Érdeksértő tender

A negyedik mobilszolgáltató megjelenését segítő mobiltender sikertelensége után a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) energiáit már az új frekvenciapolitika kidolgozása köti le, amit nem mellesleg az európai folyamatok is megkövetelnek. Pataki Dániel, az NHH elnöke lapunknak adott interjújában kifejtette: már a közeljövőben lehet beszélni a mobilpiac bővítéséről.

Bodacz Péter
2009. 08. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A negyedik mobilszolgáltató megjelenésére kiírt tender eredménytelen lezárása miatt viharos időszakot tudhat a háta mögött a hírközlési hatóság. Ugyanakkor a napokban a Fővárosi Bíróság a hivatalnak adott igazat a tenderrel kapcsolatos felülvizsgálati kérelmek ügyében. Nyugvópontra ért az ügy?
– Mivel a Fővárosi Bíróság végzése ellen további jogorvoslatra nincs lehetőség, remélem, hogy valóban lezárult a történetnek ez a része, és immár a jövőre lehet koncentrálni. A döntés igazolta, hogy helyesen és jogszerűen jártunk el. Felelős döntést hoztunk, amikor a megváltozott gazdasági körülmények közepette nem vállaltunk az állam nevében túlzott kockázatot.
– A tenderrel kapcsolatos döntésük indokai között a világválság is szerepel, amiről a távközlési piac apraja-nagyja azt hangoztatja, hogy kevésbé érinti az ágazatot. Miért állítják mégis az ellenkezőjét?
– Az információtechnológiai, telekommunikációs iparágat valóban kevésbé sújtja a krízis, mint sok más területet, de érinti. Tavaly októberben, a pályázat kiírásakor még nem láthattuk, hogy hogyan hat majd ez az egész gazdaságra, és azt sem, hogy miképpen alakítja át a hírközlés helyzetét. Ma ez utóbbi már számokkal is kifejezhető: a havi gyorsjelentéseinkből is egyértelműen látszik, hogy hónapok óta zsugorodik a piac, ami a mobiltechnológia 15 éves hazai ittléte óta példátlan. Ez is azt mutatja, hogy helyesen döntöttünk a pályázat megszüntetése és a frekvenciavagyon későbbi értékesítése mellett.
– Az NHH tehát nem hibázott? Mit csinálnának másként a továbbiakban?
– Első lépésként valószínűleg felülvizsgáljuk a hatóság által önként meghatározott kétéves moratóriumot, amely egy újabb tender kiírásának időpontját hivatott kitolni. Ez a mostani helyzetben öngól lehet, mivel a válságtól függetlenül az európai fejlesztések diktálják a tempót. Az „alacsony belépési küszöb, komoly elvárt garanciák és magas kockázatvállalás” struktúrája nem jött be, ezt is át kell gondolni.
– Nincs abban ellentmondás, hogy a válság közepette az újabb mobiltender mihamarabbi kiírását tervezik, miközben az előző pályázat épp a válság hatására végződött eredmény nélkül?
– Nem állítom, hogy rögvest ki kell írni az új pályázatot, de azt sem, hogy feltétlenül két évet kell erre várni. A célunk az, hogy még az idén új frekvenciapolitikát alakítsunk ki, reagálva az európai frekvenciagazdálkodás változásaira, a technológiák fejlődésére. Nagyon fontos, hogy napokon belül megváltozik a GSM-irányelv, aminek az a lényege, hogy a 900 megahertzes tartományban is megjelenhetnek a legkorszerűbb mobil-szélessávú szolgáltatások. Ez azért jó, mert itt a szolgáltatók olcsóbban tudják hálózataikat fejleszteni, miáltal folytatódhat a mobilinternet elterjedése és az árak csökkenése is. További fontos fejlemény, hogy hamarosan számolni kell az úgynevezett digitális maradék felhasználásával is, ami 2012-ben, az analóg műsorszórás lekapcsolásával szabadul majd fel. Tény az is, hogy felül kell vizsgálni a frekvenciadíjakat, mivel ezek nem ösztönzik kellőképp a mobil-szélessáv terjedését.
– A mobiltender kudarca után idén tavasszal megjelent egy, a hivatal és személy szerint az ön működéséről szóló, nem éppen hízelgő jelentés és sor került egy tanácstag kizárására is. A kettő között sejthető némi összefüggés…
– A mobiltenderrel kapcsolatos döntéseink sok érdeket sértettek és nem kizárt, hogy a lapjukban közölt, állítólag a Miniszterelnöki Hivatal számára készült jelentés is ennek köszönhető. A hírközlést felügyelő szakminisztérium ismereteim szerint nem tartotta megalapozottnak az állításokat, legalábbis további vizsgálatról nem tudok. Debreczeni Sándor tanácstag ügyében azért indult eljárás, mert alapos gyanú merült fel, hogy a munkakörével kapcsolatos kötelezettségeit vétkesen megszegte. Miután ez beigazolódott, a fegyelmi tanács hivatalvesztéssel büntette.
– A közvélemény számára kevéssé ismert, hogy Debreczeni volt a mobiltender egyik felelőse – persze nincs alapom vitatni a fegyelmi eljárás alapját. Időzzünk kicsit az érdekeknél: az NHH döntése – a pályázat lezárása – kedvezett a pályázatot erős kritikával illető nagy szolgáltatóknak, a Vodafone-nak, a Pannonnak és a T-Mobile-nak.
– Tegyünk világossá valamit: mi örültünk a legkevésbé annak, hogy le kellett fújni a mobiltendert. A mi célunk a versenyélénkítés volt, hiszen az ráfér a piacra. Az NHH-n múlott, hogy meghirdeti-e a frekvenciát, vagy sem. Meghirdettük. Miért tettük volna, ha nem bízunk a sikerben? Annak érdekében, hogy legyen valós esély a negyedik szolgáltató belépésére, olyan megoldást választottunk, amelyben a meghirdetett alacsony belépési küszöbbel az állam is felelősséget, kockázatot vállalt a verseny fokozása érdekében. A válság hatására azonban ezek a kockázatok óriási mértékűre nőttek, és veszélyeztették a magyar frekvenciavagyont.
– Manapság a szolgáltatók, a hatóság és a kormányzat váltig hangsúlyozzák a szélessávú internet szükségességét, ami korunkban már-már olyan fontos, mint a levegő vagy a tiszta víz. De valójában mit értenek széles sáv alatt?
– Én nem hiszek abban a technokrata megközelítésben, amelyik pontosan meghatározza a sávszélesség tartományát. Jobb ennél a felhasználó szempontú megközelítés. Igazi széles sávról a mai igények mellett 2–5 megás letöltési sebesség esetében beszélhetünk, de ez a jövőben akár 50 megára is nőhet. Az épülő új generációs üveghálózatok erre lesznek képesek, a kábel pedig már ma is produkálhatja ezt. A negyedik generációs mobilszolgáltatás is tudja majd ezt a sávszélességet. Az új lehetőségek a kommunikációban, a szórakoztatásban komoly változást hoznak, ami például a vezeték nélküli szélessávú kommunikáció még gyorsabb elterjedésében ölt testet.
– Nyolcszáz hazai kistelepülés nem rendelkezik internet-hozzáféréssel. Mi lesz velük?
– Vannak olyan területek, ahová maguktól nem jutnak el a szolgáltatók, hiszen az infrastruktúra kiépítése túl nagy költséget jelent a fogyasztók számához viszonyítva. Itt kell szerepet vállalnia az államnak, ezt célozza a digitális közmű kiépítése is. A távközlési tenderen ugyancsak sikertelenül meghirdetett 450 megahertzes frekvencia a nem vagy csak gyengén ellátott településeken valamilyen szintű internetszolgáltatásra alkalmas lett volna, ám a jövőt jelentő 50 megás sávszélességet ez a technológia nem képes teljesíteni, így nem várható, hogy ez legyen a megoldás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.