Élénkülő Békés megyei buszgyártás a válságban

Dacára a gazdasági-pénzügyi krízisnek, saját tervezésű busz gyártását tervezi egy teljes egészében hazai cég, a szeghalmi Csaba Metál Zrt. A prototípus már elkészült, amely az elkövetkezendő időszakban a szakkiállítások és közlekedési beruházást tervező hazai és külföldi önkormányzatok érintésével turnézik Európában.

Bodacz Péter
2009. 08. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben a regionális munkaügyi központok hónapról hónapra fokozódó elbocsátásokról számolnak be, hazánk egyik elmaradottnak számító térségében, a Békés megyei Szeghalmon működő Csaba Metál Zrt. gyára előtt rendezett sorokban állnak a munkások kerékpárjai. A korábban az Ikarus konszern részeként működő, ma 220 főnek megélhetést biztosító üzem vezetése a pénzügyi-gazdasági válság ellenére úgy döntött, folytatja korábban megkezdett projektjét, és saját busz gyártásába kezd. Mint azt a Csaba Metál Zrt. vezérigazgatójától, Kitajka Bélától megtudtuk, a válság erősen érinti a céget megrendeléssel ellátó haszongépjármű-ágazatot, ez ugyanis nem kapott sehol sem mentőövet, aminek következtében 50-70 százalékos a visszaesés. Ezért a Csaba Metál is áttért a négynapos munkahétre. A buszgyártáshoz ugyanakkor mind az infrastruktúra, mind pedig a jól képzett szakembergárda adott, ráadásul a projekt részleteit a tervezéstől a beszállítói szerződéseken át a kivitelezésig már kidolgozták, tehát nem érte volna meg a leállás. – Szeghalmon évtizedes múltra tekint vissza a gépszerkezetgyártás. Korábban itt készültek az Ikarusok alvázai, s számos alkatrész is. Az orosz piac tíz évvel ezelőtti összeomlása és a tulajdonosváltás után egyéb nyugati megrendeléseknek teszünk eleget. Komplett trélereket gyártunk egy német cégnek, s takarítóautók alvázát egy holland megrendelőnek – fejtette ki érdeklődésünkre Kitajka, aki a buszgyártás fő előzményeként egy angol megrendelőnek gyártott emeletes buszt, s az ennek kapcsán ugyancsak magyar beszállítókkal létrejött partnerséget említette.
A Varga Antal által tervezett, CSM Urbanus névre keresztelt, alacsony padlójú busz a tömegközlekedési eszközök körében a kisebbek közé tartozik; hossza 7,5 méter, s maximum 50 ember szállítására alkalmas. Ez a kategória – mutatott rá Kitajka – elsősorban a nagyobb forgalmat bonyolító közösségi közlekedési csatornákra való ráhordásra, valamint a szűk utcás történelmi városrészek ellátására alkalmas, de a főtengelyeken is bevethető a kisebb forgalmú napszakokban. A műszaki paramétereket és a tervezés-kivitelezés szempontjait firtató kérdésünkre Kitajka elmondta, hogy a legfőbb szempont a gazdaságosság volt úgy a gyártás, mint az üzemeltetés terén. Ezért a busz oldalablakai teljesen egyformák, a kerekek pedig mindössze 17 és fél collosak, ami alig nagyobb egy személyautóénál, gyártási költsége pedig töredéke egy „rendes” busz kerékének. A karosszéria-elemek műanyagból készülnek, amelyeket sérülés esetén könnyen és olcsón lehet cserélni, a rozsdásodás pedig kizárt. A busz stabilitását a speciális fémötvözetből készült váz adja. Az Urbanus egyetlen, nem magyar gyártású főeleme a motor, amelyet egy amerikai cég szállít. Ennek oka Kitajka elmondása szerint az, hogy a Rába a motorgyártás terén megállt az euro 3-as környezetvédelmi szintnél, míg új buszt csak euro 5-ös besorolású motorral lehet eladni. Ennek fogyasztása húsz liter körül van száz kilométeren, míg károsanyag-kibocsátása töredéke a budai Várban vagy a Gellért-hegyen közlekedő régi Ikarus kisbuszokénak.
– A busz ára az euróárfolyamtól és a felszereltségtől függően 28-33 millió forint lesz. Jelenleg többféle kivitelű jármű gyártását tervezzük. Szeptemberre készül el az európai előírásoknak megfelelő iskolabuszunk és a helyközi közlekedésre alkalmas változaton is dolgozunk – tájékoztatott a cégvezető, hozzátéve: 2011-ig szeretnék elérni a százdarabos éves gyártást, az igények felderítésére pedig határon inneni és túli önkormányzatokkal is tárgyalnak, valamint szakkiállításokon vesznek részt. A Csaba Metál hosszú távú tervei között szerepel egy nagy, 12,5 méter hosszú busz tervezése és gyártása is, ezen a téren azonban még nincsenek konkrétumok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.