Forma–1 a Várban. A Red Bull különösen nagy figyelmet szentel a promócióra, május 17-én az immár negyedik magyarországi Red Bull Street Parade keretében Szegeden Sebastian Vettel és Sebastien Buemi 130 ezer néző előtt száguldott a csapat autóival. Két éve Budapesten a Lánchíd adott otthont a rendezvénynek, ma este pedig 18 és 19 óra között a budai Vár lesz a parádé színtere. A csapat pilótái már a versenyre hangolnak, az istálló erre az alkalomra átalakított autóival két korábbi Forma–1-es versenyző, David Coulthard és Christian Danner, valamint Palik László, a Hungaroring Sport Zrt. elnöke köröz majd. A rajt és a cél a Dísz téren lesz, az autók a Palota út – Dózsa György tér – Attila út – Dózsa György tér – Palota út – Dísz tér útvonalon haladnak. A várbeli utcákból kialakított csaknem három kilométeres versenypálya rendkívül technikás, ám a pilóták akár így is elérhetnek 200 km/órás sebességet rajta. A levegőben pedig eközben Besenyei Péter műrepülő-világbajnok mutat be kunsztokat.
Kezdődött a Honda kiszállásával, egyúttal utódjaként a Brawn GP belépésével, majd folytatódott a szabályváltozásokat övező eddig soha nem látott hercehurcával, amelynek rövid fázisában még az is fennállt, hogy a világbajnok nem a legtöbb pontot gyűjtött pilóta lesz, hanem az, aki a legtöbbször futamot nyer. A csapatok ezt végül megvétózták, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) pedig viszszavonulót fújt, ám a békekötés helyett hamarosan újabb frontvonalak nyíltak a szervezet és a csapatok nagy része között. A keményfejű FIA-elnök, Max Mosley negyvenmillió fontos költségvetési limitet akart rákényszeríteni az istállókra, azzal a kitétellel, hogy aki ebbe belemegy, a fejlesztésekben nagyobb szabadságot kap. Ez az ötlet azonban finoman szólva sem nyerte el a nagyobb büdzsével rendelkező csapatok tetszését, egyenesen a Forma–1-ből való kilépéssel és új sorozat indításával fenyegetőztek. Egy ideig komolyan fennállt a szakadás veszélye, de aztán mégis az történt, aminek a legnagyobb valószínűsége volt: mindenki maradt, csak Mosley ment. A brit öregúr lemondott a posztjáról, és a FIA október 23-i elnökválasztásán Jean Todtot, a Ferrari korábbi csapatfőnökét választhatják meg utódjának. A Forma–1-es csapatok szövetsége és a FIA pedig a hírek szerint éppen a Magyar Nagydíjon írja alá az új Concorde egyezményt, ami 2012-ig rendezi a sorozat jövőjét. S a kontraktusnak lesz egy költségcsökkentésre vonatkozó függeléke is, mert a gazdasági világválság közepette azt azért mindenki belátja, hogy ha nem is Mosley drasztikus megszorító intézkedésével, de meg kell húzni a nadrágszíjat.
Mondhatjuk, hogy a tárgyalóasztaloknál folyó csatározások az idén nagyobb publicitást kaptak, mint maga a világbajnokság, holott ez is bőségesen szolgáltat témát. Hiszen ki hitte volna, hogy a Ferrari és a McLaren a 2009-es szezonban jószerivel statisztaszerepre kényszerül?! Kilenc futam után Jenson Button (Brawn) 68, Sebastian Vettel (Red Bull) 47, Mark Webber (Red Bull) 45,5, Rubens Barrichello (Brawn) 44 ponttal áll az első négy helyen, az ötödik Felipe Massa (Ferrari) jócskán lemaradva csak 22 ponttal rendelkezik. A mezőny három világbajnoka libasorban poroszkál a középső régióban: Fernando Alonso (Renault) a kilencedik 13 ponttal, Kimi Räikkönen (Ferrari) a tizedik 10, a címvédő Lewis Hamilton (McLaren) csak a tizenegyedik 9 egységgel. A McLaren másik pilótája, a tavalyi Magyar Nagydíjon győztes Heikki Kovalainen a tizenharmadik helyen szerénykedik 5 ponttal.
A finn pilóta szívének mindenesetre a Hungaroring különösen kedves lehet, mert azóta sem nyert futamot, de érdekesség, hogy Alonsót és Buttont is nálunk intették le először elsőként: előbbit 2003-ban, utóbbit 2006-ban. A spanyolnak már huszonegy futamgyőzelme van, az idei vb-cím legfőbb várományosának számító britnek pedig hét, s azt a bizonyos elsőt leszámítva valamennyit az idén jegyzi. Ami mutatja, hogy a Brawn GP-nél jól összerakták az autót alatta.
Ugyanakkor a Ferrarinál éppen tegnap találták meg a bűnbakot, hogy nekik miért nem megy mostanság: elbocsátották John Ileyt, az aerodinamikai részleg vezetőjét. Megjegyzendő, hogy az általa fejlesztett autókkal korábban Michael Schumacher és Räikkönen is világbajnoki címet nyert, így Maranellóban azért másoknak is a körmére kellene nézni. A Német Nagydíj után a Toro Rossónál az egyik pilótát, Sebastien Bourdais-t tették lapátra, és a hét elején helyére került Jaime Alguersuari vasárnap 19 évesen és 125 naposan a Forma–1 történelmének legfiatalabb versenyzője lesz. A zöldfülű spanyolnak fel kell kötnie az alsóneműt, mert F–1-es autót eddig még kizárólag egyenes vonalú aerodinamikai teszteken vezetett.
A legutóbbi két versenyen történtek alapján a 24. Magyar Nagydíjat kétségkívül a Red Bull várhatja a legjobb előjelekkel, hiszen Silverstone-ban és a Nürburgringen egyaránt kettős győzelmet aratott, és máris riogatja az első néhány futamon egyeduralkodónak tetsző Brawn GP-t. Az itt egy személyben tulajdonos és csapatfőnök Ross Brawn azonban pilótái két viszonylagosan haloványabb produkciójából – Button 7, Barrichello 9 pontot szerzett, miközben Vettel és Webber is 18-cal gyarapodott – nem von le messzemenő következtetéseket; úgy véli, csupán a mostoha időjárási körülményekből adódó paraméterkülönbségek döntöttek. Amiből leszűrhetjük, hogy nem csak tervező mérnökökre és aerodinamikai szakértőkre van nagy szükség a csapatok háza táján, elkél egy-két meteorológus is.