n Torma LeventeA több mint egy évig tartó kutatás eredményeként hozta nyilvánosságra nemrégiben a ProPublica nevű folyóirat azt a listát, amely azt tartalmazza, hogy mennyit költöttek a különböző államok lobbitevékenységre az Egyesült Államokban.
Egy amerikai törvény értelmében minden olyan lobbistának, aki külföldi párt vagy állam által felügyelt vállalatot képvisel, közölnie kell minden adatot arról, hogy mekkora összeggel, milyen célból, kinek a megbízására végezte a feladatát. Az összegyűjtött információk betekintést nyújtanak abba, miként próbálták érvényesíteni érdekeiket a különböző államok Washingtonban 2007 és 2008 között.
Összességében 87 millió dollár áramlott át az ügynökökön, akik több mint tízezer alkalommal keresték meg a döntéshozók irodáit. Érdekes, hogy nemcsak a vagyonos országok képviseltetik magukat e listán, hanem még az olyan szegények is, mint Etiópia.
A legtöbbet, közel tizenegymillió dollárt az Egyesült Arab Emírségek költött érdekeinek képviseletére. Kiemelkedő ezen belül Dubaj, amely önmaga 4,6 millió dollárt fordított e célokra. Ennek hátterében az áll, hogy a parányi állam korábban nem fordított túl sok figyelmet a lobbizásra, s ennek számos vállalat beruházási terve látta kárát a tengerentúlon. Ezt orvosolva 2007 márciusától intenzív kampány kezdődött, hogy eloszlassa az amerikaiakban az emírségekről kialakult negatív, terroristákat támogató állam képét. Három céget bíztak meg, amelyek PR- és sajtótevékenységgel, kríziskommunikációval, illetve a politikai figyelemfelhívással foglalkoztak. Utóbbit az a DLA Piper US bonyolította, amely a legnépszerűbb lobbistának számít a vállalatok szemében. Az erőfeszítéseket siker koronázta.
Az emírségeket Nagy-Britannia követi hatmillió dollárral, míg a harmadik helyen Japán áll, amely négymillió dolláros ráfordítással és pár kongresszusi képviselő többszöri megkeresésével elérte, hogy a szigetország vásárolhasson a jelenleg legkorszerűbbnek számító F–22-es vadászgépből. A lista negyedik helyén Törökország áll, amely több mint kétezer megkereséssel az elmúlt évben a legaktívabb lobbizó állam volt az Egyesült Államokban. Ankara célja, hogy az örményekkel szembeni genocídiumot ne nevezzék népirtásnak a kongresszusban. Ez több mint négymillió dollárjába került a török kormánynak.
Az Egyesült Államokban a legtöbb lobbistából politikus válik, és mandátumának lejártakor gyakorlatilag minden politikus lobbista lesz. Törvény tiltja meg ugyanakkor három évre a volt kongresszusi tagoknak a lobbizást, illetve a személyes kapcsolatok felhasználását. A köztisztviselők semmilyen juttatást nem fogadhatnak el lobbitevékenységet folytató szervezetektől, legyen az akár egy egyszerű vacsorameghívás. Nem fogadhatnak el pénzt kampányra, de személyes célokra sem költhetnek ezekből az adományokból. A kapott összegre az utolsó centig bejelentési és elszámolási kötelezettségük van. Jelenleg az Egyesült Államokban körülbelül húszezer hivatalos lobbista és közel egymillió civil aktivista tevékenykedik.
A klubvilágbajnoki siker magyar kulcsfigurája: nélküle nem nyerhetett volna a Chelsea
