Margitbánya, Kismarton

Három évszázad zenéjét hallgathatják ezekben a napokban az érdeklődők Burgenland nyári színpadain, előadótermeiben, Haydntól Verdin át kortárs szerzőkig. A Rigolettót adják St. Margarethenben, Haydn-muzsika szól Kismartonban, dzsesszkoncertet szerveznek Fraknón. A zenéhez kiállítások társulnak, a vendégek évszázadok kultúrtörténetét idézhetik fel a művészet segítségével.

P. Szabó Ernő
2009. 08. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szőlőültetvényekkel borított szelíd lankák között vezet az út a Rigoletto szabadtéri előadásának helyet adó margitbányai kőfejtőtől Kismarton felé, s onnan egy jó darabig tovább is, hogy azután sűrű erdőségek váltsák fel a bortermelő területeket, ahogyan Fraknó felé közeledünk. Évszázadokon át összefonódott itt a mindennapi élet, az ünnep a szőlővel, a borral, ahogyan azt az eisenstadti Esterházy-palota hatalmas pincerendszerében berendezett múzeum tárgyai, képi dokumentumai mutatják. Ennek a labirintusnak egy részét pedig nyilván már akkor kialakították, amikor a ma látható barokk-klasszicista kastély helyén az a gótikus vár állt, amely a Gutkeled család egyik ágáé, majd a nagy hatalmú Kanizsai családé volt, amely a XIV. században az egész várost fallal erősítette meg. A kastély nagyszabású bővítésére, átépítésére akkor került sor, amikor a kismartoni és a fraknói uradalom egy csere révén az Esterházy család birtokába került. A ma is látható homlokzatot I. Pál herceg alakíttatta ki 1663 és 1672 között, amikor a kastélyt az ország egyik legreprezentatívabb főúri rezidenciájává tette. A főhomlokzat különleges hangsúlyt kapott a köztes emeleten elhelyezett, magyar hadvezéreket ábrázoló mellszobrokkal, középen Esterházy Miklós és Pál nádorok képmásaival.
A XVIII. század folyamán csak kisebb átalakítások történtek a kastélyban. II. Esterházy Miklós a kor egyik legnagyobb építészének, a francia Charles Moreau-nak adott megbízást, hogy klasszicista stílusban építse át, bővítse ki a rezidenciát. A munkálatok a francia megszállás miatt megszakadtak, de annak a kornak köszönhetjük például a kastély parkját.
Haydn kora volt az az időszak, amelynek hangulatát most, a zeneszerző halálának kétszázadik évfordulóján sokan szeretnének fölidézni. Mindenütt érezhető a zeneszerző jelenléte: az ő nevét viseli a kastély díszterme, amelyet Európa egyik legjobb akusztikájú hangversenytermének tartanak. Emlékháza a róla elnevezett utcában áll. Ha innen az egyik irányban indulunk el, a Haydn-zöldségeskerthez jutunk, a másik út a hamvait őrző mauzóleumhoz vezet. Ha betérünk a kastély bejárata mellett lévő bormúzeumba, kellemes meglepetéssel nyugtázzuk, hogy az Esterházy Alapítvány egyik kiváló borával is Haydn emléke előtt tisztelegnek. Méltán teszik, hiszen ő is szerette a bort. Olyannyira, hogy nem elégedett meg a szülőfalujában, Rohrauban szüleitől örökölt táblával, de Kismartonban is vásárolt egy jó darab szőlővel beültetett földterületet. De ha jóleső érzéssel nyugtáztuk a zeneszerző vonzalmát a jó bor iránt, érdemes elmélyülni az életmű tanulmányozásában is: ne feledjük megtekinteni a földszinti sala terrenában rendezett, különleges effektusokra épülő, Haydn explosiv című kiállítást (benne Theresa Saal, A teremtés oratórium első Évája arcképével), s a másikat, amely szintén az ő életútját idézi föl. Ez a Haydn, a fenomén című tárlat mintegy szétfeszíti az amúgy a tartomány legnagyobb, legreprezentatívabb épületének a falait, a bemutató egyes részeinek ugyanis a kastélytól nem messze álló Haydn-ház, az eisenstadti egyházművészeti múzeum és a burgenlandi tartományi múzeum ad otthont.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.