A selyemút közepén

Bereznay András
2009. 07. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Tarim-medence és környéke, az ujgurok mai hazájának megfelelő terület először a Han-dinasztia idején került kínai ellenőrzés alá, az i. e. I. században. Ez a több irányból érkező hatásoknak kitett, magas kultúrájú vidék régen Kína és a Nyugat kapcsolatának tengelye: itt vezetett mintegy másfél évezreden át a selyemút is.
Első – megszakítással –, 106-ig tartó uralmuk után a kínaiak csak több mint fél évezred múltán, a Tang-dinasztia korában tértek vissza, ismét csak átmenetileg. Néhány évtized után Tibet ragadta el tőlük a területet, mely ezután a IX. század elejéig kínai–tibeti vetélkedés színtere lett – idővel ujgur részvétellel.
Ez az Európában a XX. század közepéig Kelet-Turkesztánként ismert vidék (ahol az odavezető útján csak Kasmírig jutó Kőrösi Csoma Sándor sejtett keleten maradt magyarokat a XIX. század elején) a Tang-hódítás előtt – bár indoeurópai nyelvű tohárok lakták – a török népek első államának, a VI. század közepén létrejött Kök-Türk Birodalomnak volt a része. Másfelé éltek ennek a kötelékében az ujgurok elődeiként azonosítható törzsek – melyek nevében bár az ujgur szó korábbi századokra visszamenően ki is mutatható –; ujgur néppé csak a VIII. században egyesültek.
Ők voltak azután azok, akik az időközben kettészakadt Kök-Türk Birodalomnak a mai Mongóliában még fönnálló keleti részét megdöntötték, és helyében 744-ben saját államukat, az Ujgur Kaganátust hozták létre. Idővel, nomádok részéről szokatlanul, fővárost is alapítottak: Ordubalikot (Karabalgaszunt).
Kínának oka volt, hogy tartson az új szomszédtól, egy nagy lázadás alkalmával mégis arra kényszerült, hogy tőle kérjen segítséget. Az ujgur segítség meg is mentette a Tang-birodalmat – de ára volt. A szerződésben kikötött óriási zsákmány mellett az ujgurok három napig rabolták a fővárost. Amikor a birodalom egy újabb alkalommal is segítségük igénybevételére szorult, a fosztogatás mellett még le is mészárolták Lojang mintegy 10 000 lakosát.
Más is történt ekkor. A hadjáratok során a Kínában élő szogdiaiak az ujgur vezetőket a kereszténység és a perzsa zoroasztrianizmus tanainak keveredéséből született manicheus vallásra térítették. A környezetükből – később más elemekkel is bővülő – kultúrájuk révén kiemelkedő ujgurok ezáltal játszhatták évszázadokkal később azt a civilizáló szerepet a Mongol Birodalomban, amit a szogdok az ő államukban. A kezdetben török rovásírást használó ujgurok a szogd írást is átvették. Ebből született később az ujgur írásként ismert mongol írás (az önálló Mongóliában élő mongolok szovjet nyomásra a cirill átvételére kényszerültek), sőt közvetve a mandzsu is. Az egészében véve sikeres, a VIII. században a szomszéd kirgizeket legyőző Tang-szövetségben Tibet ellen is eredményesen föllépő Ujgur Kaganátust azonban a nomád környezetben sérülékennyé tette központjának – városként – mozgásképtelensége. Ezt használták ki a kirgizek 840-ben, amikor egy ottani zavargás kapcsán lerohanták. A birodalom összeomlott, lakói szétrajzottak. Új államokat hoztak lére. Kancsou 1028-ig állt fönn, a tangutok döntötték meg. Az úgynevezett sárga ujgurok hazája volt. Amikor a kitánok 924-ben kiverték a kirgizeket a volt Ujgur Kaganátus területéről, nekik ajánlották föl, hogy visszatérhetnek. Ők azonban már hozzászoktak a letelepült életmódhoz, és új hazájukban maradtak. Kocso bizonyult jelentősebbnek az új alapítások közül. Az ide települtek – nem biztos, hogy ujgurok, lehet, hogy a volt kaganátus más török nyelvű lakói – az ott élő tohárokkal keveredtek. Lassan átadták nekik nyelvüket, de elfogadták kultúrájukat. Az üzbéghez közel álló nyelvű nép csak a XVI. századig tartotta magát számon ujgurként, a szó csak a nacionalizmus megjelenésével, 1921-től került rájuk vonatkozva újból forgalomba Kelet-Turkesztánban. (Csak a sárga ujgurok körében maradt fönn folyamatosan származásuk emléke.) Új hazájukban az áttelepültek a manicheus tanok mellé nesztoriánus keresztény és buddhista nézeteket vettek át. A magas kultúrájú ország –nyelvemlékei tanulmányozásában Vámbéry Ármin volt úttörő – 1209-ben meghódolt Dzsingisz kánnak. Ettől kezdve az ujgurok, akik később fokozatosan mohamedánná lettek, a mongol uralom valamely változata alatt éltek 1759-ig, amikor hazájuk a Kína fölött uralkodó mandzsuk Csing-birodalmának része lett. Kelet-Turkesztánt a mandzsuk családi birtokukként kezelték. Nem olvasztották Kínába a területet – melyet ekkortól kezdtek kínaiul Hszincsiangnak, azaz Új Birtoknak nevezni –, hanem uralmukat közvetve, tőlük függő helyi mohamedán méltóságokon keresztül gyakorolták. Ez a rendszer közel egy évszázadig állt fönn. Amikor a XIX. században Kínában és ennek hatására Kelet-Turkesztánban is belső zavarok támadtak, a Közép-Ázsiából érkezett Jakub bej alapított ott önállóságra törekvő államot, Kasgáriát. Az ország, melynek függetlenségét a gyarmatai révén szomszédos Nagy-Britannia, Oroszország és a Török Birodalom is elismerte, 1867 és 1877 között állt fönn. Ezután a mandzsuk már közvetlenebbül kapcsolták a vidéket Kínához. A császárság gyöngülésével Kelet-Turkesztán nyugatiak számára is megközelíthetővé vált. Ez tette lehetővé a XX. század elején, más kutatások mellett, a magyar Stein Aurél – brit színekben végzett – jelentős régészeti föltárásait. A Kínai Köztársaság kikiáltásának idejére, 1912-re a terület már orosz befolyás alatt állt. Ez csak átmenetileg szűnt meg az orosz polgárháború kapcsán: 1928-tól – addigra szovjet változatban – újra jelentős lett. Kína gyöngülő központi kormányzatával párhuzamosan az idegen befolyás mellett a terület mohamedán öntudata erősödött, és török nyelvű népeinek nemzeti érzülete is ébredőben volt. Nőtt a belső nyugtalanság, és 1933-ban Kasgárban az ujgurok által „első forradalom”-ként számon tartott függetlenségi nyilatkozattal Ujgur Köztársaság is alakult. Egyéves fönnállása alatt ugyan sem teljes önállóságot, sem autonómiát nem tudott elérni, de tíz év múltán Kuldzsában a „második forradalom” újabb kelet-turkesztáni – ezúttal nem csak ujgur – autonómiát hívott életre, a Kelet-turkesztáni Köztársaságot a kérdéses terület legalább egy részén. Ennek a kínai polgárháborúban győztes kommunisták megérkezése vetett véget 1949-ben. A terület – ahogyan azóta hívják, Hszincsiang-Ujgur – 1955 óta ugyan elvileg autonóm, de az ujgurok számára ez nem jelent sokat. Nemcsak a kommunizmus máshol is ismert nehézségei, időnként borzalmai terhelték őket – köztük a kulturális forradalom idején a mohamedán vallás üldözése –, de az erősödő kínaiasítás is: rohamosan nőtt a bevándorlás. Míg a kínaiak aránya 1949-ben 10 százalék körül volt, ma már talán többségben vannak. A főváros, Urumcsi elsöprő többségben kínai.
Az ujgur ellenállás – bár jelei a 80-as években is voltak – erőteljesebb formájának kezdete az 1990-es bareni felkeléshez köthető. Kiteljesedése nem független a szomszédos közép-ázsiai területeken történtektől. Inspirálóan hatott, hogy a rokon nyelvű mohamedán országok 1991-ben kiszakadtak a Szovjetunióból. A tüntetések és merényletek különösen felerősödtek 1997-ben, de a lakosság, hol itt, hol ott, máskor is megmozdult. Bár a 2005-ben Kínából száműzetésbe kényszerült Rebíja Kadír vezette fő ujgur függetlenségi mozgalom világi jellegű, vele párhuzamosan iszlamista erők is kapcsolódtak a közelmúltban felélénkült küzdelembe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.