Virágéletű pillanatok

Kőszálon termett sajgó liliom címmel a magyar szecesszió bútortervezőinek munkáiból nyílt kiállítás az Iparművészeti Múzeumban. A műveket nem csak elismerés, értetlenség is fogadta – erre utal a Molnár Ferenc vígjátékából kölcsönzött cím.

Tölgyesi Gábor
2009. 10. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Érvényre juttatni és megszilárdítani a magyar közönség körében a jó ízlést, az érzéket a szép formák iránt fölébreszteni és tovább művelni, a művészi alkotások iránt az érdeklődést minél általánosabbá tenni, előmozdítani mindent, ami feltétele, hogy hazai iparunk művészileg fejlődjék – Trefort Ágoston vallás- és közoktatási miniszter nyomán így fogalmazta meg 1897 júliusában programját a Magyar Iparművészet első száma. A Magyar Iparművészeti Társulat, a múzeum és az iskola közlönyének krédója egybecseng a XIX. század végén megszülető, magyar szeceszszió hitvallásával, amely az emberi környezet egészének megnemesítését tűzte ki célul.
A millenniumi esztendőket nemcsak az újra fellángoló historizmus vagy a nemzeti eklektika fémjelzi, az iparművészeti társulat által meghirdetett modern nemzeti irányzat építészeket, képző- és iparművészeket serkentett új gondolatokra a talmi, stílusokat utánzó, polgárias lakáskultúra hosszú árnyékában. A szellemesség, a praktikum, a játékosság és a kifinomult ízlés érhető tetten az Iparművészeti Múzeum most megnyílt bútortörténeti kiállításán, amely a „hosszú századforduló”, az 1896 és 1914 közötti évek szecessziós bútortervezését mutatja be.
A velencei művészeti kiállításon vagy éppen a torinói világkiállításon egykor több ízben is sikert arató bútorokat a kiállítás kurátora, Somogyi Zsolt négy egységbe csoportosította, archív felvételek segítségével az eredeti környezetben is bemutatja. Így a magyar szecesszió kezdeteit, a magyaros stílust fémjelző Faragó Ödön lakószobájának tárgyai visszaköszönnek ránk az 1912-es Lakásművészet folyóirat lapjairól is, archív fotó őrzi Erzsébet királyné kerti szobáját, amely bútorainak másodpéldányai Londonból érkeztek a tárlatra. A nemzetközi hatásokat is művészetébe építő
Spiegel József, Horti Pál művei éppúgy megtekinthetők a kiállításon, mint a Gödöllő Művésztelep alkotóinak „tiszta forrás” keresése, Lajta Béla, Vágó József, Kozma Lajos késő szecessziós munkássága.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.