi Márton és Otrokocsi Fóris Ferenc. Szentiványi Márton (1633–1705), a neves jezsuita tudós útja egyenesen vezetett a katolicizmushoz. Húszévesen lépett a jezsuita rendbe, s éveken keresztül vezette a nagyszombati jezsuita nyomdát. Háromkötetes munkája, a Curiosiora et selectiora variarum scientiarium miscellanea számtalan tudományágra vonatkozó érdekes írást tartalmaz. E könyvnek hajdan a máriagyűdi ferences rendházban őrzött példányát valószínűleg egyenesen Otrokocsi Fóris Ferencnek ajándékozta Szentiványi Márton, hiszen a kötéstáblán az alábbi, később kisatírozott szavakat betűzheti ki a türelmes böngésző: „Ex dono R. Dni Authoris Die 5. Sept. 1696 Tyrnaviae” – a másik oldalon viszont azt olvashatjuk a tintavonalak alatt, hogy a kötet Otrokocsi Fóris Ferencé, s talán még az is ott áll, hogy a szerzőtől kapta.
Mindenesetre Otrokocsi Fóris, a hajdani protestáns prédikátor, ha valóban 1696. szeptember 5-én kapta a könyvet, akkor mindössze néhány nappal az adományozás után indulhatott Bécsbe, hogy a nuncius ajánlólevelével és anyagi támogatásával egyenesen a korábban az Antikrisztus fellegvárának tartott Rómába utazzon, XII. Ince pápa színe elé. Nagy út volt ez akkoriban, legalább három hétig tartott, de még nagyobb utat tett meg a gályarabságot is elszenvedett protestáns prédikátor a katolicizmusig. A hányatott sorsú tudós teológus ugyanis protestáns családban született, és maga is a hitújítás elkötelezett és harcos híve lett. Előbb Magyarországon, majd a németalföldi franekeri egyetemen tanult, hazatérve pedig Rimaszécsen lett lelkész. A Wesselényi-öszszeesküvés utáni megtorlás sem törte meg: a börtön és a kényszermunka ellenére is megmaradt hitében. Hogy mit kellett kiállniuk a hitükért üldözést szenvedetteknek, azt Otrokocsi Fóris mellett többen is leírták. A rabokat gyalogosan, összeláncolva hajtották Nápoly felé, és a rendszeres verések és az elégtelen élelmezés miatt útközben többen is meghaltak. 1675. május 8-án a harminc megmaradt prédikátort fejenként ötven aranyért adták el gályákra, ahol török hadifoglyokkal kerültek azonos elbírálás alá. „Ott ültek meztelenül, és eveztek, vagy mikor a gályák álltak, összeláncolva, félmeztelenül erejük feletti munkát kellett végezniök vastag kötelek és súlyos gerendák cipelésével” – írta egy ismeretlen szerző az 1676-ban Amszterdamban megjelent Beszámolóban. Végül De Ruyter holland admirális 1676. február 11-én kiszabadította a protestáns gályarabokat, és így Otrokocsi Fóris Ferenc is visszanyerte szabadságát.
Holland hajókon utaztak Velencébe, majd Zürichbe. Fóris Ferenc Utrechtben kötött ki, ahol az egyetemen tanított is. 1679-ben hazatért Rimaszécsre, 1681-ben pedig Gyöngyös város prédikátora lett. Valószínűleg már korábban is megindulhatott valami a lelkében, de gyöngyösi hivatala idejére esik a látványos fordulat kezdete. Amit nem sikerült elérnie a katolikus egyháznak fenyegetéssel, kínzással, gályarabsággal, azt meghozta valami egészen más. Rövid ideig ismét fogságba került, de ezúttal a török vitte el a hatvani várba. Gyöngyösön nem igazán tudott szót érteni fogyatkozó számú református híveivel. Református források a megpróbáltatások miatt fellépő idegbajt említenek; Fóris Ferenc mintegy delíriumban rótta a Mátra hófödte magaslatait, kislányát vonszolva magával. Lehetséges, hogy hányatott élete okozott valamilyen magatartászavart, de e viselkedéshez talán az is elegendő volt, hogy nemcsak a gyöngyösi jezsuitákkal és ferencesekkel került konfliktusba, hanem saját híveivel is. 1687-ben távozni kényszerült a kisvárosból, és Kassán folytatta pályafutását. Búskomorság gyötörte, s három évvel később Udvarhelyi István főkurátor a kassai lelkészségről is elzavarta. Családjával is szakítani kényszerült.
Ekkor már a vallásegyesítés ideája járt a fejében, jó kapcsolatot ápolt a kassai katolikusokkal, majd ismét nyugatra indult, és az oxfordi könyvtárban – ahogyan fogalmazott – „csodálatos fény ragyogott fel elméjében”. A százötven évvel később élt John Henry Newman bíboroshoz hasonlóan számára is az ősegyház története és a patrisztika irodalma egyengette az utat a katolicizmus felé. Hazatért Kassára, 1694 húsvétja után életgyónást tett, és megáldozott, majd augusztus 29-én Nagyszombatban ünnepélyesen áttért a katolikus vallásra. A Szent Miklós-templom előtt beszélt az összegyűlt sokasághoz, tévelygő juhnak nevezve magát, akit megtalált a jó Pásztor.
A protestánsok értetlenséggel, a katolikusok kitörő örömmel fogadták a konverziót. Katolikusként írt műveiből megérthetjük a hatalmas lelki változás okait, és részben azt is, miért igyekezett negyvennyolc éves korában fáradságot nem kímélve eljutni Rómába, Szent Péter utóda elé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.