Janus Pannonius zenei újjászületése

Varga Klára
2009. 08. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elképesztő dinamizmus jellemzi az új évezredben az énekelt versek műfaját. Olyan zenei stílusokkal kísérleteznek az utóbbi években a verséneklők (szving, free dzsessz, funky, blues, rock, pop, hiphop, punk), amilyenekre aligha gondolnának, akik a népzenei alapú megzenésítéseken nőttek fel. Az előadók már nem csak egy-egy jól ismert verset tesznek még népszerűbbé, énekelhetővé, olykor táncolhatóvá, hanem életműveket is divatba tudnak hozni.
A reneszánsz év fináléjára elkészült Janus Pannonius-lemez éppen ilyen: benne van a sajátos, és nem teljes mélységében közismert magyar reneszánsz robusztus életereje és sebezhetősége, Janus Pannonius korabeli világirodalmi nívója, az a bizonyos petrarcai minőség és valami döbbenetes ív, amely a reneszánsz közvetlenségtől indulva megelőlegez rokokót és érzelmekre, drámákra fogékony romantikát, s egy megkockáztatható mai, érlelődő kortárs romantikát egyaránt. A lemezen az előadók egy része arra is törekedett, hogy különféle korabeli karaktereket jelenítsen meg a zenei produkcióval: énekel itt udvari muzsikus (Kobzos Kiss Tamás), dalra fakad, tanácsot is ad a királlyal bizalmas viszonyban álló udvaronc (Heinczinger Miklós), éneket mond az ízig-vérig katona-táltos (Kátai Zoltán).
A lemezen felvonuló régizenészek, a Vagantes Trió, a Musica Historica együttes tagjai, Kátai Zoltán, Kobzos Kiss Tamás, de a kalákások és a Szélkiáltó is arra törekedtek, hogy nagy intenzitással jelenítsék meg Janus Pannonius korának zenei világát – több aspektusból bemutatva az általuk megzenésített verseket.
Sebő Ferenc maradt a népzenei alapnál. Az ő dalait átjárják a keleties és balkáni ritmusok, éneklése szikárabb, mint valaha. Tolcsvay Béla a szerelmes és a nagyon szolidan pajzánba hajló két vershez népies-mágikus zenét társított. A legmerészebb zenei vállalkozásokat a Misztrál együttes tagjai mondhatják magukénak: ők némi meglepetésre romantikus attitűdökkel hozzák kapcsolatba Janus Pannonius költészetét. A lemez egyik kimagasló dala Hoppál Mihály és Pusztai Gábor szerzeménye: érzelemgazdagon, drámaian, férfiasan lüktet, dübörög latinul reneszánsz költőnk könyörgése az istenekhez a török ellen hadba induló Mátyás királyért. A Dunántúli mandulafácskáról szóló vers Török Mátétól kapott lágy, pasztelles, fülbemászó, csaknem popos, együtténeklésre csábító zenei formát. Legalább több alkalom marad, hogy elgondolkodjunk, mennyi mindent is jelent számunkra ez a páratlanul terhelhető szimbólum.
A legmeghökkentőbb kompozíció Tóbisz Tinelli Tamásé, aki Janus Pannonius Békéért című imáját a két világháború közti népénekek és hazafias dalok stílusában adja elő. Ki gondolta, hogy nem felejtődik el örökre ez a kerekdeden, légiesen érzelmes attitűd, hanem épp egy eredetileg blues-rock énekes kelti új életre?
(Janus Pannonius, MACs Records, 2009.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.