Önironikus, merész játék

Minden valamit is érő művész elér egyszer abba az életszakaszba, hogy amikor visszanéz, összegzi a maga mögött hagyott éveket, a tünékeny poézist. Bozsik Yvette a Kamrában színre vitt Lány, kertben című koreográfiája kezdte a visszaemlékezést. Akkor még egyéni élettörténetéből szemezgetett. A nemrég bemutatott Újravágva a műveiből kimaradt jelentek és a kritikával való szembenállás laza öltésű szövedéke. Posztmodern eklektikusság és egy adag önirónia.

Makrai Sonja
2010. 02. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bozsik Yvette előadó-művészi pályáját mindig is a konvenciók elutasítása, a fősodorral való szembeszegülés határozta meg. Persze művészi koncepciójának hitelessége vélhetően többször megkérdőjeleződhetett benne. Ezek a kérdőjelek ösztönözhették legújabb, Újravágva című önelemző darabját, amely távolról sem tiszta tánc: abszurd színházi elemek, invenciókon alapuló improvizációs mozgásnyelv alkotja.
A magukban is önállóan megálló jeleneteket Bozsik kiöregedett, meghízott alteregója fűzi össze. A színpad fölé belógatott kivetítőn megjelenő Elek Ferenc sziporkázó előadásában a hullócsillagokhoz hasonlatos Bozsik instruál, fenyegetőzik, manírosan alkotni próbál, de az ihlet valahol félúton elapadt. Már a régi koreográfiák dicsfénye is halványan pislákol, kiégés fenyeget. Önirónia a javából.
Az Újravágva igazi „flash-back” játék, összekacsintás a nézővel: a Bozsik-hasonmás hosszasan elidőzik az 1995-ös Sárga tapéta születésének körülményeinél (ennél alkalmazott Bozsik először szöveges részeket), Vati Tamás párducmintás alsónadrágja, a miniporondon előadott madárutánzása is egy régebbi darabra utal vissza.
A társulat önmagát alakítja, a táncosok saját, civil személyiségüket teszik bele a darabba. A portugál Amandio Cardoso, az angol Samantha Kettle és a félelmetesen szikár arckifejezéséről híres Szakonyi Györk minden egyes megnyilvánulása nyomot hagyott maga után.
Persze Bozsik most nem hazudtolja meg évtizedes merészségét: ahogy eddig neki, most a kritikusoknak kell állnia a sarat. A táncosok a társulatról eddig megjelent kritikákat fennhangon üvöltötték bele a levegőbe. E sorok írója is kihallotta saját gondolatait, de egy percig nem érzete magát miatta rosszul. (Kellett volna?)
A Lélektáncból ismert vak fiú, Barkó Tamás is felolvasta a nyakába akasztott sárga lapról az őt érintő, rosszalló kritikát. A szerző ezúttal viszont nem maradt titokban. Bozsik tényleg ütött.
A pőre testiség, az ösztönszerűség és a homoszexualitás persze egy ilyen összegző előadásból sem maradhat ki, hisz Bozsik számára a tabu ismeretlen. De nála is, ahogy Frenák Pálnál, a szexualitás nyilvánvalósága alapvetés. A leplezetlenség mellett, ha egy rövid pillanatra is, de megjelenik az őszinte bensőségesség is. Feltűnik egy félmeztelen nő, a vágyaival küzdő Barkó Tamás mellé ül, aki mesélni kezd a női illatokról, a női test szépségéről, spiritualitásáról, Hamvas Béla A bor filozófiájának sorait idézve.
Bozsik újfent tálcán kínálta fel magát, mit sem törődve persze a véleményekkel. De hát eddig se nagyon érdekelte, mit gondolnak róla.
(Bozsik Yvette Társulat: Újravágva. Koreográfus: Bozsik Yvette. Trafó, január 30.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.