Túlélték az első száz napot

Tihanyi Örs
2009. 08. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bekövetkezett az elmúlt héten az a fejlemény, amiben még a legoptimistább szocialista politikusok is csak titkon reménykedtek: az önmagát szakértői, illetve válságkezelő kormány címszóval illető Bajnai-kabinet túlélte működésének első száz napját. Ha azt nézzük, hogy ez idő alatt egyetlen kiemelten fontos parlamenti szavazáson sem maradt alul, a miniszterek közül pedig senki nem dobta be a törülközőt, akkor baloldali szemszögből nézve nem is sikerült olyan rosszul ez a bő három hónap. A kormány hátországa is szilárd maradt. Az MSZP a megannyi titokban ökölbe szorított kéz, illetve csikorgatott fog ellenére szokás szerint összezárta a sorait, és az európai parlamenti választásokon bekövetkezett összeomlás ellenére a szabad demokraták sem hátráltak ki Bajnai mögül. A pécsi időközi polgármester-választás szocialista kudarca és a baloldal földcsuszamlást jelentő június 7-i veresége együttesen sem volt elegendő arra, hogy kizökkentse a kormányt a megszorító intézkedések menetéből. Ennek az volt az oka, hogy már hónapokkal korábban, a tragikomikus miniszterelnök-vadászat napjaiban nyilvánvalóvá vált minden érdekelt számára: Bajnai Gordon személyének egyetlen alternatívája van, mégpedig a 2010-es országgyűlési választások előre hozatala. Ettől viszont a Fideszen kívül mindegyik politikai erő úgy fél, mint ördög a tömjénfüsttől. Az első három hónapban tehát futott a szekér, ám lehetetlen kiszámítani, hogy a későbbiek folyamán meddig bírják a kormánypárti képviselők a rájuk nehezedő nyomást. Az MSZP népszerűségi indexe már évek óta lejtmenetben van, és összevetve a különböző közvélemény-kutatási adatokat, korántsem lehet kijelenteni, hogy az európai választások után mért tíz százalék körüli szint a mélypont. Bár ennél alacsonyabbra már aligha fog süllyedni a párt támogatottsága, ám számolni kell azzal, hogy minél jobban közeledik a jövő év, annál bőszebb számolgatásba kezdenek az önkormányzati vezetői pozíciókat birtoklók. Ha a felmérések azt fogják előre jelezni, hogy a jelenlegi politikai felállásban a települési szinten is lehetetlen lesz megállítani a Fidesz gőzhengerét, akkor könnyen előfordulhat, hogy a túlélési ösztönöktől hajtott helyi kiskirályok saját személyes érdekeiket előtérbe helyezve mégiscsak megbuktatják a kormányt. Nem csak a politikusok reakcióira kell azonban figyelni. Ha a választók a hétköznapokban nem érzékelik a válságból való kilábalás jeleit (például az erős forint miatt a devizahitelek törlesztőrészleteinek csökkenését), akkor ennek a továbbiakban súlyos következményei lehetnek a kormányra nézve. Jó esetben fennmarad ugyan a viszonylagos társadalmi béke, ám az MSZP a nagypárti státus végleges elvesztésével, az SZDSZ pedig a megszűnésével fizet mindazért, amit elkövetett az ország ellen az elmúlt két ciklusban. A rosszabb verzió a forró őszt jelentheti, sztrájk- és tüntetéshullámmal, szélsőséges esetben akár újabb utcai zavargásokkal körítve.
Magyarország polgárainak tűrőképessége a határaihoz érkezett, a szociális juttatások megkurtítása és a családok ellehetetlenítése pedig csak fokozta az elkeseredést. A rossz gazdaságpolitikájával és magamutogató ripacskodásával mérhetetlen károkat, államcsőd közeli helyzetet okozó, ellenzéket gyűlölő Gyurcsány után a visszahúzódó, belpolitikai ügyekben kifejezetten passzív Bajnai személye egyelőre elegendőnek bizonyult arra, hogy a parlamentáris politizálás kiszámítható medrében tartsa az országot. Tegyük hozzá, hogy ehhez a Fidesz visszafogott és konstruktív ellenzéki magatartása is kellett. A legnagyobb ellenzéki párt továbbra is abban lenne érdekelt, hogy a következő országgyűlési választásokat minél előbb megtartsák, ameddig azonban a képviselők többsége nem járul hozzá a törvényhozás feloszlatásához, addig nincs más lehetőség, mint a kivárás, és a jövő tavaszi megméretésre való felkészülés.
Nem könnyű megítélni, hogy mennyit érnek azok a külső erők által diktált válságkezelő lépések, amelyeket eddig megtett a Bajnai-kabinet. A forint árfolyamának javulása és a költségvetési hiány kordában tartása első nekifutásra akár dicsérhető is lenne, ám ne feledjük, hogy ugyanezeknek a politikusoknak róható fel, hogy tavaly ősz óta az IMF lélegeztetőgépére szorul az ország. Szintén az ő áldásos ténykedésük játszott közre abban, hogy év végére a gazdasági visszaesés megközelítheti a hét százalékot, az eladósodás mértéke pedig átlépte a GDP nyolcvan százalékát. Eközben a foglalkoztatottság tovább csökkent, a reálbérek zuhanni kezdtek, az adóterhek pedig a baloldali kormányzás története során megszokottá váló koreográfia szerint tovább emelkedtek. Nyilvánvaló tehát, hogy a szocialisták bizonygatásaival ellentétben a Bajnai Gordon vezette kabinet semmilyen minőségi javulást nem hozott a Gyurcsány-korszakhoz képest. Mivel a két kormány öszszetétele között jelentős személyi átfedések vannak, ezért kérdéses, hogy van-e egyáltalán értelme két különböző kormányról beszélni. A nagyszámú pártpolitikus miatt megkérdőjelezhető szakértői jelző jogossága, míg a saját szakmájában elismert tekintélynek számító miniszterek némelyikénél komoly erkölcsi aggályok merültek fel (példaként említhető Oszkó Péter pénzügyminiszternek az offshore cégvilághoz fűződő kapcsolatrendszere). A hónapokon át zajló semmittevés után imponálónak tűnhet a válságkezelő intézkedések gyors keresztülerőltetése, ám mindenki tisztában van vele, hogy ezt a pénzügyi és politikai kényszer diktálta. Ugyanakkor választói felhatalmazás híján továbbra sincs reális lehetőség mélyreható reformok elindítására. A Bajnai-kormány sorra vállalja a kötelezettségeket a következő kabinet terhére, kényszerpályára terelve annak működését, és azzal a Gyurcsánytól örökölt gyakorlattal sem szakított, hogy az ellenzéki pártokkal történő egyeztetés látszatának megteremtésével próbáljon tettestársakat gyűjteni maga mellé.
Némileg visszafogottabb formában, de megmaradtak az unalomig ismert kommunikációs fogások is. A válságkezelő intézkedések magyarázata címszó alatt nyílt kormánypárti propaganda folyik (mondani sem kell, közpénzekből), és természetesen a Fidesz besározása sem maradhat el. Ennél sokkal aggasztóbb az állami vagyon kezelésének azon módja, ami a korábbi szocialista kormányok idején is hatalmas vitákat váltott ki, és ami április óta a korábbinál is nagyobb lendületet vett. Érzik már a hatalmon lévők, hogy közeledik a vég, ezért megpróbálnak mindent dobra verni, ami csak mozdítható. A Velencei-tó körüli értékes földterületektől kezdve a megmaradt MÁV-vagyon magánosításán át a nemzeti erdővagyon és vízkészlet kiárusításának gyanújáig privatizációs botrányok sora robbant ki a közelmúltban. Változatlanok maradtak figyelemelterelési technikák is. Ennek köszönhetően kaptak némi pihenő után újra főszerepet a szélsőjobboldal állítólagos terroristái, a Magyar Gárda apokaliptikus mértékűre felnagyított problémájával vagy az antiszemitizmus és rasszizmus veszélyének szűnni nem akaró sulykolásával egyetemben. A Jobbik európai parlamenti választási eredménye egyértelműen jelzi, hogy a fenti módszerek csak a társadalmat megosztó szakadékok mélyítésére voltak jók, ráadásul bumerángként ütöttek vissza az MSZP-re és az SZDSZ-re.
Összességében tehát nem sok pozitívumot lehet találni a Bajnai-kormány első száz napjában. A kabinet munkájának jellemzésére „a piszkos munka elvégzése” a legmegfelelőbb kifejezés. Érdemi változásokat már csak a következő parlamenti választás hozhat, amelynek győztese megfelelő felhatalmazás esetén végre hozzákezdhet a súlyosan beteg Magyarország meggyógyításához.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.