Világrend

Csontos János
2009. 09. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Akit az adófizetők pénzéből kisajtolt milliós álomfizetéseken túl érdekel még valami más is, azt bizonyára felvillanyozza a hír, hogy a jelek szerint Huntington végképp lenyomta Fukuyamát. Az ezredforduló-várás számmisztikával átitatott hangulatában utóbbi szerző a történelem végét jósolta, míg előbbi ugyanazt a történelmet a civilizációk összecsapásaként írta le. A történelem berekesztéséről azóta kiderült, hogy az csupán a liberális társadalom apoteózisa lett volna: minden hegemón berendezkedés szeretné ott megállítani a história folyását, ahol éppen jó neki. Ahogy a dolgok állnak, úgy tűnik: nem a történelemnek szakad vége, hanem a diktatórikus hajlamú neoliberalizmusnak, pedig már úgy elhitte magáról, hogy minden világok legjobbika. Amit válságként élünk meg, csak egyik részről negatívum – másik részről viszont talán egy új világrend forgolódik az idő méhében. Más kérdés, mi mindent sodor magával, amit értéknek gondolunk: szabadságjogokat, identitásokat, kulturális illúziókat. Huntington legalább nem dugta a fejét a homokba: tudomást vett például a hódító iszlámról, amely civilizációs térfoglalásnál nem volt még nagyobb az európai keresztény hatalmak gyarmatosító expanziója óta.
A huntingtoni sikert onnan lehet tudni, hogy míg Fukuyamával jószerivel már a kutya sem foglalkozik, Huntingtont halálában is bőszen cáfolják. Most a Bertelsmann Alapítvány és a heidelbergi egyetem politikatudományi intézete veselkedett neki eme nemes feladatnak. Szerintük nem igazolódott be a borúlátó jövendölés, miszerint közeledik az egész világra kiterjedő „kultúrák háborúja”. Igaz, az sem mondható, hogy távolodik. A derék németek elismerik ugyan, hogy az utóbbi negyedszázadban ugrásszerűen megnövekedett a kulturális konfliktusok száma (ezt bajos volna tudományosan tagadni), ezek fő kiváltó oka azonban állításuk szerint mégsem csak az ellentétes értékekben, a nyelv és a vallás kulturális széttagolódásában vagy az eltérő történelmi tapasztalatokban keresendő. A friss tanulmány szerint ötből négy konfliktus esetében kizárólag egyazon országon vagy államon belüli jelenségről van szó, s ezek hátterében az adott ország nyelvi és vallási széttagozódása áll. Ez pedig ugyebár nem kultúrharc: a civilizációs küzdelem már csak olyan, hogy tisztességtudóan megtorpan az országhatároknál. Érdekes dilemma, hogy heidelbergi szemüvegen keresztül minek számít a szlovák nyelvtörvény: szerintem sem az egyötödbe, sem a négyötödbe nem illik.
További kiváltó tényező lehet az esszé szerint a 15–24 év közötti fiatal férfiak nagy társadalmi aránya (ezek képesek kakaskodni, farktollat rezegtetni), az aluliskolázottság, a rendelkezésre álló mezőgazdasági területek nagysága és a gazdasági fejlődés csökkenése, valamint a demokratizálódás hiánya. Aha. Az időjárást kifelejtették. A tanulmányban amúgy Aurel Croissant és Uwe Wagschal értékelte ki a heidelbergi egyetem adatbankját, amely az 1945 óta világszerte történt konfliktusokat fogja össze; bármit jelentsen is ez. Eszerint a kulturális konfliktusok száma a nyolcvanas évek óta meghaladja a nem kulturális eredetű konfliktusok számát – ebből vonták le a konzekvenciát, hogy Huntingtonnak nincs igaza. A tavaly elhunyt amerikai politológus már a kilencvenes évek elején világszinten a kultúrák összeütközésére figyelmeztetett A civilizációk összecsapása és a világrend átalakulása című könyvében, ám a heidelbergiek szerint háborúskodásainkban egyelőre elenyésző a muzulmán tényező – a Közel-Kelet, Afganisztán, Irak vagy Irán alig szerepel a hírekben. De mostanában azért ne fektessenek Bertelsmann-részvénybe…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.