Szívműtét helyett

Demokratikus jogállamban a jognak erkölcsi tekintélye kell hogy legyen – mondta Jakab András jogász, aki – Sólyom László helyébe lépve – megszerkesztette az alkotmány kommentárját. A háromezer oldal terjedelmű kétkötetes munka német mintára készült, és korszakalkotó műnek tekintik. A szerkesztő úgy véli: a diktatúrák és az idegen megszállások Magyarországon megfosztották a jogot erkölcsi tekintélyétől, s ezt most kell helyreállítanunk, lassan és fáradságosan. Szerinte rombolóan hatnak az olyan cinikus ítéletek, mint amilyen a Princz-ügyben született.

Kulcsár Anna
2010. 02. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jakab András jogász, 32 éves. Jelenleg a spanyol miniszterelnöki hivatal kutatóintézetének tudományos munkatársa. Összehasonlító alkotmányjogi érveléstechnikával foglalkozik. 2006-tól 2008-ig a liverpooli egyetemen jogi módszertant és érveléstechnikát, valamint jogelméletet oktatott. 2004-től 2006-ig Nottinghamben EU-jogot és brit alkotmányjogot, 2001-től 2003-ig a Károli Gáspár Református Egyetemen közigazgatási jogot tanított; 2003–2004-ben a heidelbergi Max-Planck-Institut für ausländisches öffentliches Recht und Völkerrecht tudományos munkatársa volt. Jogi tanulmányait a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen és Salzburgban végezte, Heidelbergben LLM, Miskolcon PhD fokozatot szerzett. Az Alkotmányjogászok Nemzetközi Társaságának legutóbbi athéni világkongresszusán a társaság fődíjának nyertese lett. Hat nyelven csaknem száz publikációja jelent meg alkotmányelméleti, EU-jogi, jogbölcseleti és összehasonlító alkotmányjogi témákban. A Sólyom László által 2003-ban kezdeményezett és a Századvég Kiadó gondozásában most megjelent alkotmánykommentár szerkesztését 2006-ban vette át.


Idehaza szinte már senki sem bízik a jogszabályokban, gyakran megkérdőjelezik az igazságszolgáltatás döntéseit is. Vajon mi lehet a bajok forrása?
– A hazai jogászok gyakran kijelentik: „ez bizony erkölcstelen és felháborító, de sajnos jogszerű”. Ez téves jogfelfogást tükröz. Egy jogrendszer csak akkor működik hatékonyan, ha számíthat a társadalom erkölcsi támogatására. Enélkül nagyon nehéz elérni az önkéntes jogkövetést. A jogszabályok azonban – mint mindenütt a világon, nálunk is – hézagosak. Ugyanis az a természetük, hogy hézagosak, hiszen nem lehet minden esetre előre gondolni. A magyar jogászok többsége ennek láttán sajnálkozva széttárja a kezét. Német, angolszász vagy francia kollégáik ellenben megpróbálnak érveket keresni, hogy ne kelljen a nevüket adniuk a társadalmat erkölcsileg felháborító döntésekhez. Annak kiderítéséhez pedig, hogy mi háborítja fel a közvéleményt, nem kell kutatást szervezni, hanem elég minimális erkölcsi érzékkel és józan paraszti ésszel rendelkezni, újságot olvasni, bíróságon kívüli emberekkel beszélgetni.
– Ön egy előadásában azt mondta: nem helyes, hogy a bírák szigorúan ragaszkodnak a törvény szó szerinti jelentéséhez, s a kreativitás kevéssé jellemző rájuk. Miért gondolja ezt?
– Ez nem csupán az én tézisem. Pokol Béla professzor például részletes elemzéssel és számos példával bizonyította, hogy a magyar bíróságok sokkal inkább a jogszabály szövege alapján érvelnek, mint nyugat-európai társaik. Ez alapvetően szocialista örökség. A második világháború előtt – részben a kodifikáció hiánya miatt is – a magyar bírák sokkal kreatívabbak, intellektuálisan bátrabbak voltak. A konszolidált diktatúrák azonban, mint amilyen a Kádár-rendszer volt, nem szeretik a kreatív bírót, mert az már majdnem olyan, mint egy civil kurázsival rendelkező bíró, aki ugyebár nehezen ellenőrizhető. A paragrafusautomaták sokkal kevésbé veszélyesek, ezért igyekeztek kiölni minden kreativitást a bírákból. Ez sajnos elég jól sikerült. Másrészt a diktatúra idején a napi gyakorlat is azt mutatta, hogy a külső politikai befolyással szemben a bírói függetlenség csak egyetlen hatásos érvet tud felvonultatni: a jogszabály szövegét. Mára a szocialista jog világa leáldozott, de a rá jellemző mentalitás megmaradt, és a bíróságra bekerülő fiatalokat is erre nevelik. A helyzet nagyjából ahhoz a kihíváshoz hasonlít, amellyel a NATO-ba való belépésünk után a magyar katonák küzdöttek a nemzetközi hadgyakorlatokon. Korábban részletes parancsokat kaptak, amelyeket csak pontosan követni kellett, a NATO-ban azonban feladatokat adnak, amelyeket kreatív módon meg kell oldani. Azaz többet kell gondolkozni, és meg kell érteni, hogy mi is az egyes tevékenységek funkciója.
– Mit kellene tenniük a bíráknak?
– A bírák közül sokan azt hiszik, elég a törvényt alkalmazniuk, s nem kell megfelelniük más elvárásnak. Ez azonban saját szerepüknek és az alkotmány szabályainak súlyos félreértése. A társadalom erkölcsi igényeire nemcsak azért kell figyelni, mert így hatékonyabban működik a jogrend, hanem mert közvetve a bírák is a néptől kapják a hatalmukat. Azaz a jogállamiság és a demokrácia alkotmányos elve is erre kötelezi őket. Akárcsak a többi állami fórumnak, a bíróságnak is a társadalom szolgálata a feladata. Olyan szemléletváltásra van szükség, amelyet a jogalkotó nem tud kikényszeríteni, hanem a bíróságoknak, azon belül is leginkább a Legfelsőbb Bíróságnak kell kiizzadnia.
– Tudna konkrét példát mondani erre?
– Követendő példaként a Tocsik-ügy polgári jogi részének kezelését említhetem. Formálisan minden rendben volt a szerződésekkel, de ezeket a bíróság a jóhiszeműség és a tisztesség jogi alapelveire is hivatkozva a jó erkölcsbe ütközőnek, semmisnek nyilvánította. A Legfelsőbb Bíróság szavaival: „a törvény nem fogadja el érvényesnek azokat a szerződéseket, amelyek nyilvánvalóan sértik az általánosan kialakult erkölcsi normákat”. Pontosan erről beszélek: ilyen hozzáállásra és ilyen ítéletekre lenne szükség. Másként nehéz megfogni a hasonló eseteket.
– S mit nem tehetnek a bírák?
– Az elrettentő példa a Princz-ügy. Ebben látszólag minden jogszerű volt, csak épp egy nagystílű bűnöző nevetséges büntetéssel úszta meg az egészet. Ez azt a benyomást kelti az állampolgárokban, hogy ha az embernek elég pénze és kapcsolata van, akkor bármit megtehet. Természetesen nem elég egy ítélethez a társadalom erkölcsi értékítélete, de – ha a felderített tények is megfelelnek ennek – motivációt jelentene a bíró számára, hogy alkalmas jogelveket keressen: azaz érveljen. Azok a hazai szakértők, akik ennek hallatán a szívükhöz kapnak, és önkényességet kiáltanak, a szocializmusban nőttek fel, vagy közvetve ilyen emberektől tanulták a magatartásmintákat. Nincs sok fogalmuk arról, hogy a német, a spanyol vagy éppen az amerikai bírák milyen logika szerint gondolkoznak. Persze a társadalmat világnézetileg megosztó kérdésekben óvakodni kell a kreatív törvényértelmezéstől, de igenis bátornak kell lenni, amennyiben nem világnézeti vagy pártpolitikai jellegű, hanem általános és indokolható erkölcsi elvárás jelenik meg a társadalomban. Demokratikus jogállamban a jognak erkölcsi tekintélye kell hogy legyen. Sajnos nálunk a diktatúrák és az idegen megszállások megfosztották a jogot erkölcsi tekintélyétől, s ezt lassan és fáradságosan most kell helyreállítanunk. Rombolóan hatnak az olyan cinikus ítéletek, mint amilyen a Princz-ügyben született. A sajtóhírek szerint a bíróságoknak a jövőben számos újabb nagystílű pénzügyi, korrupciós visszaéléssel kell megbirkózniuk, így újabb lehetőséget kapnak arra, hogy megmutassák: tudnak a társadalom erkölcsi elvárásainak megfelelően ítélkezni. Ha úgy tetszik, az igazságszolgáltatás újabb lehetőséget kap, hogy kiköszörülje a becsületén esett csorbát. Reméljük, hogy ennek a felelősségnek ezúttal jobban tudatában lesz a rendszer minden szereplője.
– Ki segíthetne a bíráknak: a jogtudósok vagy a civil szervezetek?
– Elsősorban a jogtudomány. Az egyetemi szférának és a gyakorlatnak szimbiózisban kell élnie. Ez a kapcsolat leginkább úgy erősödhetne meg, ha lenne olyan fórum, ahol jogtudósok rendszeresen, sőt iparszerűen vethetnék alá kritikai vizsgálatnak a bírósági döntéseket esetmagyarázatok formájában. A műfaj Nyugat-Európában virágzik, s Magyarországon is megvolna az igény a jogi döntések kritikai bemutatására, azonban nálunk még hiányzik a megfelelő fórum. Ennek pótlására nagyjából egy hónap múlva új jogi folyóiratot indítunk Jogesetek Magyarázata címmel.
– Többek szerint válságban van az alkotmányos gyakorlat, s ezt csak egy új alaptörvénnyel lehetne kiküszöbölni. Mi erről a véleménye?
– Egy új alkotmány elkészítése olyan, mint egy szívátültetés, amelyet csak végső eszközként szabad használni. A bevezetőt, más szóval preambulumot – vagy akár az alkotmány jelenlegi elnevezését (1949. évi XX. törvény) – persze meg lehet változtatni, de az egészet újraírni nagyon veszélyes mutatvány. Egy új szövegnek mindig vannak nem szándékolt hatásai: ha nem így lenne, tökéletes alkotmányt lehetne készíteni. Sajnos azonban tökéletes alkotmány nincs, és nem is lesz. Minél inkább elmélyed valaki az alkotmányjog tanulmányozásában, annál szkeptikusabb egy új alkotmánnyal kapcsolatban. Másrészt: a lelkes alkotmányozók – főként a politológusok – nem nagyon látják át ennek pontos jogi részleteit és következményeit. Néha nagy magabiztossággal rémisztő ötleteket adnak elő, ami az előbb említett jogászokat még inkább óvatosságra inti. Az ördög ugyanis a részletekben lakik, és akárcsak egy bonyolult szívműtétnél, itt is rengeteg kockázat van, ezért nem tanácsos elvégezni laikusok ötletelésére alapozva. Számos sikeres nyugati ország működik kiválóan a mienkhez lényegileg hasonló alkotmányos szabályokkal. Ha tehát a válság okát keressük, akkor inkább a politikusok erkölcsi tartásában és a választók mentalitásában kell kutakodnunk. Az új alkotmányról szóló diskurzus csak eltereli a figyelmet ezekről a sokkal kellemetlenebb és nehezebben orvosolható kérdésekről.
– Az Alkotmánybíróság gyakorlata megfelelő erkölcsi alapokon és érvrendszeren nyugszik?
– Az Alkotmánybíróság mérlege alapvetően pozitív az említett szempontokból. Persze az AB-n belül is hullámzott a színvonal néha, ez ügyben elsősorban a mindenkori elnök viseli a felelősséget. Én úgy látom, hogy az eddigi elnökök közül ketten emelkedtek ki jogászi felkészültségükben: Sólyom László és Paczolay Péter. Egyetlen súlyos, számtalan erkölcsi következménnyel járó problémát látok csupán az elmúlt húsz évben: ez pedig az igazságtételi törvények formalista és a társadalom igazságérzetét figyelmen kívül hagyó kezelése a kilencvenes évek elején. Vannak persze további vitatott erkölcsi kérdések az AB gyakorlatában, de az igazságtételi ügyek kiemelkednek ezek közül szimbolikus jelentőségük miatt. Egyrészt mert az AB döntése közvetlenül a jogállamiság születése után sokakban erkölcsileg csalódást keltett, másrészt mert jogilag sem volt szükségszerű. Más országok alkotmánybíróságai elfogadták, hogy a szocializmus idején történt bűnök büntethetők visszamenőleges hatályú törvényekkel.
– Kinek szól az ön által szerkesztett két kommentárkötet, s mit mond a laikus érdeklődőknek?
– A kötet egy-egy tanulmány formájában magyarázza az alkotmány paragrafusait, hozzátéve az AB döntéseit és a jogtudomány képviselőinek elemzéseit. A célja az alkotmányjogi kultúra színvonalának emelése. A munka bevezető tanulmánya részletesen szól arról a jogászi szerepfelfogásról és érveléstechnikai megoldásról, amelyről az imént beszélgettünk. E magatartás fokozatos elterjedésétől változást remélünk a magyar jogi kultúrában. Forrásként szeretnénk szolgálni az alkotmánybíráskodás, a jogalkotás és a jogalkalmazás számára. Azt várjuk, hogy a kötetet politológusok, politikusok, közigazgatási és kormányzati tisztviselők, törvény-előkészítők, valamint az e területekre készülő felsőoktatási hallgatók is használják. A munka műfajilag leginkább szaklexikonhoz hasonlít, elemzéseinek érdeklődő laikusok is hasznát vehetik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.