Méregdrága tanácsadók milliókért

Közbeszerzés nélkül 13,5 millió forintos tanácsadói megbízást adott a kormányzati körökben jól ismert IFUA Kft.-nek az Autóbusz Rekonstrukciós Programiroda. A tanácsadói feladatok között szerepel az autóbuszgyártók együttműködésének javítása, noha e célra korábban már megalakult a Magyar Buszgyártók Szövetsége. Az IFUA a jegybank bizalmát is élvezi, itt tréninget és konzultációt tartott.

Szabó Eszter
2010. 04. 03. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újabb indokkal jutott külsős cég milliós tanácsadói megbízásokhoz a gazdasági tárca berkein belül: az iratrendezés, bérszámfejtés és csapatépítő tréningek után most a tavaly júniusban megalakult Autóbusz Rekonstrukciós Programirodának volt szüksége tanácsokra, összesen 13,55 millió forint értékben. A megrendelésről – amit közbeszerzés nélkül nyert el a kormányzati körökben jól ismert IFUA Kft. – a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium (NFGM) azt közölte, hogy a tanácsadók tavaly nettó 7,95 millió forint összegű megbízás keretében dolgoztak a programiroda megbízásából (az egyszerű közbeszerzési eljárás értékhatára szolgáltatásoknál nyolcmillió forint), míg erre az évre 5,6 millió forint keretösszegű szerződés köttetett. Mint Pintér Gyöngyi, az NFGM sajtófőnöke elmondta: az IFUA Kft. a rekonstrukciós program részfeladataiban nyújtott segítséget hat területen. A feladatok között szerepel a magyar gyártók exportcélú üzletfejlesztési tevékenységének támogatása. Csakhogy a kivitelt elősegítő üzletfejlesztésről éppen Varga István gazdasági miniszter ismerte el nemrég, hogy túl sok egymással párhuzamosan működő állami szervezet végzi ezt a tevékenységet. A tanácsadói megbízás további tárgya a magyar autóbuszklaszter kialakításának elősegítése a hazai autóbusz- és alkatrészgyártók együttműködésének javítása érdekében. Az összefogás előnyeit azonban maguk a gyártók is felfedezték, méghozzá hónapokkal a programiroda elindulása előtt: tavaly áprilisban megalakították a Magyar Buszgyártók Szövetségét, hogy hatékonyabban tudják képviselni a piaci szereplők érdekeit. Többszöri érdeklődésünkre, miszerint megtekinthető-e az IFUA Kft. által készített szakértői anyag, az NFGM nem adott választ
Megkerestük az IFUA Kft.-t is, ahol arra a kérdésünkre, hogy miért volt szükség a szakértői tevékenység két részre bontására, ha mindkét megbízásuk ugyanarra a programra vonatkozott (a két tanácsadás egybevonása esetén kötelező lett volna a közbeszerzés), azt válaszolták: a megbízás formájáról mindig a megrendelő dönt. Mint írták, tartalmilag két különálló feladat elvégzésére kaptak felkérést, ezekre adtak ajánlatot, és ezek alapján kapták a megrendelést. A tavalyi megbízás keretében egyes járműtípusoknál „a csere, a modernizálás és felújítás alternatíváinak gazdálkodási, műszaki, pénzügyi, környezetvédelmi és munkahely-teremtési szempontok alapján történő összehasonlítását végezték el”, míg a második megrendelés a magyar autóbuszklaszter kialakításának támogatására vonatkozik.
A gazdasági tárca által közölt exportcélú üzletfejlesztési feladatokról a tanácsadó cégnél nem tudtak, mint jelezték, ez a programiroda tevékenységébe tartozik. A gazdasági tárcánál Kóka János minisztersége óta garmadával dolgoznak a külső tanácsadók. A megbízott cégek között felbukkannak olyanok is, akik Gyurcsány Ferenchez és Szetey Gáborhoz köthetők, s amelyek más tárcáknál is sokmilliós megrendelésekhez jutottak.

Tréning a jegybankban. Az IFUA Kft. nemcsak a kormányzati szektort, de a Magyar Nemzeti Bankot (MNB) is ellátta a tanácsaival. A cég háromnapos tréninget, illetve konzultációt tartott 1,86 millió forintért a jegybank egyes vezetőinek, amelynek célja a jegybank sajtóosztálya szerint az volt, hogy az MNB 2008–2012 közötti időszakra vonatkozó stratégiai céljainak lebontása, a célok teljesülését mérő mutatószámok meghatározása terén segítséget kapjanak. Közbeszerzés ebben az esetben sem történt, csupán egy meghívásos eljárást folytattak le, ahol az IFUA-n kívül egy másik cég volt jelen. A jegybank indoklása szerint „a meghívott két cég az IFUA Kft. és a Provice Kft. volt, akik ismereteink szerint a két legmeghatározóbb piaci szereplő, a legtöbb releváns tapasztalattal rendelkező cég a témában, a választás szempontja az ár volt”.
Mint arról lapunk korábban már beszámolt, a Wallisnak is sokáig dolgozó IFUA Kft. az elmúlt években százmilliós nagyságrendben nyert el tanácsadói megbízásokat költségvetési szervektől. A legnagyobb megrendelők között szerepel a Miniszterelnöki Hivatal (MeH), a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ), a Kóka János vezette gazdasági tárca és Draskovics Tibor minisztersége alatt az igazságügyi tárca. A cég a fővárostól is kapott megbízást, igaz, itt a lapinformációkat pontosítva az IFUA jelezte: ez esetben csak a keretöszszeg volt ötmillió forint, a ténylegesen kifizetett tanácsadói díjuk 905 ezer forintot tett ki. A cég a BKV-t is segítette tanácsaival, ám megbízásuk nem képzésekről szólt, hanem eszközgazdálkodási koncepció kialakításáról és kontrolling rendszer fejlesztéséről.
Lapunk egyébként hetek óta nem kap választ az NFÜ-től arra a kérdésre, milyen szerepet játszott az IFUA kiválasztásakor, hogy a cég jelenlegi munkatársa, Jobbágy Valér korábban a MeH-nél is dolgozott az NFÜ-t érintő kérdésekben, s hogy másik munkatársuk, Tóth András a tanácsadó vállalattól egyenesen Gyurcsány Ferenc kabinetjének szakpolitikai igazgatói székébe került.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.