Miért is nincs Csoma-kultusz?

2009. 08. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A világemlékezet valami olyasmi, mint a kollektív tudattalan, csak hivatalos. Az ENSZ nevelésügyi, tudományos és kulturális szervezete (UNESCO) 1997-ben hirdette meg a Világemlékezet programot, azzal a deklarált céllal, hogy megőrizze a világ szellemi örökségét, emlékezetét, amely hűen tükrözi a nyelvek, népek és kultúrák sokszínűségét, miként Sailor egyéniségét a kígyóbőr zakó Lynch veszett világában. Hogy ki, mi, mikor és miért kerül fel a listára, az persze bonyolult és összetett, mint egy irodalmi Nobel-díj. A rendszer úgy működik, hogy a tagállamok jelölnek, ezeket pedig a Macuura Koicsiro főigazgató által kinevezett, szakértőkből álló nemzetközi bizottság kétévente elbírálja. Így történt ez néhány napja is, idén harmincöt gyűjtemény és mű került a Világemlékezetbe, ahol immáron százkilencvenhárom hely foglalt. A friss emlékek sorában megtaláljuk a Magna Chartát, a Nibelung-éneket, Anna Frank naplóját, a Népszövetség archívumát, valamint Bolyai János Appendix című művét és a Magyar Tudományos Akadémia Kőrösi Csoma Sándor-archívumát. A geometria Kopernikuszának is nevezett Bolyai 1832-ben adta ki huszonhat oldalas munkáját, amely édesapja, Bolyai Farkas kétkötetes, monumentális művének, a Tentamennek függelékeként jelent meg. A latin nyelven íródott mű a matematikai irodalom egyik zseniális bestsellere, a szerző megoldotta benne a párhuzamosok problémáját, pontot téve ezzel egy több mint kétezer évig tartó szöszmötölés végére, és egyúttal létrehozta az úgynevezett nemeuklideszi geometriát. A Csoma-hagyaték Duka Tivadarnak, az angol királyi bengáliai hadsereg nyugalmazott törzsorvosának, a Magyar Tudományos Akadémia levelező tagjának közvetítésével 1885-ben került az MTA tulajdonába, talán legfontosabb részei az Alexander-könyvek, amelyet tibeti mesterei állítottak össze Kőrösi kérdéseire válaszolva. A további, másoltatás vagy vásárlás útján megszerzett fanyomatok és kéziratok a tibeti nyelvészethez, irodalomelmélethez, csillagászathoz és történelemhez kapcsolódnak. Jó, hogy bekerültek a világ emlékezetébe, ha már a magyaroké szita. Mindig is rejtély volt számomra, hogy miért nincs Magyarországon lázas Csoma-kultusz, a fiúgyerekek miért nem Csomát játszanak, képzeletüket benépesítve az ősök keresésének misztériumával és Tibet mágikus útjaival. Kőrösi élete és hagyatéka a kalandnak, a hazaszeretetnek, a világra való nyitottságnak és a tudománynak olyan csodálatos ötvözete, hogy Spielbergnek már régen meg kellett volna filmesítenie, bár ő már teljesen elveszett a második gyerekkorában, jelenleg éppen egy nyúllal forgat. „Ő a tudományok országában világpolgár volt, de sohasem feledve, hogy magyar, s a dicsőséget, melyet oly méltán érdemlett, velünk meg kívánta osztani” – mondotta Csomáról Toldy Ferenc, az Akadémia titkára 1845-ben. Kőrösi pályája Háromszékből indult, hol Orbán Balázs szerint birtokos és jobbágy soha nem volt, s az egyedüli határszéli falu, hová oláh nem települt és Dardzsilingben végződött, közel a világ tetejéhez. Phyi-Glin-Gi-Grwa-Pa-La-Na-Mo, azaz tisztelet adassék az idegen tanítványnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.