Szabálytalanul robognak az erdei vonatok

Csak a hatóságok „puhaságának” köszönhető, hogy a méregdrága vasútbiztonsági engedély hiányában is szankciók nélkül üzemelhetnek a keskeny nyomtávú, főként turisztikai célokat szolgáló kisvasutak hazánkban. A több millió forintos engedélyezési eljárás költségeit a társaságok képtelenek kitermelni, ezt többéves késéssel felismerve, őszre ígérte a szaktárca az új, olcsóbb és egyszerűbb szabályozást. Ám félő, hogy az ügyintézés elhúzódása miatt még jövőre is a szükséges hatósági jóváhagyás nélkül közlekedhetnek az erdei vonatok.

Bodacz Péter
2009. 08. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szobi kisvasút otthonául szolgáló telepet már messziről észre lehet venni: a garázs előtt nemcsak a nemrégiben felújított mozdony és az utasvagonok állnak, hanem a fővárosban szolgált régi, szép emlékű, restaurálásra vagy keskeny nyomtávú átalakításra váró villamoskocsik is egyből szemet szúrnak. A látványból a gyanútlan szemlélődő számára is nyilvánvaló, hogy a kötöttpályás közlekedés megszállottjai dolgoznak a nagyközönség számára ma már csak turisztikai szempontból értékelhető látványosságért. Erre a megszállottságára szükség is van, hiszen, bár a kisvasutakat mindenki szereti és igény is mutatkozik irántuk olyan festői szépségű kirándulóhelyeken, mint a Dunakanyar és a Börzsöny találkozása, ám ennek ellenére sem pénz, sem pedig hatósági ösztönzés, erkölcsi támogatás nincs. Sőt, a hatályos szabályok mintha épp azért születtek volna, hogy az ilyen és ehhez hasonló kezdeményezéseknek „keresztbe tegyenek”. Legalábbis erre utalnak Paulik János, a vasút üzemeltetésével megbízott Börzsöny Kisvasút Nonprofit Kft. üzemvezetőjének szavai, aki egyébiránt a szerelőaknában vagy a mozdony fülkéjében tölti minden idejét másodmagával. A magyar rögvalóságba való visszatérést még az idilli környezetben is megkönnyíti az előírások és az engedélyezési kálvária áttekintése, amely a több millió forintos kiadás mellett évekig elhúzódó ügyintézést jelent. Miután európai uniós forrásból, összesen 600 millió forintért teljes egészében újjáépült a Szob és Márianosztra közötti, százéves, eredetileg a kőkitermelés miatt épített keskeny nyomtávú vasútpálya, valamint két kocsit és egy mozdonyt is felkészítettek a kirándulók fogadására, megkezdődött a különböző engedélyezési eljárások sora. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) megköveteli a működési engedélyt mind a pályahálózatra, mind pedig a személyszállítási lehetőségre. Szükség van a szerelvények műszaki tanúsítványára, valamint egy pálya-használatbavételi engedélyre is. Ezek igénylésekor – hangsúlyozta Paulik – minden dokumentációt csatolni kell, beleértve a műszaki paramétereket, vagy például a vasúti pálya alatti földterület tulajdoni lapjait. A különböző hiánypótlások miatt akár évekig is elhúzódó engedélyezési eljárás több millió forintos kiadást jelent, ám a legnagyobb fejtörést a mindezt megfejelő, s lényegében a korábbi engedélyezéssel azonos elvárásokat tartalmazó, úgynevezett vasútbiztonsági tanúsítvány okozza, aminek kiállítási feltételei megegyeznek a „rendes” vasutakéval, s mintegy négymillió forintos további kiadást jelentenek. Nem meglepő tehát, hogy a hazai erdei vasutak zöme ezen engedély hiányában – azaz törvénytelenül – működik.
– A helyzet elkeserítő, mivel az érintett és egyben tulajdonos önkormányzatok forráshiánnyal küzdenek, azaz a vasútra egy vasat sem tudnak áldozni. Az uniós támogatást ugyanakkor az utolsó fillérig vissza kell fizetni, ha a beruházás nem üzemel legalább öt évig. Akik a vasútért dolgoznak, kivétel nélkül társadalmi munkában teszik ezt, sokszor saját pénzüket és energiájukat sem kímélve. Egyértelmű tehát, hogy kitermelhetetlen az állam által megkövetelt engedélyekhez szükséges pénz – fogalmazott Paulik János, aki a jelenlegi működés törvényszerűségét firtató kérdésünkre így reagált: a vasútbiztonsági tanúsítvány megszerzése folyamatban van, ami annyit jelent, hogy beadták a szükséges dokumentumokat.
A Szob–Márianosztra vonalon egy jegy 500 forint. Ez a fővasutas számításai szerint a jelenlegi, hétvégeken napi 50 fős utasforgalomnál alig fedezi a gázolaj árát, haszonról tehát semmiképp sem lehet beszélni. De nincs ez másként a fölkapott erdei vasutaknál sem, ugyanis kivétel nélkül mindenhol a turizmusból befolyt adókból igyekszik az önkormányzat fenntartani ezeket.
A Nemzeti Közlekedési Hatóságnál lapunk megkeresésére közölték: országosan 34 vasútvonalból 23 vonalon van meghirdetett menetrend, az üzemeltetők között éppúgy megtalálhatók a MÁV és a GYSEV Zrt., mint az erdészetek, alapítványok vagy önkormányzatok. Ezek közül 19 rendelkezik működési engedéllyel, ám mindeddig csak egy, a Börzsöny Kisvasút Nonprofit Kft. igényelte a kötelező vasútbiztonsági tanúsítványt. – A kisvasutakat az NKH 2007-ben felszólította a vasútbiztonsági tanúsítvány és engedély megszerzésére, illetve az eljárás megindításának kérelmezésére. A hatóság a rendelkezésére álló eszközökkel próbálja rávezetni a társaságokat a jogkövető magatartásra, ugyanakkor nem célja a kisvasutakat ellehetetleníteni – derül ki a hatóság válaszából, amely szerint éppen ezen engedély hiányában nem lehet uniós forrásra pályázni. Az NKH-nak az ügyben tanúsított „puhasága” ugyanakkor arra enged következtetni, hogy jogalkalmazói szinten is érzik: a jelenlegi szabályozás működésképtelen, mindeddig ugyanis semmilyen szankcióval nem sújtották a kisvasutakat. Ezt a feltételezést erősíti az is, hogy – mint azt a hatóság kifejtette – javaslatot tettek a díjtétel csökkentésére, amelynek alapja, hogy a jogalkotóval és a kisvasutakkal közösen kidolgoznak egy országosan egységes utasítás- és szabályrendszert. A kisvasutaknak csak az ezen szabályok szerinti működésüket kellene igazolniuk.
Pozitív jel, hogy korábban a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium kommunikációs főosztálya ugyancsak a szabályozás újragondolását helyezte kilátásba, felismerve, hogy a vasútbiztonsági tanúsítvány megkövetelése az erdei vasutaknál élet-szerűtlen. Ehelyett egy egyszerűbb és olcsóbb eljárás kidolgozásába kezdtek, ami ugyanakkor, a rendeletmódosítások miatt, több hónapot vesz igénybe, bevezetése így legkorábban őszre várható. Az üzemeltetők a tárca tervei szerint ezt követően csak üzembe helyezési eljárási díjat, valamint csökkentett felügyeleti díjat kötelesek fizetni. A minisztérium terveit nem meglepő módon Paulik János is üdvözölte, ugyanakkor kifogásolta, hogy az új szabályok ősszel lépnek életbe. Félő tehát, hogy az ügyintézés várható elhúzódása miatt jövőre is szabálytalanul közlekedhetnek a kisvasutak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.