Bölcsődal: szabadság és alázat

Bölcsődal címmel dokumentumfilmet vetített hétfőn a Duna TV Mester Sándor klasszikusgitárosról, művésznevén MS3-ról, aki két zenésztársával erdélyi és bukaresti turnén járt egy-két évvel a 2004. december 5-i szavazás után.

Varga Klára
2009. 09. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mester Sándor figurája, sorsa, sajátos életfelfogása önmagában is kiadhatott volna egy izgalmas portréfilmet, de az alkotók úgy érezték, a határon túli magyarok drámája párhuzamos a gitárművész történetével. Csakhogy azóta eltelt több év, a filmben az erdélyiektől elhangzó mondatokat már ezerszer hallottuk, olvastuk, a verbális szintnél mélyebbre viszont nem ástak az alkotók a trauma és a feldolgozás bemutatásában. Így aztán frissességével, gazdag képi ábrázolásával, személyességével a gitárművész története „győzött”.
Mester Sándort a film elején arról kérdezi a riporter, miért zenél inkább olyan helyeken, ahol az ilyesmi szokatlan. Azt válaszolja, mert nem szereti a követelményeket, amelyek a koncerttermi zenéléssel járnak. Nem hiszi, hogy az a zene igazi közege, ahol piszszenni sem lehet, és ahol a zenész borzasztó izgalmak közepette lép fel, szorongva attól, hogy elronthat valamit. MS3 a filmben sebtében kiválasztott csellista és fuvolista partnerével XVI–XVIII. századi szerzők darabjait játssza Csíkszeredán, Nagyváradon, Sepsiszentgyörgyön, Bukarestben többnyire egyszerű, zeneileg képzetlen, sőt nem is mindig túl jól nevelt közönség előtt. A film nagy erénye, hogy míg a régizene-darabok felcsendülnek, az előadó mellett a közönség válik főszereplővé, az izgalom tárgyává pedig az, hogyan játszik Sándor, és a hallgatók hogyan fogadják a zenét. Sok szép, intim közelit látunk: óvodásokat, akik befogják a fülüket, mert túl éles nekik a fuvolahang, egy férfit, aki elszenderedett a koncert alatt a művelődési ház díszes nagytermében, egy parasztasszonyt, aki szigorú arccal, de ártatlan áhítattal hallgatja a zenészeket egy templomban. S aztán gyűrött arcú, fáradt embereket, akiket nem köt le a muzsika, inkább mennének a dolgukra. A kocsmákban hallgatjuk a zene alatt a zajokat, látjuk, ahogy jön-megy a pincér.
Közben kiderül: a gitárművész ugyanabban a betegségben szenvedett négy éven át, mint Schumann vagy Antal Imre. Mester Sándor életében is választóvíz volt a betegség, de addig küzdött, amíg újra tudott játszani, a forgatás előtt nem sokkal tudott lediplomázni a Zeneakadémián. A betegség és a döntés, hogy zenész marad, megváltoztatta a viszonyát a zenéhez, most örül, ha bárhol játszhat. Nem bánja, ha nem hallgatják, ha beszélgetnek inkább, vagy zörögnek, köhögnek, boldog, hogy mozog a jobb keze. A Bölcsődal nem a fenti drámával próbálja letaglózni a nézőt. Inkább attól fut végig a hátunkon a hideg, ahogy a film példázza: a főhős életében a szabadság és az alázat kézen fogva jár.
(Bölcsődal – Duna TV, augusztus 24.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.