A szelektív hallás és az elhallgatott tények

Kádár András Kristóf
2009. 09. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Somogyi Jánosnak szíve joga azt gondolni és írni, hogy a Magyar Helsinki Bizottság tévúton jár, hogy rossz ügyekben rosszul szólal meg, sőt akár azt is, hogy a szervezet tevékenysége az emberijog-védelem megcsúfolása (A Magyar Helsinki Bizottság az SZDSZ útján, Magyar Nemzet, szept. 8.). A vélemény – még szerintünk is – szabad.
Somogyi János írásában az az elfogadhatatlan, ami kimaradt belőle. Úgy nem nagy művészet politikai elfogultságot sejtetni, az alapelvek lábbal tiprását demonstrálni, hogy a szerző elhallgatja azokat a tényeket, amelyek (pre)koncepciójába nem férnek bele. Nem kívánok értelmezési kérdésekbe belemenni, nem kívánom meggyőzni sem Somogyi Jánost, sem mást a cikk által felvetett jogi kérdésekkel kapcsolatos álláspontunk igazságáról. Egyetlen dolgot szeretnék: Somogyi írásának olvasói úgy alakíthassák ki a véleményüket a Helsinki Bizottságról, hogy megismerik azokat a tényeket is, amelyeket Somogyi nem tartott említésre érdemesnek.

Jogi képviselet és tanácsadás

1. Somogyi János szerint a bizottság számára egy idő után terhessé vált az általa vezetett Emberi Jogi Tanácsadó Iroda működése, mivel a munkatársak már nem akartak elveszni az állampolgári sérelmek orvoslásával kapcsolatos munkában. A valóság ezzel szemben az, hogy 2008-ban 877 esetben nyújtottunk a jogi tanácsadástól a jogi képviseletig terjedő segítséget a hozzánk fordulóknak. Jelenleg több mint száz olyan ügyünk van folyamatban, amelyekben a bizottság az ügyfél számára ingyenes, teljes körű ügyvédi szolgáltatást biztosít. Ezek között található például a 2006. szeptember 19-én rendőri bántalmazást elszenvedett Török Imre jelenleg folyó polgári pere is. A nagy nyilvánosságot kapott ügyben, amelynek során – a 2006-os események nyomán indult eljárások közül egyetlenként – jogerősen letöltendő szabadságvesztésre ítélték az egyik bántalmazó rendőrt, a sértett képviseletét a bizottság ügyvédje látta el (Félholtra verték a tévészékház miatt, Index, 2008. november 27.). Ugyanő nyújt képviseletet a rendőrséggel szemben indult kártérítési eljárásban is.

Pótmagánváddal a felelősségre vonásért

2. Somogyi szerint a bizottság a rendőri brutalitás értékelése során jelentőséget tulajdonít az érintettek esetleges jogsértő magatartásának. Ennek ellenkezőjét jól példázza annak a fiatalembernek az esete, aki – amint azt az ellene indult büntetőeljárásban elismerte – kövekkel dobálta a rendőröket 2006 szeptemberében, de akit elfogását és megbilincselését követően több rendőr bántalmazott. A rendőrség tevékenységéhez „asszisztáló” bizottság sértetti képviseletet ellátó ügyvédje 2009. január 22-én pótmagánváddal élt annak érdekében, hogy a rendőrök felelősségre vonása a nyomozás ügyészségi megszüntetése ellenére megtörténhessen.

Tájékoztattuk az ENSZ-bizottságot is

3. Somogyi szerint a Helsinki Bizottság legfeljebb balról bírálja az MSZP–SZDSZ-tandem politikai irányvonalát. Ennek érzékeltetésére részletesen idézi és hevesen kritizálja a szervezetnek a Magyar Gárda feloszlatásával és utóéletével kapcsolatos álláspontját. Nem tartja azonban említésre méltónak – példálózó jelleggel – a következő olyan fejleményeket is, amelyekről a Magyar Nemzet és/vagy annak internetes változata beszámolt.
a) A Helsinki Bizottság többször és hangsúlyosan felszólalt a 2006-os rendőri brutalitással szemben. A bizottság a rendőri túlkapásokra felhívta a Legfőbb Ügyészség (A Magyar Helsinki Bizottság és a TASZ a Legfőbb Ügyészséghez fordul, Magyar Nemzet, 2006. szeptember 29.) figyelmét, valamint több sajtóorgánumban és az Országgyűlés emberi jogi bizottsága előtt is (Zavargások: parlamenti vizsgálóbizottság alakulhat, Magyar Nemzet, 2006. október 13.) kifejtette, hogy túlkapások történtek, amelyeket ki kell vizsgálni és megfelelően szankcionálni kell.
b) A magyar jogvédő szervezetek közül egyetlenként a Magyar Helsinki Bizottság írásban és szóban is tájékoztatta az ENSZ kínzás elleni bizottságát mind a 2006. őszi rendőrségi túlkapásokról, mind pedig az MSZP–SZDSZ-kormány idejére eső egyéb jogsértésekről. Arról egyébként, hogy a 2006. szeptember–októberi események a Helsinki Bizottság jelzése nyomán kerültek az ENSZ-testület látókörébe, a Magyar Nemzet is beszámolt (ENSZ-bizottság bírálja a magyar rendőröket, 2006. november 28.).
c) Jelenleg is folyamatban van a Legfelsőbb Bíróság előtt az az eljárás, amelyet a bizottság társelnökeként indítottam a rendőrség ellen a Kossuth téri kordon fenntartása jogszerűtlenségének megállapítása érdekében (Eltüntetnék a kordont, Magyar Nemzet, 2007. február 1.), és az Alkotmánybíróság előtt fekszik az a beadvány, amelyet a bizottság a kordon felállítását lehetővé tévő jogszabály alkotmányellenességének megállapítása céljából előterjesztett (AB-hez fordul a Helsinki Bizottság kordonügyben, Magyar Nemzet, 2007. március 27.).
d) 2008 őszén a Helsinki Bizottság két civil szervezettel közös állásfoglalásban bírálta a kormány úgynevezett „közrendvédelmi csomagjának” a gyülekezési jog korlátozását célzó rendelkezéseit (A jogvédők elutasítják a „lex tojást”, Magyar Nemzet, 2008. szeptember 27.).
e) 2009. március 15-ét követően a bizottság határozottan kiállt a nyilvánosság előtt annak a két fiatalembernek az előállítása és szabálysértési eljárás alá vonása ellen, akik a hivatalos zászlófelvonás során hangosan követelték a kormányfő távozását (Történészt bántalmazott a volt szocialista képviselőnő, Helyi Téma online, 2009. március 31.; és Hibáztak a vetkőztető rendőrök március 15-én, Origo, 2009. március 18.).
A magyar hatóságokat figyeljük
4. Somogyi a szemünkre veti, hogy nem szólalunk meg, amikor a szomszédos országban a magyar szót betiltják. Somogyi persze tudja – az ő idejében is így volt –, hogy a bizottság a magyar hatóságok tevékenységével foglalkozik, külföldi közhatalmi szervekével nem. Azt is tudja, de nem mondja, hogy a bizottság számos határon túli magyarnak nyújtott és nyújt továbbra is jogi segítséget magyarországi helyzetének, státusának rendezésében.
A sort lehetne folytatni, de nem érdemes – akit ennyi nem győzött meg arról, hogy Somogyi János hallása, finoman fogalmazva, szelektív, azt nyilván a további konkrétumok sem ingatják meg. Néhányan viszont talán elgondolkodnak, teljesen elfogulatlan képet fest-e Somogyi egykori munkahelyéről és kollégáiról.
Egy gondolat mindenesetre még idekívánkozik a válaszom végére. A Magyar Nemzet olvasói közül nyilván sokan nem tudják, de amikor Somogyi János távozott a Helsinki Bizottságtól mint jogvédő szervezettől, nem szüntette meg tagságát a Magyar Helsinki Bizottság egyesületben. Amennyiben úgy gondolja, rossz irányba haladunk, az éves közgyűléseken (amelyekre rendületlenül küldjük neki a meghívót) volna lehetősége felszólalni és korrekciót javasolni. Ehhez persze legalább egyszer el kellett volna jönnie az elmúlt négy évben. Talán termékenyebb vitát folytathattunk volna, mint így a sajtón keresztül.

A szerző a Magyar Helsinki Bizottság társelnöke

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.