Egyéb képességei között lehetővé teszi számomra, hogy főzőcskézzek nukleáris támadás idején. Ha azonban az Egyesült Államokat nukleáris támadás éri, az utolsó dolgom lesz nekiállni falatozgatni – utalt a luxusfelszereltségű és csillagászati költségű VH–71-es elnöki helikopterflotta tervezett extráira a napokban Obama, aki már a választási kampányban is ígéretet tett a beszerzési program törlésére.
Az Egyesült Államok politikai rendszerében azonban egy ilyen ígéret teljesítése nem egyszerű feladat, mert a költségvetésről a törvényhozás dönt, amely jelen esetben hadiipari lobbiérdekeknek engedve igenis azt akarja, hogy megépüljenek az új forgószárnyasok az elnök számára. Obamának módjában áll ugyan megvétózni azt a büdzsét, amely a helikopterre szánt forrásokat tartalmazza, ám egy ilyen lépést, a vele járó ellenségeskedéssel együtt, nem biztos, hogy megkockáztathat most a demokrata elnök, akire sokkal nagyobb megméretések várnak az ősszel – például az egészségügy reformja, amelynek keresztülviteléhez minden támogatásra szüksége lesz.
Az olasz–brit Augusta-Westland és az amerikai Lockheed Martin kooperációjában épülő VH–71-est még a Bush-kormányzat választotta ki, hogy felváltsa a tengerészgyalogság több mint 35 éves Sikorsky VH–3-asokból és csaknem húszéves VH–60-asokból álló elnöki helikopterflottáját. A mindenkori elnök néhány perces, félórás repüléseknél többre nem használja a forgószárnyasokat, például arra, hogy Washington belvárosából, a Fehér Ház gyepéről kirepüljön a közeli Andrews légitámaszpontra két VC–25-ös Jumbójának (hívójelükön Air Force One) egyikéhez, amellyel hosszabb távú utakat tesz meg. Ennek ellenére az új gépekbe konyhát is terveztek, amely más tényezőkkel együtt megnövelte a költségeket. Ráadásul az amerikai büdzsét most két háború és a gazdasági válság is terheli. A VH–71-es program tűrhetetlen hibáit tükrözi, hogy a fejlesztés költségeivel együtt mára egyetlen ilyen helikopter több mint 400 millió dollárba (76 milliárd forintba) kerülne. Jóval többe, mint annak idején egyetlen VC–25-ös óriásgép.
Meglepő helyre távozott a Barcelona magyar kapusa
