Szitától fénymásolóig

Nagyszabású, másfél évtizedet átfogó tárlatsorozat utolsó állomásaként rendezték meg a szekszárdi Művészetek házában a VI. országos színesnyomat-grafikai kiállítást, amelynek a Digitális nyomatok címet adták. A kiállítások a legősibb sokszorosítási technikáktól elindulva történeti sorrendben mutatták be azt a művészetet, amely egyszerre lehet látványos és tömegekhez szóló, használja a sokszorosító grafikai eljárások különböző válfajait.

P. Szabó Ernő
2009. 10. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mostan színes tintákról álmodom – mintha csak Kosztolányi Dezső sorai ihlették volna meg őket, komoly kiállítási terveket kovácsoltak az 1993-as zsenynyei grafikai konferencia résztvevői, a Magyar Grafikusművészek Szövetsége, A Magyar Grafikáért Alapítvány és a Szekszárdi Művészetek Háza képviselői: útjára indították a magyarországi színes nyomatok tárlatsorozatát. Azt persze akkor aligha sejthették, hogy a zárókiállítás a digitális nyomatokat fogja bemutatni, mert akkoriban még csak elvétve jelentek meg számítógépes grafikák a hazai kiállításokon.
A sorozat a hagyományos technikák, a fametszet, a rézkarc, rézmetszet színes változatainak bemutatásával kezdődött 1994-ben, s folytatódott 1997-ben és 2000-ben, majd a leginkább elterjedt szitanyomat és litográfia bemutatása következett 2003-ban és 2006-ban. Ezekben az években már egyre gyakrabban rendeztek egyéni és csoportos kiállításokat digitális nyomatokból is, nyilvánvalóvá vált tehát, hogy a sorozat utolsó állomásaként ezekből kell nagy, látványos kiállítást rendezni. Már csak azért is, mert mára a komputertechnika a plakáttervezést is látványosan átalakította, de amilyen látványos módon fejlődött a technika, olyan mértékben veszett el a művészi invenció, az egyéni megoldás, a szellemesség. Pedig ez – legalábbis a múlt tapasztalatai alapján – nem feltétlenül törvényszerű fordulat. A litográfia feltalálása után születtek meg például a Toulouse-Lautrec-nyomatok, ahogy Andy Warhol nagyméretű szitatechnika lapjai régóta a múzeumok féltett kincsei közé tartoznak.
Nemcsak összefoglalja néhány év történéseit a szekszárdi kiállítás, de jelzi is azokat távlatokat, amelyek a komputergrafika előtt állnak. Érzékelteti, milyen természetességgel épült be a technika a kísérleti filmes-grafikus Lux Antal, a korábban másológéppel önarcképeket készítő Halbauer Ede munkásságába, milyen a sajátosan szobrászi (Péter Ágnes), grafikusi (Szirányi István), fotográfusi (Herendi Péter, Detvai Jenő) vagy éppen textiles (Kelecsényi Csilla) megközelítés, de jelen vannak a tárlaton azok is (például Dárday Zsuzsa, Haász Ágnes) akik a számítógépes, illetve a fénymásoló és a fax művészetét is magába foglaló elektrografika világában mozognak. Lévay Jenő Giorgione-variációkat állít ki, érzékeltetve, hogy a klasszikus örökség és a legkorszerűbb technika távolról sem zárja ki egymást, Stefanovits Péter rozzant teherautócskája, amely a Sztálin Vasmű feliratot viseli, s amelynek platóján a lecsupaszított „szürkeállomány” a rakomány, azt bizonyítja, hogy a digitális grafikán megjelenő gyerekjáték is lehet mesteri mű.
(Digitális nyomatok. Szekszárdi Művészetek Háza, október 31-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.