Oknyomozás Janus-ügyben

A Veszprémi Petőfi Színház Pozsgai Zsolt közelmúltban megszületett drámájával vendégszerepelt az Esztergomi Várszínház udvarán. A darabot, amely Janus Pannonius életének küzdelmes mozzanataira helyezi a hangsúlyt, maga a szerző rendezte.

Pethő Tibor
2009. 07. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már menekül – gondolom önkéntelenül is az első pillanatokban a fakerekek csikorgásának zajára. A kocsi értékes terhet szállít, a humanista Európa elismert költőjét, a pécsi püspök Janus Pannoniust (Őze Áron), aki legtovább kitartva a Mátyás király elleni 1471-es Vitéz János-összeesküvésben még ellenállást akar szervezni, majd kudarcát látva Itália felé menekül. Útközben éri a halál a súlyos tüdőbajjal küzdő költőt a Zágráb közeli Medvevárban.
Az előadás valahol ebben a pillanatban kezdődik, az élet és halál határállomásán, metaforikusan egy soha nem volt középkori postakocsi-váróteremben. Jelen van minden fontos szereplő, aki Csezmicei János életútjának meghatározója volt, így többek között Mátyás király (némiképp maliciózusan rájátszva a népszerűsítő legendákra: természetesen álruhában), Vitéz János esztergomi érsek, Podjebrád Katalin, az anya, Pál pápa s az összeesküvés uralkodójelöltje, a gyermek Jagelló Kázmér.
Félelmemet, hogy az iskolai tananyag kibővített változatával találkozhatunk a színen, Pozsgai eloszlatja, részben azzal, hogy miközben hitelesnek tűnik, ügyesen beépít olyan elemeket, amelyek valósághoz való hűségét eddig semmi nem igazolta. Ilyen például az elveszett nagy magyar nyelvű Janus Pannonius-alkotás legendája. A darab ugyanakkor szigorú logika alapján haladva deríti fel a szálakat, az események láncolata mentén haladva, amely fontosabb szervezőelv a történet kibontásában, mint a múlt visszafelé való lineáris felgöngyölítése. Ez a fajta spirál, amelyet jó érzékkel tett drámája vezérlő szerkezeti motívumává Pozsgai Zsolt, egyenletesen pergő ritmust, egy oknyomozó kalandfilm vágásaira emlékeztető megoldást eredményez. Ennek menete szinte képletszerűen leírható: egy vitát kiváltó megállapítás, vagy rövidebb disputa nyomán fordul egyet a csavar, s egy korábbi időpillanatban találva magunkat nemcsak magyarázatot nyerünk a részben még értelem nélküli korábbi megjegyzésre, hanem maga a történetfűzés is fontos, új tartományokat tár fel, miközben visszatér eredeti kiindulópontjára, s egyúttal újabb, megválaszolandó kérdéseket vet fel. Ez pedig ismét beindítja a fentiekben vázolt folyamatot. A szálak nagy részét szerencsés módon varrja el a szerző, s jól érzi a dramaturgiailag óhatatlanul is kínálkozó megoldást: a darab lezárásához meg kell szakítani vagy törni a spirál mentén szerveződő eseményeket. Sajnos, az addig kitűnő ritmus ezen a ponton megtörik. A végjáték feleslegesen hosszúra nyújtott, Podjebrád Katalin és Janus Pannonius köré szőtt szerelmi szála idegennek hat. Sajnálatos, hogy a költő és a hatalom viszonyát boncolgató, egyértelműen napjainkra vonatkoztatható, a darabot szinte végig átlengő parabolisztikus látásmód, s a mellette megszülető gondolatsor hajótörést szenved.
(Janus. A Veszprémi Petőfi Sándor Színház vendégjátéka Esztergomban. Író-rendező: Pozsgai Zsolt.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.