Folytatni a lehetetlent

 M O Z D U L A T Fél évszázad munkáját egy este alatt bemutatni embert próbáló feladat. Maurice Béjart francia koreográfus életművét három órába belesűríteni szinte képtelenség. Gil Romannak azonban sikerült a lehetetlen. A lausanne-i társulat Szerelemtánc című vendégjátéka a Szegedi Szabadtéri Játékokon két este is telt házzal futott. Eső áztatta katartikus pillanatok.

Makrai Sonja
2009. 08. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hamarosan két éve, hogy Maurice Béjart, az európai kortárs táncszínház fenegyereke meghalt. A Béjart Ballet Lausanne társulata azóta is töretlen erővel folytatja a mester fél évszázaddal ezelőtt megkezdett munkáját. Béjart az együttes vezetését – Jorge Donn után legjobb – szólistájára, Gil Romanra hagyományozta, aki a nyakába szakadt mázsás súlyú szellemi örökség esszenciáját kiragadva ősi energiákat megmozgató gálaműsort hozott létre. Roman 1959-től egészen a kilencvenes évek közepéig tartó művekből válogatott: Tavaszünnep, Rómeó és Júlia, Heliogabale, Hét görög tánc, Bécs, Bécs, Arepo, Balett az életért, Barbara és Brel, Bolero. Maurice Béjart koreográfiáit, a lélek mélyéről feltörő mozgásszekvenciákat Gil Roman szépen fűzte össze, egész táncfolyammá, liturgikus füzérré alakítva a rövid epizódokat.
Az 1959-ben készült Tavaszünnep záróakkordja ötven évvel később is megdöbbentően hat, ugyanígy az afrikai tradicionális népzenére készített Heliogabale, amelyben az akadémikus alapok és a spirituális mozgásformák szókincse harmonikusan ötvöződik. A Balett az életértből kiemelt Queen-koreográfia, az I was born to love you magában hordozta azt a szívet tépő, lélekmarcangoló érzést, amelyet a szerelem elvesztése okoz. A Barbara és Brel emlékest egyik epizódja pedig az egymásra találás és szerelemi egyesülés csodálatos, földöntúli pillanatait mutatta meg.
Béjart munkái a zenéből építkeznek, a zenével együtt lélegeznek, minden egyes rezdülést, érzelmi változást lekövet a tánc. Eklatáns példája ennek az 1961-ben készült Bolero, amely szinte összeforrt Maja Pliszeckaja, Sylvie Guillem és Jorge Donn alakjával. Most Szegeden a női változatot mutatták be. A zene ritmusára pulzáló, vágyak, ösztönök által behálózott tánc öt évtized távlatában is arcul csap. Egy nő egy porondon lüktetve mozog, mígnem a férfitömeg bekebelezi. Az utolsó néhány perc az eső miatt sajnos elmaradt, de még ez is mintha a katarzist növelte volna.
A második részt Gil Roman A szellemek kaszinója című munkája nyitotta. Ezt a művet még Béjart kérésére készítette el Roman a társulat ötvenéves jubileumára 2004-ben. A művész Antonio Vivaldi zenéjére komponált táncszvitje igazán jó megoldásokat, delíriummal és iróniával átitatott epizódokat rejt magában, de a lezárást mintha félvállról vette volna. Másfelől Gil Roman – aki 1979 óta táncol a Béjart-társulatnál – Jacques Brel-interpretációja most is ugyanazokat az éteri és pokoli húrokat pengette meg, mint néhány éve. Nem csoda, hogy 2005-ben ezért az alakításért a legjobb táncosnak járó Danza & Danza-díjjal jutalmazták.
De a Béjart Ballet Lausanne harmincegy táncművészéről is kizárólag szuperlatívuszokban lehet beszélni, nem lehet közöttük rangsort felállítani. Mind a harmincegyen elképesztő technikai tudással és megrendítő kifejezőerővel, színészi játékkal a birtokukban képesek voltak a Dóm tér egész közönségét megrendíteni. A Béjart teremtette világ, Érosz és Thanatosz táncbirodalma bekebelezte a négyezer nézőt. Ez az este olyan volt, amilyennek Béjart szerette ábrázolni a táncot: közösségi ünnep, felkavaró, katartikus szertartás. És ezért érdemes folytatni. Ahogy a Balett az életért fináléjában felcsendülő Queen-nóta is mondja: The show must go on.
(Béjart Ballet Lausanne: Szerelemtánc. Koreográfus: Maurice Béjart, Gil Roman. Szegedi Szabadtéri Játékok, július 18.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.