Visszanézni a csillagra

Katalógussal, kiadványokkal dokumentált, tárlatvezetésekkel, előadásokkal, az alkotókkal való beszélgetésekkel kísért tárlatokat ígér, a művészetbarátok találkozóhelyévé szeretne válni a közelmúltban megnyílt 20’21 Galéria. Legújabb kiállítása, a Swierkiewicz Róbert korai műveiből rendezett tárlat igazi csemege mindazok számára, akik figyelemmel kísérik, hogyan születnek meg a kortárs magyar művészet jelentős teljesítményei.

P. Szabó Ernő
2009. 06. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Éppen azokban a napokban kaptam meg képeslapját Indonéziából, amikor a nyomdába megérkezhetett bevezető-visszaemlékező szövege a 20’21 Galéria kiállítását kísérő katalógushoz. Mindkettőt Yogyakartából küldte, Indonézia egyik városából, amelynek neve lehetne kitalált is, akár- csak Gulácsy Lajos Nakonxipánja, azokra a sok mindenben a jógagyakorlatokra emlékeztető „dolgos meditációkra” utalva, amelyeket az 1981-ben megalakult Xertox csoport tagjaként végzett kiállításmegnyitó performanszain. Ez az asszociáció majd harminc
évvel röpíti vissza az időben az emlékező, személyes élményeit felidéző látogatót, a képeslap pedig, amely egy sok évszázados indonéziai épületet-emlékművet ábrázol, mégpedig egy XIX. századi fotográfia alapján, mintegy kiemeli a tér és az idő koordinátái közül, s a lét egyetemességét, a művészet örökkévalóságát juttatja eszébe.
A kettő – a kortárs művészet elmúlt néhány évtizede és az időtlenség – között pedig? Nos, a kettő között közvetítőként ott állnak az „elszánt magányos munkák”, ahogyan a katalógusban a művész fogalmaz, aki „egyetlen utat jár, ez más, mint az eddigiek és más, mint a művészettörténeti fiókokban tárolt tapasztalati út. Amint megyek a világmindenség által kijelölt utamon és szemlélődhetem a teremtésben, boldogságtudat tölt el; ezt regisztrálom és igyekszem visszaadni abban a tudatban, hogy ez valahol egy filozófiai ékké válva hatni tud más világokban.” Éppen olyan költőien szép ez a szöveg, mint az volt, amelyet az egyik, ugyancsak 1981-es Swierkiewicz-művön lehetett olvasni a kép közepén látható férfialak körül: Csillag néz és visszanézek.
S éppen olyan igaz is. Swierkiewicznek ugyanis sikerült az, ami eddig csak igen keveseknek a kortárs, de általában is a magyar művészetben: összeegyeztetni a tradíciót és a kortárs értékeket, a legszemélyesebb mondandót és a lét örök igazságait. Nem filozofál, művei mégis filozófiai mélységűek, sokszor a véletlent hívja alkotótársul, a munkák láthatólag mégis a művészet belső logikája szerint formálódnak, s az olykor váratlannak tűnő irányváltásokról hamarosan kiderül, hogy az adott pillanatban a lehető leglogikusabb lépések voltak. Ahogyan Rózsa T. Endre hozza a példát a katalógusban: nem véletlenül írta egyik korai művére a művész: Varjak, szent madarak – röptüket követve vezetett útja India felé, ahol az utóbbi évtizedben egyre többször dolgozik, s ahol az indiai varjút mind a mai napig isteneknek kijáró tiszteletben részesítik.
A korai művek a kiteljesedő életmű felől nézve kapják meg jelentőségüket – de az is igaz, hogy a Swierkiewicz-életmű értékeinek, összefüggéseinek megismerése szempontjából kulcsfontosságú alkotások maguk is. Így hát példamutatónak mondható a 20’21 Galéria tárlata, amely nem egyszerűen bemutat az 1965–77 közötti munkák közül néhány tucatot, de Jáky Balázs és Zsákovics Ferenc fel is dolgozta az anyagot, datálva, a technikát, méretet megjelölve szerepelteti a műveket a tárlaton és a katalógusban. A dokumentáció így akkor is segítheti az életmű kutatását, ha a művek egy része különböző magángyűjteményekbe kerül, s elvész a nyilvánosság számára. Ami azonban talán még fontosabb, a mostani tárlat látogatói számára is még élvezetesebbé teszi a művek szemlélését. Lépésről lépésre követhető ugyanis, hogy az 1965-ös, linómetszettel készült Fiúfejet követően hogyan jelennek meg új és új technikák, festői, grafikai értékek, míg a hetvenes évek közepére kialakul az az abszolút festői világ, amely azóta is jellemzi Swierkiewiczet, s amelyen belül a szín az uralkodó, de a grafikai elemeknek, a kollázsnak, a szövegképnek is döntő jelentősége van. Költőiség a képzőművészetben? Vagy éppen vizuális költészet? Kategóriákba nem illeszthetők már e korai munkák, rajzok, nyomatok, festmények, az akkori években igen nagy számban készült monotípiák sem – mondjuk rájuk inkább azt, amiről születésük idején Magyarországon nem nagyon illett beszélni: a szabadságvágy dokumentumai.
(Swierkiewicz Róbert 1965– 1977 közötti művei, 20’21 Galéria, június 20-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.