Már nem akarom megváltoztatni a világot

Mit jelentett a dzsessz a rendszerváltás előtt, és mivé lett? Több-e, mint egy szűk réteg kedvtelése? A dzsessz korunk népzenéje? – tették fel a kérdést a Jazz és identitás címmel rendezett konferencia résztvevői nemrég a Goethe Intézetben. Amit ő játszik, hitvallás. Önmagában megálló felelet. Útkeresés, dzsessz és bartóki hagyomány. Dresch Mihállyal találkoztunk.

Klementisz Réka
2009. 10. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogyan emlékszik a rendszerváltás évére?
– Akkor már tíz éve zenéltem, együttesem is volt. Minden pénteken játszottunk a Bem rakparton. Nem hagyományos dzsessz volt, mégis lassan hírünk ment a szakmában. Országszerte hívtak fellépni művelődési házakba. Aztán jött 1989. Hirtelen felfordult minden. Tele voltunk reménnyel, hittel, hogy ha megnyílnak a határok, mi is képesek leszünk alakítani a világot. A zenei életben is érezni lehetett a változást. Sorra alakultak a kiadók, megnyíltak a csatornák külföld felé. Azonnal jöttek a pozitív visszajelzések.
– A dzsessz a szabadságot jelentette számomra, egy lengyel számára, aki kommunista országban élt. A dzsessz a nyugati kultúrával, a szabadsággal, a más életformával volt egyenlő – emlékszik vissza a vasfüggöny mögötti időkre egy lengyel dzsesszista, Tomasz Stanko. Itthon mit jelentett a múlt rendszerben dzsesszt játszani?
– A dzsessz annyira periférikus műfaj volt, hogy azt csinálhattunk, amit akartunk. Nem szólt bele senki. A szabad önkifejezésben kétségtelenül volt némi ellenattitűd. Voltak zenészek, akik lojálisak voltak a rendszerhez, ezért legalábbis a tűrt kategóriába estek, míg Szabados György például ellenzékbe szorult, dzsesszberkeken belül is. 1989 egyeseknek fordulatot hozott, másoknak nem. Én jártam az utam tovább, ugyanabban a mederben. A lényeg nem változott. A dzsessz is része annak az univerzális zenei nyelvnek, amely végső soron egyetlen üzenetet igyekszik közvetítetni; valami tiszta, meleg, szeretetteljes érzést. Amikor mezőségi, magyarpalatkai zenekarokat hallottam játszani, csak ültem és hallgattam; a táncrend végére valami csendes nyugalom fogott el. Úgy éreztem, mintha kisütött volna a nap. Ehhez képest úgy érzem, mellékes, épp milyen rendszer határozza meg a hétköznapok feltételeit.
– Húsz éve mindenesetre egy másik. Mit hozott az elmúlt két évtized?
– Új belátásokat. Már nem akarom megváltoztatni a világot. Kisebb léptékben gondolkodom. Azt tapasztalom, hogy főleg a fővárosban uralkodóvá vált az emberek között az ellenséges attitűd. Szeretném, ha túl tudnánk lépni ezen. Egyszerűen értelmetlen. Nekem éppúgy szükségem van a napsütésre odabent, mint másnak. Mindig tudatosan viszonyultam a zenéhez, de a koncerteken ma már kifejezetten törekszem arra, hogy közvetítsem azt a megragadhatatlan érzést, ami a zene által feléled bennem.
– Választhatta volna a népzenét, mégis a dzsessznél kötött ki. Miért?
– Kamaszkoromig fogalmam sem volt róla, hogy létezik a világon dzsessz. Vidéken nőttem fel, tévénk sem volt, néprádión nevelkedtem. A zene nekem sokáig egy kis község, Földes három-négy parasztbandáját jelentette. A vasfüggönyön túl ekkor már John Coltrane volt a minden. A gépipari szakközépben aztán jött a rock, a beat, s egy zenerajongó osztálytársam egyszer hozott egy kazettát; dzsessz volt rajta. Olyat éreztem benne, amit semmilyen más stílusban nem találtam. Végleg eldöntöttem, hogy zenész leszek. Akkor még nem tudtam, hogy a dzsessz talán az egyik legszemélyesebb az összes műfaj közül. Olyan mély, személyes indíttatás kell, hogy megteljen tartalommal, amiről kamasz fejjel épp csak sejtésem lehetett. Ebben az időben már fellendülőben volt a táncházmozgalom, én is eljártam. Újra megtalált a népzene. Még ha tudtam is, hogy a dzsessz eredendően a feketék kultúrájában gyökerező, technikás, önálló szabályokkal rendelkező műfaj, ez a része nem izgatott. Miközben a szaxofon érdekelt, az érzékeim a népzene felé tereltek.
– A dzsessz és a népzene társításából Szabados Györggyel közösen műfajt teremtett: az etnodzsesszt.
– Szabados György zenéje egy szuverén egyéniség személyes megszólalása. Önálló univerzum. Éppúgy, ahogy a bartóki hagyományhoz, különböző mélységben lehet viszonyulni hozzá. A saját zenémet sem tartom műfajteremtőnek. Egységben gondolkodom. A dzsessz lényege a személyes identitás keresése. Egy klaszszis szaxofonos, David Murray mondta egyszer: a zenében mindenki a saját bluesát keresi. Zenélés közben az ember szabad. Ünnepelheti a lelkét, az Istent, imádkozhat. A zene, a dzsessz megajándékoz azzal, hogy mindezt képes befogadni és közvetíteni. Végtelen tér, amelyben az ember szabadon bolyong, önmaga után kutatva.
– Legutóbbi lemezén (Ritka madár) például Indiában. Mi vezette el az indiai zenéhez?
– Tévében hallottam egyszer pakisztáni zenét. Megragadott a benne rejlő ritualitás. Csak tiszta rendben élhető át olyan felszabadulás, mint a szakrális zenében; a szufik szerint a furulya hangján Isten lelke szólal meg. Mélységében nem ismerem az indiai kultúrát, mégis szerettem volna kapcsolódni hozzá. Ajándékba kaptam egy könyvet; jógáról szólt. Már az előszó elgondolkodtatott. Az ember csaknem minden tettével a lelke templomát, a saját testét rombolja, míg az isteni erő minden pillanatban azon van, hogy a romokat helyreállítsa. A Prana című felvétel tisztelgés az indiai kultúra előtt – magyar népzenei motívummal indítva. Így szólalt meg bennem.
– Külföldön emlegetik és egyre inkább keresik az etno-dzsesszt, a gipsy-dzsesszt. Létezik egyáltalán olyan, hogy „A” magyar dzsessz?
– A rendszerváltás óta annyi hatás éri a dzsesszt is, hogy korai lenne erről beszélni. Minden zenész leginkább a maga útját járja, idő kell, mire kialakul a közös nevező, amely alapján a magyar dzsessz képes lesz önálló kulturális egységként meghatározni magát. Ma is érződik a táncházmozgalom megtermékenyítő hatása; a népzenei gyűjtés eredményei nélkül el sem tudnám képzelni a dzsesszt. Egyedi felelősség és döntés kérdése persze, ki mennyire építi be saját zenéjébe az öröklött hagyományt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.