Sámánvilág

Sokan kissé megkésettnek gondolják, mások viszont kifejezetten kártékonynak tartják a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia szeptember 20-ára időzített körlevelét, amely a liberális relativizmus, az okkultizmus, a spiritizmus és a bálványimádás különböző formái mellett elítéli az „ősmagyar szinkretizmust” is. Amely, ha nem is „ősi”, semmiképpen nem új jelenség Magyarországon.

Fáy Zoltán
2009. 10. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogy igen fontos jelenséggel foglalkoztak a magyar püspökök, azt az is mutatja, hogy szeptember 24-i számában az Osservatore Romano is ismertette a körlevelet, részleteket idézve a szövegből. A nemzetiidentitás-keresés vadhajtása valószínűleg nem csupán magyar jelenség, de az „ősmagyar vallás” már valódi hungarikum – amivel persze egyáltalán nincs okunk büszkélkedni. A körlevél nem tér ki sem a jelenség teljes hazai történetére, sem a keresztény tanításon kívüli egyéb vonatkozásaira. Mindez persze nem is lehetett a szerzők célja.
Az „ősmagyar szinkretizmusnak” nevezett jelenséget ugyanis nem a kommunizmus elnyomása utáni felszabadulás hívta életre, és nem is csupán valláspótlékként vagy „új tanításként” jelentkezik az érdeklődő számára. A sokféle tetszetős, megvásárolható termékkel piacra lépő ősmagyarüzlet mellett a rendszerváltás után avatott kezek élesztették újjá a XIX. századi gyökerekre, tehát most már valóságos történelmi múltra visszatekintő „ősmagyar szinkretizmust”, amely ideológiai alapokat nyújt a minden jel szerint remekül prosperáló kereskedelmi vállalkozásnak. Némelyik 1990 után hivatalosan is nyilvántartásba vett „egyház” – például a Magyar Vallás Közössége és az Ősmagyar Egyház – egyenesen a nyugati emigrációból települt haza, vagyis 1950 előtt is működött.
Társadalom-lélektani szempontból a nemzeti kiválóságot minden mértéken túl megnövesztő elméletek és valláspótlékok nagy, közös frusztrációk eredményeként jöhettek létre olyan korokban, amikor a tradicionális hit meggyengült. Ma is ilyen időket élünk, de a XIX. és a XX. század eseményei bőséges táptalajt nyújtottak a nemzeti kiválóságnak a legvadabb képzelgésekkel történő hangsúlyozására. Az 1837-es Hasznos Mulatságokban olvashatók például Gida József – egyébként katolikus pap – fejtegetései arról, hogy az Ószövetség számos szereplője voltaképpen magyar volt. Mózes neve eredetileg Mizes, vagyis Vizes volt, József (Joseph) neve viszont a „jó” és a „szép” szavainkból képződött, mivel József jó is volt és szép is. E képtelenségen persze már a kortársak is jót nevettek – Vörösmarty viszont hosszasan töprengett Gida másik terjedelmes nyelvészeti munkáján, amíg elutasította –, és hamarosan meg is jelent egy szatíra a periodikában Ádám idejében magyarul beszéltek címmel. Eszerint Ádám neve azért lett Ádám, mert azon tanakodott magában, kap-e társat, ád-e neki az Úr, amikor szózatot hallott: Ád ám! Ő adta Jeruzsálem nevét is, a Hierosolimát, amikor az Évától kapott almát megkóstolván felkiáltott: Hi e rossz alma!
Mindez nagyon mulatságos, de csöppet sem veszélytelen képzelgés, hiszen ha Mózes magyar volt, miért ne lenne Jézus is az, vagy legalábbis közeli rokon, „párthus herceg”. Ezt az elméletet a 2007 márciusában elhunyt Badiny Jós Ferenc fogalmazta meg, lényegét tekintve Gida érveléséhez hasonló módon, megfejelve még azzal a kereszténységnek címzett váddal, hogy a hivatalos egyház és főképpen Pál apostol (akit Badiny előszeretettel nevez Saul rabbinak) meghamisította a Szentírást és Jézus tanítását. Badiny Jós könyve tizenegy évvel ezelőtt jelent meg, és bár a katolikus egyház részéről sokan bírálták, a püspökkari állásfoglalásra mostanáig kellett várni.
Persze egyáltalán nem biztos, hogy a Magyar Katolikus Püspöki Konferenciának azonnal és minden kereszténységre vonatkozó zagyvasággal foglalkoznia kell, viszont mostanra csakugyan kritikussá vált a helyzet. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium honlapján szereplő bejegyzett egyházak listája szerint kiterjedt és többszereplős üzletről lehet szó: a vecsési Boldog Özséb Szeretet Egyháza mellett a Kunszentmiklósi Boldog Isten Gyülekezet, a Magyar Vallás Közössége, a Magyar Jövőbelátók Egyháza, az Ősmagyar Egyház, az Ezoterikus Tanok Egyháza, a Kismaros közelében, Gyurcsok József televíziós távgyógyító birtokán működő Egyetemes Szeretet Egyháza, az Ősmagyar Táltos Egyház mind-mind ide tartozhatnak. Ráadásul e különös szervezetek tagjainak jelentős része a történelmi egyházakhoz is kötődik, csupán „kiegészíteni” gondolják a kereszténység tanításait egy kis asztrológiával, „Jézus, a párthus herceg” tannal és egyebekkel. Ha a szorosabb értelemben vett tagok vagy ezen „egyházakhoz” tartozó „hívők” mellé odasoroljuk a szimpatizánsokat és érdeklődőket is, valószínűleg sok tízezer emberrel számolhatunk. A püspöki konferencia körlevele tehát már nagyon is aktuális volt.
A társadalmi probléma fontossága ellenére a körlevélnek nem sok ismertetése vagy bírálata jelent meg a nyomtatott magyar sajtóban. A legmerészebb megoldást a Magyar Fórum választotta: a teljes terjedelmében közölt körlevélnek ugyanis a szerkesztők a Mindent elfelejteni, ami magyar és keresztény azonosságunkat erősíti címet adták. A mondat csakugyan szerepel a szövegben, ezért formálisan nehezen támadható a megoldás. Csak éppen az MKPK arra utalt, hogy a kommunizmus igyekezett lerombolni a vallási és nemzeti identitást, a főcím viszont azt sugallja, hogy éppen a körlevél buzdít magyar és keresztény azonosságunk elfelejtésére.
Ennél sokkal tovább mentek a különféle internetes honlapok. Az Árpád Rendjének Jogalapja Tradicionális Egyház nevű szervezet a következő gondolatokkal kezdte állásfoglalását: „A magyar katolikus konferencia legfrissebben kiadott körlevelével az arcátlanság új csúcsait ostromolja. Megfeledkezve évezredes irtó hadjáratáról, melyet a pogánynak nevezett vallások és hívőik ellen folytatott – pénzt, energiát nem kímélve és aljas hazugságok szövedékét szőve –, most újabb rúgásra lódítja lábát a már földre került ellenség ellen, a totális kiirtás nem éppen szeretettől vezérelt célját újra szeme előtt lebegtetve.” És ahogyan az internetes folklórban lenni szokott, ez a reakció még a szalonképesebbek közé tartozik, hiszen számtalan nehezen minősíthető és idézhetetlen vélekedés született a püspöki konferencia tagjainak származásáról és a körlevél ebből következő valódi indítékairól.
Ez a világhálóra visszaszorult fortyogás talán csupán valóban hazafias buzgalomból és némi tudatlanságból táplálkozik. De az is lehet, hogy sokkal mélyebb, esetleg üzleti természetű érdekeket sértett a katolikus tanítás tisztaságának megőrzése mellett kiálló püspökkari körlevél.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.