Futnak a kikötőjük után

A hatóságok több alkalommal is az önkormányzatnak ígérték a Tiszaszőlős közelében fekvő, kikötőépítésre alkalmas partszakasz bérleti jogát, ám a település végül mégsem jutott az értékes területhez. A közép-Tisza-vidéki vízügy ugyanis írásbeli ígéreteivel ellentétben pályázatot írt ki a bérleti jogra, amelyet egy vállalkozó nyert meg. A község azóta is harcol igazáért, miközben a vállalkozó hamarosan megkezdi a kikötő fejlesztését.

Velkei Tamás
2009. 07. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tiszaszőlős csöndes falu, állapítom meg, bár Kerekes András polgármester azt mondja: a nyári főszezonban a főút igen forgalmas. De a község csöndben gyarapszik is, közli, amint körbesétálunk az ezerhétszáz lelkes falu centrumában. Saját erejéből és a folyamatosan megpályázott és elnyert forrásoknak köszönhetően megújult a községháza, az iskola, az óvoda, a rendelő, a könyvtár, a faluközpontban világháborús és ötvenhatos emlékmű áll gondozott park közepén.
A Tisza-tó mentén a településhez tartozik a leghosszabb, 6,5 kilométeres gátszakasz, és a községgel szemközt simul a Tiszába a harmincnégy hektáros Aranyosi-sziget. Ahol a mesterséges földdarab előtt kettéválik a folyó, egy háromszáz méteres partsávon csónakkikötőt építene egy vállalkozó. A szándék szépséghibája, hogy Tiszaszőlősnek ugyanez a terve, mi több, évek óta bírja az illetékes hatóságok ígéretét arra vonatkozóan, hogy a kikötő bérleti jogát ingyen megkapják.
A község 2002-ben vált le Tiszafüredről és lépett az önállósodás útjára, s már akkor elkészült egy rendezési terv, amely tartalmazta a fiatal település kitörési lehetőségeit, távlati céljait. Ezek között szerepelt a turisztikai vonzerő fejlesztése, így strand, üdülők és egy kikötő építése. Hogy a tervek valóra is válhassanak, az önkormányzat négy évvel ezelőtt levélben kérte a Közép-Tisza-vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóságtól (Kötivízig), hogy a hatóság kössön szerződést a községgel a kikötő – amelyet addig a Kinizsi Sporthorgász Egyesület bérelt – bérletbe adásáról.
A Kötivízig 2005 novemberében Vadai Ágnes szocialista országgyűlési képviselőnek küldött bérleti szerződéssel kapcsolatos tájékoztatásában Varga László igazgató kijelentette: „a bérleti szándékát bejelentő települési önkormányzat a tulajdonos magyar állam képviseletében eljáró Kötivízig számára megfelelő partner, hiszen engedélyező hatóság lévén tisztában van a betartandó szabályokkal és eljárásokkal”.
Ennél is konkrétabban fogalmazott a vízügy december 6-án kelt, önkormányzatnak küldött levelében Böhm János gazdasági igazgatóhelyettes: „2006. január hónapban (…) a bérleti feltételeket egyeztetni tudjuk, és a szerződés aláírására sor kerülhet”, alább pedig azt írta, „… a közöttünk létrejövő egyezség esetén per-, igény- és tehermentesen kerüljön átadásra az egész terület”. Eközben a horgászegyesületnek írt levelében Varga László nyomatékosította, hogy „amennyiben a tiszaszőlősi önkormányzat írásban kéri (…) a Tisza-parti területet (…), szerződéses alapon az önkormányzat fogja fejlesztési elképzeléseit megvalósítani”.
A következő év februárjában Denes István, a vízügy igazgatási osztályvezetője úgy fogalmazott, hogy a Kötivízignek „továbbra is szándékában áll” az önkormányzattal bérleti szerződést kötni. Az írásbeli ígéretekkel a zsebében az önkormányzat terveket készíttetett a terület fejlesztésére.
Miután a vízügy rendezte jogvitáját a bérlő horgászklubbal, érthetetlenül mégis pályázatot írt ki a terület hasznosítására, amin nem a település nyert, noha a vízügy által elvárt ötszázezer forintos éves bérleti díj helyett egymilliót ajánlott a testület, hogy nyomatékosítsa: komolyak a szándékai. Mivel az önkormányzat csak testületi ülésen hozhatott döntést, a többi pályázó már tudta, milyen ajánlattal lehet megszerezni a csónakkikötőt. A vízügyi hatóság vezetője a döntést követően nyugdíjba vonult.
Varga Mihály, a Fidesz országgyűlési képviselője interpellációt nyújtott be a pénzügyminiszterhez, amelyben azt kérdezte: miként lehetséges, hogy az ígéretek ellenére mégis magánkézbe juttatta a vízügy a kérdéses területet. Katona Tamás, a Pénzügyminisztérium államtitkára válaszában elmondta: a falu kikötőjét ugyanúgy bérbe adták, mint korábban a Tisza-tónál lévő 14 másik kikötőt, és külön hangsúlyozta, hogy a bérleti jog megszerzésének szándékát korábban a helyi önkormányzat nem jelezte. A fenti idézetek egyértelműen cáfolják állítását.
Katona kitért arra is: a pályázatok elbírálása a megajánlott bérleti díj, a hasznosításra vonatkozó elképzelések, tervek kidolgozottsága, valamint hasonló területen végzett tevékenység referenciája alapján került sor. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. a győztes pályázóval köt bérleti szerződést.
Túl azon, hogy a kikötő kialakítása évek óta szerepel az önkormányzat rendezési tervében, az sem közömbös, mennyivel többe kerülne a községnek, ha máshol kívánná megvalósítani elképzeléseit. A területet ugyanis a község horgászai korábban alkalmassá tették csónakkikötésre, később az a vállalkozó közművesítette a kikötő környékét, aki közvetve az egyesülettől „bérelte” a telket. – Tízmilliós nagyságrenddel kellene növelni kiadásainkat, ha máshol kapnánk bérleti jogot, oda ugyanis csak a gátat átfúrva, földkábelben vezethetnénk el az áramot, és kutakat is fúrnunk kellene – érvel igaza mellett Kerekes András.
– Még mindig ezzel van a cirkusz? – kérdi a kapujában Bognár László, annak a vállalkozónak az édesapja, aki megnyerte a vízügy által kiírt pályázatot. Bognár Tamással viszont nem sikerül találkoznunk, mint megtudjuk, az üzletember a fővárosban dolgozik, apja úgy fogalmaz, „magánügy, mit”. Idősebb Bognár szerint a polgármester kelt zűrzavart az ügyben. – Tavaly egész évben üresen állt a terület, az önkormányzat nem tett ajánlatot a vízügynek egy éven át – mondja.
Hozzáteszi: maga is tag a horgászegyesületben, így adódott az ötlet, hogy fia fejlessze majd a kikötőt. Közbevetem, az infrastruktúra a területen adott, amit az ősz hajú férfi készséggel elismer, de megjegyzi: „nekünk ehhez mi közünk, ez a vízügy problémája”. Bognár László nem érti, az önkormányzat miért ajánlott egymillió forintot a kikötő bérleti jogáért, ha 500 ezer forintért is hozzájuthatott volna. Felvetjük, ugyanez áll vállalkozó fiára is: miért kínált egymillió 200 ezer forintot, ha megkaphatta volna területet 501 ezerért is. – Megtudtuk, hogy egy vállalkozó egymillió-ötvenezer forintos ajánlatot tett, ezért ígértünk rá – válaszolja.
A vitatott kikötőbe indulunk. A gáton egy nyomsávos úton haladunk, jobbra a Tisza, szemben a part végig természetvédelmi terület. A folyó mentén több kikötő is található, területükön dokkokon álló, öbleikben ringatózó jachtokkal.
Kerekes András elmondja: az idős horgászok ezer köbméter földet hordtak ide, hogy csónakjaikat biztonságosan elhelyezhessék. A kikötőben most is több ladik hintázik a vízen, havonta – mérettől függően – 5 és 15 ezer forint közötti öszszegért bérelhetnek helyet a horgászok. Amíg a távolban az Aranyosi-szigetet vizslatjuk, megcsörren a polgármester telefonja. Bognár Tamás keresi a község első emberét. A két férfi nem ért egyet, ám a polgármester leszögezi: nem a vállalkozó, hanem a vízügy ellen harcol. Minden fórumot bejár, amíg a község igazának érvényt szerez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.