Még egyszer az életben

A Kádár-rendszer utolsó évtizedében csak két évig működött, mégis legenda lett a Kontroll Csoport. Bárdos Deák Ágnesék két koncertre újra összeállnak: ma este a Petőfi Csarnokban, november hetedikén pedig New Yorkban lépnek fel.

Badacsony T. Örs
2009. 11. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy tudom, hogy ön is a New York-i magyar évad ötletadói között van.
– Igen. Először egy összművészeti undergroundeseményt képzeltem el, de hamar kiderült, hogy arra az Isten pénze sem elég. Aztán a Bizottságra gondoltam, de ef. Zámbó Öcsike azt mondta, hogy a nemrég elhunyt Dzsoni nélkül sosem lesz ugyanaz a zenekar.
– Így most a keleti blokk több egykori underground együttesével koncertezik a Kontroll Csoport.
– Még 2005-ben megkeresett két amerikai művészetkutató a Library for Performing Artstól, akik a rendszerváltás előtti kelet-európai undergroundot kutatták. Innen jött az ötlet: ha az amerikaiakat ennyire érdekli ez az időszak, akkor ebből mutassunk be valamit. Megkönnyítette a munkát, hogy a magyar évaddal szinte párhuzamosan az amerikai intézet is elkezdett a változások 20. évfordulójára egy összművészeti fesztivált szervezni.
– A nosztalgiázáson kívül van még létjogosultsága a műfajnak?
– 2006 óta a civil mozgalmak radikalizálódásával a változást igénylő magatartás ismét a figyelem középpontjába került. Elégedetlenség van a társadalomban, változásra van szükség, és ehhez kovász kell. A művészet, a művész mindig is a változások kovásza volt, ha vállalta. De hogy a változás milyen irányba megy el, azt sosem lehet garantálni. A forradalmak után sosem rózsaszín felhők következtek. A mi generációnk 2006-ban látta meg „élőben”, milyen egy utcai megmozdulás. 2006-ig nekem is romantikus elképzeléseim voltak a forradalmakról. Gyerekkoromban Che Guevara-rajongó voltam.
– Hogy sikerült kinőni?
– Elolvastam a naplóját, a levelezéseit…
– Ennek ellenére baloldalinak tartja magát.
– Tekintély- és kizsákmányolóhatalom-ellenes vagyok. Pontosabban politikaihatalom-ellenes, mert szerintem az igazi hatalom a lelkiismeret. Mindenki akarta, hogy változzon valami ’89 táján, és bár nem ilyen lovat képzeltünk el, a legfontosabb megtörtént: demokrácia van. Anno mi is elmondtuk a véleményünket a rendszerről, de ez nem hasonlítható ahhoz, mint amikor az „NDK-s” nekiment a Trabantjával a berlini falnak. Sokszor kérdezik újságírók, van-e aktualitása a szövegeinknek, én úgy érzem, hogy mindig is volt, és újra van.
– Az „utolsó hosszú koncerten” az Ikarus Művelődési Házban, 1983-ban, azt mondták, azért oszlik fel a zenekar, mert több év gyakorlás után sem tudják hibátlanul eljátszani a számokat.
– Akkor most azért álltunk öszsze, hogy kipróbáljuk ez ügyben is magunkat. A Nap-Nap fesztiválon – 1991-ben – még együtt ugráltak az akkori búcsúkoncertünkön azok, akik ma már más-más oldalra szavaznak. Igazi örömünnep volt. Akkor ki is írtuk a plakátra: Utoljára az életben.
– És most itt van két újabb legutolsó koncert.
– Most a New York-i meghívás az apropó. Hadd ünnepeljük meg a rendszerváltás huszadik évfordulóját! Akik nagyon szerették a szocializmusban a kivételezett helyzetüket, azok meg hadd sírjanak! A Kontroll Csoport is része a magyar kulturális hagyománynak, s vele együtt a rendszerváltás előtti underground is, és nemcsak művészeti, hanem társadalmi értelemben is. Itt van például az egyik dalunk, a Besúgók és provokátorok. Ki gondolta ’81-ben, hogy húsz évünk azzal telik ’89 után, hogy a besúgóinkat próbáljuk számszerűsíteni. A Szőnyei-kutatás szerint sok ezren vannak, és ha nem is nevesítjük őket, legalább mondjanak annyit, hogy sorry, és tűnjenek el a közéletből!
– Ön megnézte az aktáját?
– Személyesen nem. Szőnyei Tamásnak adtunk felhatalmazást, hogy kutasson a Nyilvántartottak című könyvéhez. Kiderült, személy szerint nem figyeltek, csak a zenekar fellépéseiről voltak jelentések.
– A rendszerváltás eufóriája után kettészakadt az értelmiség.
– Ez nagyon szomorú, és én a politikusokat hibáztatom ezért. De az értelmiségnek is nagyobb hatással kellene lennie a politikára. Az sem értelmiségi hozzáállás, hogy a másik létét megkérdőjelezik, csak azért, mert feltételeznek egy kizárólagos kultúraképet, egy kizárólagos rendezőelvet. Ez a diktatúra stratégiája! Én nem követtem ezeket a huzakodásokat, a kilencvenes évek közepére teljesen elveszítettem a fonalat. Nem olvastam újságot, nem néztem tévét, nehezen tartottam fenn a létet: fizikai munkákat végeztem. De benne maradtam az undergrond szubkultúrában. Nem adtam fel soha a zenészséget. A társadalom nagy változásait alulnézetből láttam. Nagy Imre újratemetése óta jó időre majd minden közéleti esemény kiesett az életemből, a politika is. Az újratemetés előtt való este például egy házibulin tudtuk meg, hogy lesz valami megmozdulás a Hősök terén. Megmozdulásokra a nyolcvanas években is jártunk: ha kellett, tüntettünk, ha lehetett, koncertet adtunk, mert jobb volt, akár tiltottan is, de tenni valamit, mint teljesen odaadni magunkat a tespedésnek.
– Mennyit fognak megérteni ebből az életérzésből az amerikaiak?
– Mint a régi néma filmekben, rövid összefoglalásokat vetítünk ki a dalok tartalmából, kulturális másságunkat a szövegben helyesírási-nyelvi akcentussal jelezve. Képekkel is jól lehet illusztrálni a dalok jelentését. De úgy gondolom, a zenénk önmagában is megél: kortárs zene a szó klasszikus értelmében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.