A sztrádamutyi folytatódik

A vetélytársak vitatják az M0-s déli szektorának két Duna-hidat is magába foglaló szakaszára kiírt pályázat eredményét. Az eljárásból kizárt M-0 Déli Ág II. Konzorcium jogorvoslatért folyamodik. A győztesnek megnevezett Porrt kormánykapcsolatai miatt szakmai berkekben az új Viadomként emlegetik.

Munkatársunktól
2009. 09. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jogorvoslatért folyamodik a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. döntése miatt az M-0 Déli Ág II. Konzorcium. Az állami beruházó szervezet a minap a Porr Építési Kft.-t nyilvánította nyertesnek az M0-s körgyűrű déli szektorának az M6-os autópálya és az 51-es számú főút közötti szakasza bővítésére kiírt közbeszerzési eljáráson.
Az M-0 Déli Ág II. Konzorciumot azért zárták ki a pályázatból, mert a NIF úgy ítélte meg, hogy a csoport tagjainak 2006-os árbevétele nem érte el a kijelölt mértéket. A kizárt csoport vitatja a NIF döntését, s a Porr Építési Kft. kizárását szorgalmazza. Többek között azért, mert a Porr a hiánypótlás során lényegesen módosította az ajánlatát – derül ki a NIF által a szaktárca részére készített előterjesztésből.
Ez a bírálóbizottságot is megosztotta, Nagy Gabriella és Csizmár Robin támogatta, míg Tamás Éva a Porr ajánlatának érvénytelensége mellett szavazott.
*
Az M0-s érintett szakasza építésére március 8-án megjelentetett felhívásra összesen három ajánlat érkezett. Az ajánlattevők között volt a Porr Építési Kft., a Nemzetközi Vegyépszer Zrt., valamint az M-0 Déli Ág II. Konzorcium. A beruházás folyamán az M0-snak ezen a szakaszán a meglévő kétszer két sávos autóút mellé megépül a második pálya, s az M0-s így kétszer három forgalmi, plusz leállósávos autópályává bővül. A fejlesztés része három csomópont átépítése, valamint 11 műtárgy megépítése is, ez utóbbiak közül kettő folyami nagyhíd: a hárosi Duna-híd, valamint a soroksári Duna-ág-híd.
A Porr győztessé nyilvánítása nem okozott meglepetést szakmai körökben. Az osztrák építőipari cég hazai leányvállalata a hírek szerint kitűnő kapcsolatokat ápol Bajnai Gordon miniszterelnök körével. A kiválasztott útépítő cégek előnyben részesítése nem ismeretlen a szocialista–liberális hatalmi elit gyakorlatában. A szemünk előtt játszódott le a Viadom – többek szerint éveken át valójában a Porr strómanja – tündöklése és bukása. A cég, amelytől ma csaknem ötszáz hitelezője összesen mintegy 8,3 milliárd forintot követel, azzal keltett feltűnést, hogy 2003-tól csődbemeneteléig, 2007-ig az állami út- és autópálya-építési pályázatokon rendre megnyerte a nagy értékű megbízásokat. E társaság eredetileg fuvarozási vállalkozásként kezdte pályafutását, s a 2002-es kormányváltás előtt szállítási alvállalkozóként jutott kisebb jelentőségű munkákhoz az autópálya-építéseknél. A kormányváltást követően az SZDSZ közelinek tartott társaság betört a magyar építőipari cégek piacára. Az MSZP–SZDSZ-koalíció által felkarolt és favorizált Viadom Rt. első jelentősebb útépítési munkáját 2003-ban nyerte el az államtól, amely pályázat az első olyan útépítési tender volt, amelyhez az EU nyújtott nagy összegű támogatást. Az M3-as és M35-ös autópályák építéséhez vezető, leendő szállítási útvonal, azaz a 3-as út Tornyosnémeti–Nyékládháza és a hozzá kapcsolódó 35-ös út Nyékládháza–Debrecen közötti szakaszának felújításáról van szó, amelynek befejezési határideje 2005 szeptembere lett volna. A munkát elnyerő Viadom dömpingár alkalmazásával, jóval az előállítási ár alatt nyerte meg a pályázatot. A cég később a vállalási érték több mint 30 százalékát is meghaladó mértékben jelentett be pótmunkaigényt. A két és fél milliárd forintot a Kóka János vezette gazdasági tárca ki is fizette a részükre.
Még nagyobb port vert fel – mi több, kormányfőváltást eredményezett – az M6-os autópálya Érd és Dunaújváros közti szakaszának pályáztatása körüli huzavona. Az eredeti pályázatot 2004 nyarán írták ki, s a sztrádának 2006 tavaszára kellett volna elkészülnie. A liberális gazdasági miniszter, Csillag István az M6DA konzorcium győzelmét (tagjai között találjuk a Porrt és a Bifinger-Bergert, alvállalkozóként pedig szerepet kapott a Viadom is) támogatta, míg a szocialisták kormányfője, Medgyessy Péter ellenezte a konzorcium megbízását. Amikor Csillag István mégis, minden koalíciós intelem ellenére kihirdette a győztest, Medgyessy Péter lemondásra szólította fel miniszterét. Az ügybe a szocialista politikus bukott bele, majd elmondta később sokat idézett mondatát: „Az SZDSZ tele van zavaros, korrupciós, vesztegetési ügyekkel, amellyel a pártnak szembe kell néznie.”
A Viadom-recept – mélyen a többiek alá ígérni, majd bízni a megrendelő nagyvonalúságában – működött, egészen az M7-es autópálya Balatonkeresztúr–Nagykanizsa közötti szakaszának elnyeréséig. Kóka János gazdasági miniszter 2006 nyarán lelkendezve jelentette be, hogy lehet olcsóbban is autópályát építeni, le lehet törni az extraprofitot. A Viadom 43,7 milliárd forintért vállalta a munkát. A dicsőség azonban nem sokáig tartott: 2007 nyarán kiderült, hogy a Viadom Zrt. fizetésképtelenné vált, s felszámolási eljárás indult a cég ellen. Az M7-es utolsó szakaszának átadása így 2008-ban a nyári szezon utánra csúszott, a csődbe ment cég félezer alvállalkozóját nem fizette ki. A Viadom tulajdonosai azért így sem járhattak rosszul. Legalábbis ezt bizonyítja, hogy a Kóka János sógora, Lepp Gyula által jegyzett vitorlásegyesület hobbiregattáit a Viadom szponzorálta – tette közzé korábban a Heti Válasz. A lap a pórul járt hitelezőkre hivatkozva azt közölte, hogy több tíz milliárdnyi vagyont mentettek ki a távozó gazdasági miniszter sztrádaár-letörési programjának mintacégéből.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.