Casanova és az önkívület

Ács János a kor kultúrhistóriai vonatkozásait is a szövegbe sűrítő drámát alkotott Giacomo Casanováról évtizedünk elején. A Casanova nuovo ősbemutatóját a szerző rendezte a kecskeméti Katona József Színházban, akár a második premiert is, amelyet az Új Színházban láthat a közönség.

Pethő Tibor
2010. 01. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jórészt felcserélhető vagy elhagyható mozaikok időben egymás utáni sorjázása Giacomo Casanova önéletírása. Így nem könnyű egységes művet alkotni a terjengős Casanova-szöveg alapján. Filmje készítésekor Fellini élt is azzal a lehetőséggel, hogy mellékes hangulati elemeket központivá téve, s az időbeliséget is felborítva átlépje az alapmű nyújtotta lehetőségeket. Ács János drámája Fellini módszerét követi, s miként a nagy olasz filmrendező, a grandiózus látvánnyal egybeolvasztott, önvallomásos hangvételt tette adaptációja kötőanyagává, úgy Ács is egészen más következtetéseket levonva a műből, szintén az atmoszféra erejét használja elsődleges szervező elvként.
Ács János darabjának ősbemutatója négy és fél évvel ezelőtt volt Kecskeméten a szerző rendezésében, aki nem véletlenül ragaszkodott már akkor ahhoz, hogy maga vigye színre alkotását. A négy és fél évvel ezelőtti ősbemutatóhoz képest mintha tovább munkált volna a téma Ács gondolataiban. Az akkori, kissé széteső adaptációt most az Új Színházban jóval kiérleltebb előadás követte. Az új rendezés legfontosabb szervező elemévé Ács szemmel láthatóan a révületet tette, azt a különös, Casanovából áradó eksztázist, amely így meghatározójává lett az önálló epizódokra épülő játéknak, s működésbe hozta a szöveget is. A főhős nyolcéves koráig tartó önkívületi állapota hangsúlyosan szimbolikusnak tűnik, hiszen Casanova a későbbiekben is kívül áll saját cselekedetein, valami különös, az eksztázissal egyező elvont éberség tartja hatalma alatt. Néha megjelenő, a külső világnak szóló, páratlannak ható éleslátása is ennek a révületnek az eredménye.
A Casanovát alakító Almási Sándornak döntő szerepe van a szöveg élővé tételében. Vibráló, a folyamatos önkívületet pontosan érzékeltető játéka szuggesztív erejű, megrendítően hiteles azonosulása a figurával pedig azt az érzetet kelti, mintha Ács eredetileg is őrá írta volna a darabot. A többi szereplő magas minőségű játéka megfelelően illeszkedik Almási szerepformálásához, gondolhatunk akár az Anya-Színésznő (ezzel együtt apáca, és szexuális vágyait felületes ezotériával fedő, könnyedén átrázható idősödő dáma) Takács Katalinra, a Voltaire-ként különösen kiemelkedő Apa-Színész Hirtling Istvánra, a szendétől a vágyakozón át a (majdnem) őrültig kiváló Hős-Színésznő Pálfi Katára és a minden pillanatában erős, hangsúlyosan ironikus Vass Györgyre. Földes Eszter egyetemi hallgatónak feltételezhetően ez volt pályafutása eddigi legjobb alakítása. A díszlet (Gyarmathy Ágnes) és a zene (Kamondy Ágnes) pedig szelíd tapintattal idézi a bennünk élő (s nem feltétlenül ebben a formában létező), kissé romlott, kissé felvilágosult, kissé a reneszánszhoz visszakanyarodó 18. század képét.
(Casanova nuovo. Új Színház; Bubik István Stúdiószínpad. Író-rendező: Ács János.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.