Már megint ugyanaz

Az ifjúsági rendezéseiről híressé vált Vidovszky György állította színpadra ismert kamaszszínészeivel a Bárkában Márai fiatalokkal foglalkozó egyik regényét, a Zendülőket. A mű, amelyet a szerző egy évvel a halála előtt átdolgozott, a második világháború előtt került először az olvasóközönség elé. A színpadi változatot Gyarmati Kata írta.

Pethő Tibor
2009. 10. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Márai ifjúsági regényciklusának első darabja, a Zendülők az idősorrendet felborítva, retropektív módon idézi fel a nagyrészt előkelő vagy legalábbis jómódú családból származó fiúk különös barátságát. A városon túli elhagyatott házban rendszeresen találkozó bandatagok gyermekkorukat meghosszabbítandó szándékosan fricskázzák egyre veszélyesebb módon a felnőttek társadalmát. Lázadás ez az első világháború idején a megállíthatatlan tömeghalált, a lövészárkok kegyetlenségét hazudozással, képmutatással kendőzni kívánó világgal szemben. A kamaszok szaporodó bűnei, a közéjük keveredő, pomádészagú táncos-komikus erkölcsi rombolása a pragmatikus hidegséggel tervező zálogos markába adja őket, nyilvánvalóvá téve: kezdettől fogva a felnőtt-társadalom részei voltak. Ehhez társul a tragédia: az alsóbb néposztályból származó fiú napfényre jutó árulása és öngyilkossága.
Az adaptáció lineárisan tárja a néző elé a cselekményt, ez a megoldás viszont olyan leegyszerűsítésekhez vezet, amelyek óhatatlanul elvesznek a regény feszültségteli atmoszférájából. A színpadi játék ritmusát megtörik a zavaros-misztikus önvallomásos betoldások, a hosszúra nyújtott, érzelgősségbe átcsapó párbeszédek, a túlzásokkal félrerajzolt jelenetek; úgy tűnik, Vidovszky ifjúsági színészeinek is túl nagy falat egyelőre a Zendülők hőseinek hiteles hús-vér megjelenítése. (A legjobban a zálogban utazó Havast alakító Gados Béla játszik, helyenként Csortos testtartását és hanghordozását kölcsönvéve, de figyelemre méltó Tamási Zoltán fanatikus asztalosmestere is.) A regény egyik kulcsjelenetének számító, a kiöregedett perverz színházi ripaccsal (Kardos Róbert) töltött, hajnalig tartó részeges orgia unalmas, néhol bántóan nevetséges.
A rendező nem lép tovább, korábbi fordulatait ismétli erőtlenül, újító fantázia nélkül. A faládák a szokásosak. Olajoshordók, vascsövek most ugyan nincsenek, de obligát módon van egyenruha, gyertya, részegeskedés és sok limlom. Nyilván nem csak a kellékek azonossága vagy kísérteties hasonlósága kelti fel a nézőben az érzetet: Vidovszky már megint ugyanazt vitte színre, igaz, más történet ürügyén. Lehet a szerző Simon Stephens, Ödön von Horváth vagy Márai Sándor, felsejlik mögüle az egy kaptafán elgondolt s gyártott, egyre sablonszerűbb kész portéka. A képlet egyszerű: adottak a szélsőséges körülmények között élő, szájhős kamaszok, akik bandába szerveződnek, s időnként nyers kegyetlenséggel viseltetnek környezetükkel szemben, ugyanakkor szeretethiányban szenvednek, a szülők egy része szadista, alkoholista vagy egyéb lecsúszott elem. Az adódó megoldási lehetőség tragédiához vezet, amelyhez gyakran szexuális rontás is társul. Ezek után valaki öngyilkos lesz (Zendülők), vagy a szerelmi légyott alatt megöli társát (Istentelen ifjúság), esetleg a pornófelvételek készítésére beszerzett videokamerában megbotolva kiesik az ötödik emeletről, és szörnyethal (Lila története). Kétségtelen, hogy Vidovszky rendezései fontos társadalmi kérdésekkel foglakoznak. A nemes szándék azonban többszörös ficammal jut a nézők elé, s ez lényegtelenné teszi a jobbítási szándékot. A rossz ritmus, a penészes vulgárfreudizmussal nyakon öntött pszichologizálás, a primitív, kiszámítható lélektani fordulatok a minőségi továbblépéstől fosztják meg az egyébként tehetséges társulatot s a rendezőt is, akinek eddig talán ez volt a leggyengébb munkája.
(Márai Sándor: Zendülők. Bárka Színház. Rendezte: Vidovszky György.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.