Párbajozik a számvevőszék és a vagyonkezelő

Úgy tűnik, komoly harc alakult ki az Állami Számvevőszék és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. között, miután előbbi kemény hangvételű beszámolót készített a vagyonkezelőről. Utóbbi szervezet szerint viszont a számvevők megállapításai nem felelnek meg a valóságnak, s több helyen ellentmondanak egymásnak. Ütközőpontot jelentenek a vízműcégek, a Malév-privatizáció és az erdészeti társaságok is.

Dékány Lóránt
2009. 09. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még nem kapott ilyen kemény kritikát az Állami Számvevőszéktől (ÁSZ) vagyonkezelő szervezet – így értékelte az ÁSZ tavalyi évet vizsgáló jelentését a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. Legalábbis ez derült ki az MNV lapunk birtokába került válasziratából – amelynek terjedelme csaknem megegyezik a számvevők által készített beszámoló 45 oldalával.
Az ÁSZ elsősorban azt kifogásolta, hogy a MNV-nek az elmúlt évben nem volt (a mai napig nincs) a kormány által is elfogadott középtávú stratégiája, így 2008-ban a döntéshozó szerv, vagyis a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács (NVT) által hozott 838 határozat „nem átgondolt koncepció mentén” született. A vagyontanács szerint ugyanakkor volt stratégiájuk – ezt tavaly júliusban be is mutatták –, ami nem került a kormány elé, ők ezt használták a döntések meghozatalakor. Az MNV válaszanyaga általánosítva kifejti, hogy az „ÁSZ öszszefoglalója és a részletes jelentése között több ellentmondás található”. Mint írják, az összefoglaló részben található „nem teljesült” vagy „nem felelt meg” tartalmú kijelentésekről a részletes jelentésben leírt helyzetfeltárás után több esetben kiderült, hogy a hiányosság nem az MNV szabálytalan működéséből vezethető le, hanem olyan külső okokból, amelyre sok esetben a vagyonkezelőnek nincs ráhatása.
Az ÁSZ megállapította, hogy a 2008-ban meghozott NVT-határozatok összességükben nem voltak célszerűek, mert az ügyek egyes csoportjai „a vagyontörvény céljaitól elszakadó szándékot tükröztek”. Az MNV-irat szerint a vagyonkezelő ezt az állítást „szinte minden konkrét ügyben cáfolni tudja”.
Ilyen például az erdőgazdálkodási társaságok egységes számviteli és vezetői információs rendszerének kialakítására vonatkozó döntés, amely az MNV szerint a vagyontörvényben megfogalmazott célokat szolgálta. Bár az ÁSZ-jelentés hiányolta a határozat mögül a koncepciót, az MNV közlése alapján ezt a kormány határozta meg. A számvevők a víziközmű-összevonások ügyével kapcsolatban is fogalmaztak meg kifogásokat. Az ÁSZ szerint ezen társaságok esetében az, hogy az MNV vagyonkezelési szerződéssel közvetett tulajdonosa lenne egyes közműveknek, kockázatot jelentene a nemzeti vagyon megőrzése és gyarapítása szempontjából, ráadásul a megkötött vagyonkezelési szerződés feltételrendszere ellentétes a vízgazdálkodásról szóló törvény előírásaival. A vagyonkezelőnél azonban ezen pontokkal sem értenek egyet, mivel úgy látják, a szerződések nem hoznának létre közvetett tulajdonlást, a vagyonkezelői jogviszonyokban ugyanis a tulajdonosi jogosítványok egy részének korlátozott átengedésére kerülne sor. Az ÁSZ a Malév eladásával kapcsolatban megállapította, hogy nem valósultak meg a kitűzött privatizációs célok, s a technikai társaság – a Malév Vagyonkezelő Kft. – bevonása az értékesítési eljárásba tovább rontotta az átláthatóságot, ezenkívül többletkiadásokat jelentett a vagyonkezelőnek, s színlelt szerződésnek kell tekinteni a vagyonelemek projekttársaságba történt kiszervezését. Az MNV állásfoglalása szerint a várt forgalombővülés és a társaság költségszerkezetének gyors javítása nem hozta meg a várt eredményt, ám ez nem a létrehozott cég tevékenységének átláthatóságával kapcsolatos, hanem a vevői kötelezettségvállalások pénzügyi teljesítésének hiányára vezethető vissza.
Az ÁSZ szerint a termőföld haszonbérbe adására vonatkozó szabályozás csak részben volt szabályszerű, átlátható és eredményes, és nem sikerült szakmai konszenzust kialakítani a haszonbérbe adására vonatkozó szabályozásban. Az MNV ellenérve erre az, hogy a szabályzat közzététele a Magyar Közlönyben megtörtént.
A vagyonkezelői válasszal kapcsolatban az ÁSZ-nál lapunkkal csak annyit közöltek: az MNV gazdálkodásáról szóló beszámolót hivatalosan szeptember 2-án hozzák nyilvánosságra. Értesüléseink alapján azonban az ÁSZ még ezen időpont előtt kiveszi az NVT-re „terhelő” megállapításait a jelentésből, ám az MNV-re vonatkozókat benne hagyja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.