Évek óta vállal szerepet alternatív együttesekben, énekel a harmadik lemezére készülő Ektar Quartettben, tagja a Hólyagcirkusz társulatának, Tóth Evelin mégis csak most látta elérkezettnek az időt arra, hogy énekesnőként önállóan is kilépjen a nyilvánosság elé. A Csókoljon meg… című lemez karakteres névjegy, dél-indiai, szefárd és népzenei ízekkel, semmilyen kategóriába nem sorolható összhatással, és olyan közreműködőkkel, mint a magyar etnodzsessz külföldön is legelismertebb művelője, Dresch Mihály, kvartettjének bőgőse, Benkő Róbert, Fassang László orgonaművész, Lantos Zoltán, és nem utolsósorban Hammid Drake. A végeredmény ugyan nem emészthető könnyen, de annál felszabadítóbb a bátorság, amivel Tóth Evelin a zene legmélyebb rétegeibe utaztatja, s hol felemeli, hol borzongatja a hallgatót.
– Elvégeztem a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskolát, komolyzenei képzést kaptam tíz éven át, naponta három-négy órát énekeltünk – magyarázza az alapokat rögtön az elején, s így máris érthetővé válik az a magabiztosság, amivel akár a lemez egyetlen felvételen belül is több stílus között mozog; a folktól az operán át a dzsesszig. – Az iskola arra nevelt, hogy egyként működjek a nagy egészben, meg sem fordult a fejemben, hogy szólóénekes legyek. Kacérkodtam a musicalénekléssel, de onnan azzal tanácsoltak el, hogy túl karakteres a hangom. Érdekelt a művészettörténet is. Úgy éreztem, ha figyelek, mutatja majd magát az út, merre menjek. Végeztem a bölcsészkart, évekig nem énekeltem egy hangot sem. Lezártnak hittem ezt a fejezetet. A hiány ébresztett rá, hogy az éneklés az életemnek mennyire fontos része – meséli a kezdetekről. Tóth Evelin végül nem a klasszikus utat választotta. Nem jelentkezett sem a dzsessztanszakra, sem más iskolába; túl akart lépni azon, amit a klasszikus képzésnek hála már megkapott: a kész formákon. – Magam akartam megtalálni a saját hangomat – mondja. – Meggyőződésem, hogy ahogy általában minden, az éneklés, s hogy a hangjával ki mire képes, fejben dől el. Amíg nem énekeltem, csak töltekeztem, és dolgozott bennem a vágy, hogy a hangok magját keressem – túl azon a vélt korláton, amit a magasság és a mélység jelent. Arra kezdtem törekedni, hogy a tartalom keresse a formát, a megfelelő hangot, amelyen megszólal, és ne fordítva – magyarázza.
A szemléletváltást egy találkozás idézte elő. Tóth Evelin megismerkedett egy Magyarországon élő indiai diplomata feleségével, és általa új világba csöppent: – Nem a tőle hallott énektechnika tökéletes elsajátítása érdekelt. Azt figyeltem, ez a semmi korábbihoz nem fogható zene mit okoz bennem. Párhuzamosan klasszikus zenei magánórákra jártam. A két világ közötti kontraszt hatására valami gát szakadt át bennem. Úgy kezdtem el gondolni a hangokra, mint bennem vándorló foszlányokra, amelyek bizonyos érzelmi állapotokra reagálva összeállnak. Megéreztem, hogy képes vagyok dialógusba kerülni velük, mintha kóbor lények volnának, s így jön létre a tulajdonképpeni megszólalás. Mélyen tisztelem azokat, akik a kitaposott keretek között képesek a kiválóságra, én azonban hangszínek, formák és stílusok helyett érzelmi állapotokat gyűjtök az eszköztáramba. Ha valaki a dolgok mélyére ás, végtére is ugyanazt találja – teszi hozzá.
Tóth Evelin – ha épp nem valamelyik velencei téren énekel szabad hangokat Szőke Szabolcs mellett – rendszeresen tart hangkereső kurzusokat Olaszországban, amelyeken amatőr énekesekkel, és olyanokkal foglalkozik, akik az érzelmeik kifejezéséhez szeretnének saját hangot találni. Valahogy úgy, ahogy első lemeze anyaga őt is megtalálta: – Nem volt a választásban tudatosság. Egyszerűen úgy éreztem, dolgom van ezzel a bibliai könyvvel. Egy improvizáció során minden előzmény nélkül az Énekek éneke kezdő sorát kezdtem énekelni: „Csókoljon meg a szája csókjaival a szája.” A cél az volt, hogy dialógusba kerülve a szöveggel, a zenészekkel, s közben a saját hangommal is, megtöltsem az Énekek énekét tartalommal.
Tóth Evelin évek óta járt a Mediawave-re, amikor egyenrangú társra lelt Hammid Drake-ben, a kortárs dzsessz egyik legjobb dobosában. – Figyeltem, ahogy a magyar dzsessz-szakma rajongása közepette zenél, miközben mintha egy kör közepén állna, egyedül. Az ember kezdett el érdekelni. Talán megérezte, hogy „másképp” figyelem; egy alkalommal odajött hozzám. Így kezdődött, s tart a mai napig közöttünk a barátság.
Az éneklés is egyfajta imádság – vallja Tóth Evelin. – Zenélés közben az ember képes a gondolattalan létezésre, elengedi az akaratát, és átéli a megteremtettségét. Feloldódik abban, hogy egy elgondolt terv része, s ha minden apró részlet működik, képes bevonni ebbe az élménybe másokat.
Ilyen alaposan még nem készültek semmilyen beruházásra, mint most az M1-es bővítésére
