A Szerelmi álmok Prunyi Ilonával

Biás Zoltán Barna
2010. 01. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szombat délelőtt a Régi Zeneakadémia épületében a jegyekért egészen a bejáratig állt a sor, és a koncertterembe pótszékeket kellett behozni, de néhányan még így is állva hallgatták végig a programot. De ez nem számított. Valamiféle ünnepélyes várakozás volt jellemző a tömegre, amely mostanában egyre ritkábban fordul elő.
A koncertet sajnos feldarabolta a művek előtt tartott, idegesítően kedveskedő „felvilágosítás”, amely a közhelyes ismeretterjesztésen túl semmit sem tartalmazott, és a fellépőt is megakadályozta abban, hogy kellően bejátssza magát. A másik problémát a „szétvert” zongora jelentette. Magas hangjai kellemetlenül csörömpöltek. Szégyen, hogy ilyen prominens helyen nem áll a művészek rendelkezésére megfelelő hangszer.
A bevezetőnek, bemelegítőnek szánt Haydn-szonáta második és harmadik tétele jobban sikerült, mint az első, ez különösen a Menüettre igaz. Az ezt követő két Ravel-mű közül (Menüett és Pavane) az első, kevésbé ismert miniatűr darab, finom érzékkel kapcsolta össze Ravelt Haydnnal, az utóbbi nevének hangjait felhasználva. A Pavane nem szorul különösebb bemutatásra, itt is a ködös, szomorkás hangulat dominált. A koncert merész ívét a Chopin-művek törték meg kissé, és a keringő inkább, mint az etűd, bár az előbbi középrészében és a noktürnben bámulatos színeket sikerült kikevernie az előadónak. A programot Liszt művei zárták. Mind közül ezek illettek legjobban a művésznő karakteréhez. A Szerelmi álmok harmadik darabja után a Valse Improptu következett. Majd a pokolian nehéz Faust-keringő, amely Gounod nagy sikerű operájának hatására született, szó szerint rakodómunkást igényel a hangszer mellett. Remek ötlet volt záródarabnak választani, mert kemény technikai követelményei mellett rendkívül hálás darab. Már ha megfelelően szólaltatják meg. Ebben az esetben ez nem volt kérdés. A művész keze alatt grandiózus mű épült, páratlan zeneiséggel. A szűnni nem akaró vastaps után felcsendülő ráadás, a Rahmanyinov-melódia már tényleg „csak” ráadás lehetett ezután.
A kivételes élményt adó koncert után a figyelmes szemlélőnek nem kerülhette el a figyelmét a terem dekorációja sem, , amely az antik istenek alatt bőségszarut ábrázolt. Megmosolyogtató, de elgondolkodtató is egyben, hogy látszólag milyen kevés szükséges ahhoz, hogy abból a bőségszaruból valódi kincsek bújjanak elő.
(Prunyi Ilona zongoramatinéja, Régi Zeneakadémia, január 9.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.