Lengyel tragédia: újabb találgatások

Csak a kételyeket, a találgatásokat és az összeesküvés-elméleteket erősíti, hogy „etikai megfontolások” miatt egyelőre csak részleteket szivárogtat ki mindkét fél a lengyel elnöki gép szmolenszki tragédiájának vizsgálatáról. Moszkva és Varsó kényes kapcsolatán kívül bonyolítja a helyzetet az is, hogy a tragédia árnya rávetül a kezdődő lengyel elnökválasztási kampányra.

Munkatársunktól
2010. 05. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindenki óvatos s tartózkodik a következtetések elhamarkodott levonásától. Mind a lengyel, mind pedig az orosz fél demonstrálni kívánja, hogy mindent megtesz a szmolenszki tragédia okainak kiderítéséért, s együttműködik a vizsgálat során. Az előzetes eredmények nyilvánosságra hozatala kapcsán minden elemző megállapítja ugyanakkor, hogy ez az óvatoskodás táplálja a városi folklór részeként Lengyelországban terjedő összesküvés-elméleteket. Interneten terjed például olyan felvétel, amelyen állítólagos lövések és orosz hangok hallatszanak, míg mások arról cikkeznek, hogy a becsapódás előtti utolsó pillanatokban állítólag egy titokzatos hölgy járt a pilótafülkében. A kampány hevében Tusk kormányfőt is hibáztatják, aki éppen ezért inkább már most nyilvánosságra hozná a teljes vizsgálati anyagot.
Az már biztosnak tűnik, hogy a katasztrófa előtt Lech Kaczynski államfő gépének a pilótafülkéjében tartózkodott Andrzej Blasik, a légierő főparancsnoka és Mariusz Kazana, a diplomáciai protokollszolgálat vezetője. Az orosz vizsgálat vezetői etikai megfontolásokra hivatkozva nem hozták nyilvánosságra a tábornok szavait, az olasz La Repubblica tudósítása azonban tudni véli, hogy a felvételeken hallatszik, amint Arkadius Protasiuk kapitány kétségbeesett hangon mondja, hogy „ilyen körülmények között nem szabad leszállni”. A lap emlékeztet arra is, hogy a Tbilisziben a leszállást a homokviharban megtagadó pilótának a karrierje bánta e döntést. A Szmolenszkben lezuhant gép először a leszállópálya végétől 1100 méternyire egy tízméteres nyírfába ütközött, de ekkor 15 méterrel a magaslaton kezdődő leszállópálya szintje alatt repült. A becsapódás előtt 18 másodperccel működésbe lépett egy biztonsági jelzőrendszer, amelynek hatására a pilótáknak azonnal emelni kellett volna a repülőgép magasságát, de ez ismeretlen okból nem történt meg. Vélhetőleg az történt, hogy a pilóta a földet kereste kétségbeesetten, s már nem hallotta meg a diszpécser utasítását, hogy azonnal emelkedjen magasabbra. A fekete dobozok felvételein a pilótafülke nyitott ajtaján át az is hallatszik, hogy az utastérben többen telefonálnak, ami adott esetben szintén zavarhatta a Tu–154-es navigációs rendszerét.
Kiderült az is, hogy korábban még próbarepülést is végeztek, megállapítandó, hogy a szmolenszki repülőtér alkalmas-e Tu–154-es típusú gép fogadására. Az eredmény: jó időben igen. Az alig egyórás út előtt azonban a lengyel gép személyzete nem kapott tájékoztatást a szmolenszki helyzetről, s csak akkor értesült a ködről, amikor az ottani légi irányítók térségébe ért. Az elnöki gép pilótáit ugyanakkor többször figyelmeztette az egy órával korábban induló, újságírókat szállító lengyel Jak–40-es típusú gép személyzete is.
Eközben a nagy egyetértés demonstrálása mellett kiderül, másként értelmezi az orosz és a lengyel fél a vizsgálat egyes mozzanatait. Az orosz szakértők szerint a katasztrófát elsősorban a lengyel elnöki gép pilótájának tapasztalatlansága okozta, s az, hogy igyekezvén teljesíteni a tisztségviselők kívánságát, vállalkozott az életveszélyes leszállásra, majd a figyelmeztetéseket követően végzetes hibákat követett el. A lengyel szakértők szerint viszont a repülőtéri diszpécser utasításai némi késéssel érkeztek, s nem fogadják el azt sem, hogy katonai gépen nem lehet a személyzeten kívül más a pilótafülkében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.