Szőke hölgy a nagykalapáccsal

Varga Klára
2009. 08. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Van még mit fejleszteni a magyar elektronikus médiában a fesztiválközvetítések terén. A Duna TV a marosvásárhelyi Félsziget fesztivál sugárzásával legalább kép, ritmus és szerkesztettség tekintetében sikeresen lerakta az alapokat. Rengeteg koncertbe nézhettünk bele három nap alatt, de sztárokról, mint Tiesto és a Magyarországon névtelennek számító zenekarokról egyaránt három-négy szám és az érzékletesen operált közelik alapján bárki el tudta dönteni, hogy tetszik vagy nem tetszik, egyáltalán mi ez az egész. (Szemben a kultúrházas közvetítésekkel, amelyekből többnyire semmiről nem tudunk meg semmit.) A koncertrészleteket – a bevett koreográfia szerint – a Duna TV-n is interjúk tagolták. A fesztiválinterjú és egyáltalán a könnyűzenei témájú interjú Magyarországon – tisztelet a ritka kivételnek – szintén feltalálásra váró műfaj reggelizős műsoroktól kulturális tévémagazinokig, élő közvetítésekig. Talán a portréműsorok tekinthetők a leggyakrabban elegáns kivételeknek.
Mi a Félsziget-napok egyikén éppen a Kaukázus szövegíró-frontemberével, Kardos Horváth Jánossal készült nem mindennapi disputába szaladtunk bele. Az interjú előzménye az volt, hogy a soproni VOLT fesztiválon – tényleg nem túl átgondolt módon – egy estére sikerült besűríteni három szövegcentrikus, ám esetleges zenei állóképességű együttest: Lovasiékat, a Kaukázust és a Vad Fruttikat, s ezt az Index még kevésbé átgondolt vagdalkozásában szóvá is tette. Átlag kulturális újságíró kedve jó, ha egy olyan fickóval hozza össze a sors, mint Kardos Horváth, aki tetszőleges kérdésre értelmes, friss mondatokat mond, nem nyomul, nem fényezi magát, önkritikát gyakorol, sőt megszánja a felkészületlenebb, megfáradtabb sajtómunkásokat is. A Duna TV szőke hölgye azonban elérkezettnek látta a pillanatot, hogy az indexes útmutatás nyomán nagykalapáccsal menjen neki az interjúalanynak. Nem is nagyon figyelt a válaszokra, pedig azokból világosan kiderült, Kardos Horváth tudja, hogy van mit dolgozni a zenéjükön, az élő megszólalásokon, ő sem egészen boldog attól, hogy belekerült egy taposómalomba, ahol nincs megállás. Szőkénk a nagykalapácsozásra gyúrt, s elő is jött vele: nem tudja-e Kardos Horváth, miért hasonlítják a Kaukázust a Kispál és a Borzhoz. Erre Kardos Horváthnak nyilván össze kellett volna omlania, ruháját megszaggatni, majd megkövetni az egész univerzumot. Ő pedig annyit mondott: nem. A helyzethez mérten jogosan. Ugyanis, ha egy kicsit is elmélyedünk a zene- és irodalomtörténetben, azt látjuk, hogy létezik költői, zenei hagyomány, ami azt jelenti, hogy már meglevő stílusokra, formákra a következő alkotógeneráció ráhúz egy friss réteget, kicsit mást, kicsit máshogy, új érzékenységgel és új érvényességgel mond el, megtartva a jót, amit már az előd felhozott a mélyből. S ez bizony ugyanakkora érték, mint amikor valaki a semmiből pattan elő zenével, szöveggel. A felkészültséget, az állóképességet, a pontosságot és az eredetiséget azonban nem csak zenészeken lehet számon kérni. Legjobb, ha ki-ki saját magán kezdi.
(Duna TV, Félsziget, július 31.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.