Miközben a regionális munkaügyi központok hónapról hónapra fokozódó elbocsátásokról számolnak be, hazánk egyik elmaradottnak számító térségében, a Békés megyei Szeghalmon működő Csaba Metál Zrt. gyára előtt rendezett sorokban állnak a munkások kerékpárjai. A korábban az Ikarus konszern részeként működő, ma 220 főnek megélhetést biztosító üzem vezetése a pénzügyi-gazdasági válság ellenére úgy döntött, folytatja korábban megkezdett projektjét, és saját busz gyártásába kezd. Mint azt a Csaba Metál Zrt. vezérigazgatójától, Kitajka Bélától megtudtuk, a válság erősen érinti a céget megrendeléssel ellátó haszongépjármű-ágazatot, ez ugyanis nem kapott sehol sem mentőövet, aminek következtében 50-70 százalékos a visszaesés. Ezért a Csaba Metál is áttért a négynapos munkahétre. A buszgyártáshoz ugyanakkor mind az infrastruktúra, mind pedig a jól képzett szakembergárda adott, ráadásul a projekt részleteit a tervezéstől a beszállítói szerződéseken át a kivitelezésig már kidolgozták, tehát nem érte volna meg a leállás. – Szeghalmon évtizedes múltra tekint vissza a gépszerkezetgyártás. Korábban itt készültek az Ikarusok alvázai, s számos alkatrész is. Az orosz piac tíz évvel ezelőtti összeomlása és a tulajdonosváltás után egyéb nyugati megrendeléseknek teszünk eleget. Komplett trélereket gyártunk egy német cégnek, s takarítóautók alvázát egy holland megrendelőnek – fejtette ki érdeklődésünkre Kitajka, aki a buszgyártás fő előzményeként egy angol megrendelőnek gyártott emeletes buszt, s az ennek kapcsán ugyancsak magyar beszállítókkal létrejött partnerséget említette.
A Varga Antal által tervezett, CSM Urbanus névre keresztelt, alacsony padlójú busz a tömegközlekedési eszközök körében a kisebbek közé tartozik; hossza 7,5 méter, s maximum 50 ember szállítására alkalmas. Ez a kategória – mutatott rá Kitajka – elsősorban a nagyobb forgalmat bonyolító közösségi közlekedési csatornákra való ráhordásra, valamint a szűk utcás történelmi városrészek ellátására alkalmas, de a főtengelyeken is bevethető a kisebb forgalmú napszakokban. A műszaki paramétereket és a tervezés-kivitelezés szempontjait firtató kérdésünkre Kitajka elmondta, hogy a legfőbb szempont a gazdaságosság volt úgy a gyártás, mint az üzemeltetés terén. Ezért a busz oldalablakai teljesen egyformák, a kerekek pedig mindössze 17 és fél collosak, ami alig nagyobb egy személyautóénál, gyártási költsége pedig töredéke egy „rendes” busz kerékének. A karosszéria-elemek műanyagból készülnek, amelyeket sérülés esetén könnyen és olcsón lehet cserélni, a rozsdásodás pedig kizárt. A busz stabilitását a speciális fémötvözetből készült váz adja. Az Urbanus egyetlen, nem magyar gyártású főeleme a motor, amelyet egy amerikai cég szállít. Ennek oka Kitajka elmondása szerint az, hogy a Rába a motorgyártás terén megállt az euro 3-as környezetvédelmi szintnél, míg új buszt csak euro 5-ös besorolású motorral lehet eladni. Ennek fogyasztása húsz liter körül van száz kilométeren, míg károsanyag-kibocsátása töredéke a budai Várban vagy a Gellért-hegyen közlekedő régi Ikarus kisbuszokénak.
– A busz ára az euróárfolyamtól és a felszereltségtől függően 28-33 millió forint lesz. Jelenleg többféle kivitelű jármű gyártását tervezzük. Szeptemberre készül el az európai előírásoknak megfelelő iskolabuszunk és a helyközi közlekedésre alkalmas változaton is dolgozunk – tájékoztatott a cégvezető, hozzátéve: 2011-ig szeretnék elérni a százdarabos éves gyártást, az igények felderítésére pedig határon inneni és túli önkormányzatokkal is tárgyalnak, valamint szakkiállításokon vesznek részt. A Csaba Metál hosszú távú tervei között szerepel egy nagy, 12,5 méter hosszú busz tervezése és gyártása is, ezen a téren azonban még nincsenek konkrétumok.

Ez az oka annak, amiért Gyurcsányt ilyen hirtelen eltakarították