Trükközés a vasúti fénysorompókkal

Leszerelik a fénysorompókat azokon a baranyai mellékvonalakon, amelyeken két éve megszüntették a vasúti közlekedést, de két berendezést csupán azért hagynak meg, hogy ne kelljen visszafizetni az azokra kapott pénzt az uniónak.

Bóka Máté Ciprián
2009. 09. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vasúti „reformintézkedések” során országszerte lakatok kerültek a települések vasútállomásaira – többek közt a Somogy megyei Barcsot a baranyai Sellyével, illetve Villánnyal összekötő szakaszon is leállították a közlekedést. Az évtizedek óta magára hagyott dél-dunántúli térség elmaradottságát aligha kell bemutatni, a kis iskolák ellehetetlenítése, az infrastrukturális fejlesztések hiánya lassú vegetálásra kényszeríti az itt élőket. A MÁV a Barcs– Sellye–Villány szakaszon nekilátott felszedni az ott maradt infrastruktúrát, a fénysorompókat már le is szerelték.
Imre Lászlóné, a cég területi kommunikációs vezetője viszont azt mondta, hogy a leszerelés nincs összefüggésben a megszüntetésekkel kapcsolatos, közelmúltban felröppent híresztelésekkel. A leszerelés oka szerinte az, hogy mivel csak ideiglenesen szünetel a forgalom a vonalon, ugyanúgy karban kellett tartaniuk a fénysorompókat, mintha ott vonatok járnának, ez pedig az elmúlt időszakban igen komoly kiadást jelentett. Hozzátette: a jelzőket tárolják, abban az esetben pedig, ha újraindulna a forgalom, ismét felhelyezhetik őket.
Megjegyezte: az érintett vonalon az elmúlt két és fél évben a jelzők karbantartására, a berendezések fenntartására és az állomások felügyeletére 13,5 milliót költöttek. Arra viszont nem kaptunk választ, hogy mégis mennyibe került a szakasz fenntartása akkor, amikor még jártak itt a vonatok?
A Baranya Megyei Közgyűlés elnöke, Hargitai János kereszténydemokrata országgyűlési képviselő szerint annak az érvelésnek, amely szerint egy más vidékpolitikát folytató kormány idején majd gond nélkül visszatehetik a jelzőket, az a szépséghibája, hogy a művelet akkor már három-négyszer annyiba kerül, hiszen addigra már új szabályoknak kell majd megfelelni; ugyanazokat a berendezéseket tehát nem lehet visszahelyezni. Hangsúlyozta: ma is létező vasútvonalról van szó, senki nem döntött a bezárásukról, a MÁV így tehát önhatalmúlag intézte a leszerelési munkákat.
Harkányban egyelőre megmaradtak a fénysorompók – mondta Bédy István, a fürdőváros fideszes polgármestere, majd hozzátette: náluk három van a településen, ám kettőt nem lehet elvinni, mert azok uniós forrásból kerültek a helyükre (nem is a MÁV tulajdonában vannak), s ha leszerelnék őket, vissza kellene fizetni az értük kapott pénzt. Bédy szerint hiába küzdöttek a sorompók leszerelése ellen, azok fenntartása ugyanis néhány millió, így hajlandók lettek volna átvenni a közeli településekkel együtt a teljes vasúti infrastruktúrát, de ezt nem vették figyelembe az illetékesek.
Az Észak-Dunántúlról az Ormánságba került Mali Zoltán, Drávapiski polgármestere azt hangsúlyozta, hogy a forgalom két éve történt ideiglenes megszüntetése óta már a pusztulás jelei látszanak a sínek mellett. Szerinte az állam kivonult az országnak ebből a szegletéből: bezárják a kis iskolákat, a postákat megszüntetik, megszűnik a vasúti közlekedés, végül pedig majd „éhen dögleni” is hagyják az itt élőket. A polgármester úgy véli: elképesztő, hogy – a forgalom ideiglenes szüneteltetése ezt jelenti – még igazi döntést sem mertek hozni: ha ugyanis véglegesen bezárták volna a szóban forgó vonalakat, a környezeti károkat enyhíteniük kellett volna. – Most viszont, hogy csak úgy otthagyták az állomásokat és a vasúti infrastruktúrát az enyészetnek, a „hulladékgazdálkodási szakmenedzserek” mindent visznek, ami mozdítható – mondta keserűen Mali Zoltán.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.