Roncsautók ezrei szennyezik a talajt

Komoly környezetvédelmi aggályokat vet fel, hogy a roncsautók kevesebb mint fele kerül hivatalos autóbontókba, ugyanis a feldaraboláskor keletkező veszélyes anyagok jelentősen szennyezik a talajt. A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium szerint ráadásul a törvénykerülők fel nem mérhető károkat okoznak a közlekedésbiztonságban is.

Mizsei Bernadett
2009. 07. 31. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kötelező akkugyűjtés. Idén júliustól minden kereskedő köteles – a gyártók által biztosított gyűjtőedényekben – ingyenesen visszavenni a használt kémiai áramforrásokat. A gyártóknak ezek után a jelenleginél magasabb arányban kell gyűjteniük az akkumulátorokat, és a hulladékot teljesen fel kell dolgozniuk. Az idei 19 százalékos termékbegyűjtési arányt 2012-től 25 százalékra, 2016-tól pedig 45 százalékra kell növelniük. Az akkumulátor-kezelők az idén nehéz helyzetbe kerültek, mert az átadott hulladék mennyisége nagy arányban csökkent. Hasonló a helyzet a gumiabroncsokkal is, ahol az autógyártás válsága miatt is nehezebb a hasznosítási célok teljesítése.


Júniusban mintegy 185 tonna illegális hulladékra bukkant a zöldkommandó, amely a nem hivatalosan működő autóbontók felszámolását tűzte ki célul. A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KVM) szerint Magyarországon évente 120-130 ezer roncsautó keletkezik, ennek azonban csak kevesebb mint a fele kerül regisztrált autóbontóba, a többi roncs illegális helyen végzi, amelyek száma 1200-1300-ra becsülhető.
A tárcától megtudtuk: a fekete- gazdaság e részének évi forgalma mintegy ötmilliárd forintra tehető, s így jelentős anyagi kárt okoz az államkasszának.
Egy másik felmérés szerint a régi autók csupán egyötöde kerül szakszerű és legális bontókba, a többi roncs országszerte szennyezi a környezetet. A talajba jut ugyanis a hűtőfolyadék, az akkumulátorban található savak, az elektronikai hulladékok, valamint a fáradt olaj, és egyéb, sok esetben ismeretlen anyag is. Éppen ezért minősül a gépjármű veszélyes hulladéknak. Talajszennyezés esetén az illetékes hatóságok kötelezik a környezethasználót a kármentesítésre és a laboratóriumi költségek viselésére.
A Hulladék Munkaszövetség elnöke, Szilágyi László szerint emellett esztétikai problémák is felmerülnek. Mint mondta, a roncsokból álló szeméthegyek elcsúfítják a környezetet, vagyis tájrombolásról beszélhetünk.
A KVM múlt heti közleményében fontos szempontnak nevezte, hogy a szárazra fektetett, azaz a veszélyes folyadékoktól megszabadított járművek anyagait – üveget, fémet, gumit – a szabályos autóbontók szelektíven gyűjtik, és az arra alkalmas anyagokat újrahasznosítják. Csak a legális bontóban oldható meg ugyanis, hogy a bontott anyagok ne kerüljenek a talajba, a vízbe vagy a levegőbe, és a veszélyes anyagokat is megfelelően tárolják, amíg azokat speciális hulladékgyűjtőbe szállítják. A regisztrált, engedélyekkel rendelkező autóbontókban a hulladékká vált gépjárművek kezelése ellenőrizhető. A környezetkárosítás mellett természetesen figyelembe kell venni azt is, hogy az illegális bontók milyen károkat okoznak a közlekedésbiztonságban. A KVM szerint azonban ez jelenleg nem mérhető fel.
A Nemzetközi Közlekedési Hatóság általános elnökhelyettese a gondok kezelésére azt javasolja, az autólopások számának csökkenése érdekében a gépjárművek teljes életciklusára kiterjedő zárt nyilvántartási rendszert hozzanak létre.
Lovas Károly arra hívta fel a figyelmet, hogy az említett nyilvántartás hiánya miatt nem lehet nyomon követni, hogyan dolgozzák fel a forgalomból kivont autókat, mely alkatrészeit használják fel újra, miközben az autólopások jelentős részét is a használt alkatrészek iránti kereslet idézi elő.
Az elnökhelyettes ezért szeretné elérni, hogy minden használt alkatrészről igazolni lehessen annak származását. Ezzel szűkülne a tolvajok tevékenysége, és visszaszorulna az illegális autóbontás is.
– Nem éri meg kockáztatni, mert kemény szankciókra számíthatnak az illegális autóbontók – hangsúlyozta a napokban Kling István. A KVM államtitkára kiemelte: a hatóságok egy szabálytalan, környezetkárosító módon szétszerelt – és így veszélyes hulladéknak minősülő – autó miatt akár 324 ezer forintos bírságot is kiszabhatnak, az elkövető pedig akár szabadságvesztéssel is büntethető. A zöldkommandó bezárathatja a szabálytalan vagy illegális autóbontókat, talajszennyezés esetén pedig kármentesítésre kötelezheti a telepet. Nem éri meg tehát illegális bontóba vinni az autót, hiszen azt a hulladékkezelők általában ingyen elszállítják, és fizetnek is érte – emelte ki az államtitkár, hozzátéve: Magyarországon 175 regisztrált, legális autóbontó működik, amelyek a hozzájuk beszállított gépjárművet kötelesek átvenni, és csak az általuk kiadott igazolással lehet kivonatni a járművet a forgalomból.
A zöldkommandó egyébként összesen 88 telephelyet ellenőrzött a nyáron. Kilenc esetben azonnal megtiltották az illegális hulladékkezelést, míg két alkalommal büntetőeljárást is kezdeményeztek.
A hatóságok a következő hónapokban országszerte mintegy ezer ellenőrzést hajtanak még végre.
A KVM úgy tájékoztatta lapunkat, hogy az éves értékelés, összesítés, az illegális bontók visszaszorítására tett javaslatok kidolgozása 2010. január 15-ig készül el. A tárca leszögezte: a zöldhatóság ellenőrzése alapvetően környezetvédelmi ellenőrzés.
– Meghatározó szerepe van a jogalkotásban a közlekedési, a kereskedelmi és az igazságügyi feladatokat ellátó tárcának – közölte a minisztérium. A tárca megjegyezte azt is: jelentős feladatai vannak az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatalnak, a vám- és pénzügyőrségnek és a rendőrségnek is, különösen a külföldről, illegálisan behozott szétbontott gépkocsikkal összefüggésben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.