A T-Systems eddig főként nagyvállalatoknak és önkormányzatoknak nyújtott informatikai, távközlési szolgáltatást, ám most, a gazdasági válság közepén a kis- és középvállalkozások felé is nyitnának. Miért látnak fantáziát a komoly forráshiánnyal küszködő szektorban éppen most?
– Nagyon sok vállalat komoly pénzügyi gondokkal küszködik, ami a kkv-kre fokozottan igaz. Nehezíti a helyzetet, hogy jó ideje nincs vagy csak nehezen elérhető a banki finanszírozás. Ilyen körülmények között technológiai fejlesztésre még annyira sem tudnak áldozni a vállalkozások, mint „békeidőben”. Ugyanakkor azt is látni kell, hogy a válság közepette a nemzetközi versenyképesség megőrzéséhez elengedhetetlen a folyamatos fejlesztés. A hazai cégek lemaradása makrogazdasági, adózási körülmények mellett a fejletlen informatikai rendszerekre is visszavezethető. Ezek az egymással mély kapcsolatban álló okok azok, amelyek időszerűvé teszik az informatikai szolgáltatások bérleti konstrukcióban való értékesítését.
– Önök mivel állnak elő, mit rántanak elő a kalapból?
– A Virtualoso névre keresztelt csomagnak nem az a lényege, hogy új szolgáltatást adunk, hanem a meglévő termékeket viszszük piacra egy új konstrukcióban, egy új üzleti modellben. Ennek eredményeként egyrészt mód nyílik fejlesztésre beruházás nélkül, másrészt a kkv-k is hozzáférhetnek olyan rendszerekhez, amelyekhez eddig csak a nagyvállalatok. A szolgáltatás lényege egy bérelhető infrastruktúra, amely nagy rugalmasságot biztosít a felhasználónak. Az általunk kínált konstrukcióban az informatikai erőforrások igény szerint, menet közben bővíthetők vagy szűkíthetők.
– Mekkora beruházást igényelt a szolgáltatási konstrukciónak a kiépítése?
– A beruházásra mintegy félmilliárd forintot költöttünk, figyelembe véve, hogy jelentős ügyfélkör kiszolgálására készülünk, és a nagy kapacitású és biztonságos rendszerek igen drágák. Mondhatnám azt is, hogy ügyfeleink helyett invesztáltunk.
– Milyen fejlesztéseket terveznek más területeken? Ismert, hogy a T-Systems nemrég vásárolt meg egy egészségügyi informatikai céget, de az önkormányzati szektor fő partnereiként bizonyára vannak elképzeléseik a majdan, állami forrásból kiépülő digitális közművel kapcsolatban is.
– Az mindenki számára nyilvánvaló, hogy az egészségügyi ellátórendszer reformja elkerülhetetlen feladat. A jelenlegi működés hosszú távon finanszírozhatatlan. Egy új alapra helyezett egészségügyi rendszer kulcsfontosságú része az átláthatóságot biztosító informatika. Magyarország ezen a téren óriási lemaradásban van Európához képest. Az ellátórendszer különböző szintjei nem átjárhatók, a kórházak, a szakrendelők és a háziorvosok nincsenek hálózatba kötve. Olyan portfólió kidolgozásába kezdtünk, amely lehetővé teszi a teljes rendszer átjárhatóságát az ellátást biztosító vagy finanszírozó intézmények számára. Ami pedig a digitális közművet illeti, az öt éve működő, általunk üzemeltetett kormányzati gerinchálóra 1800 közintézmény kapcsolódik, tehát valóban van tapasztalatunk. Itt a beruházó államnak főként a keresleti és kínálati oldalt kell összehangolnia. Az infrastruktúra-fejlesztés mellett nagy hangsúlyt kell fektetni az oktatásra, a számítógép-ellátásra, valamint az állampolgárok életét egyszerűsítő e-kormányzati alkalmazásokra. A lényeg az, hogy a majdani infrastruktúrát meg kell tölteni tartalommal, hogy a lakosságnak a digitális ügyintézés legyen a legmegfelelőbb alternatíva.
Aktivizálódik a nemzeti tábor
