A soha véget nem érő adásfolyam

Pethő Tibor
2010. 06. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egykor, a konflisok, a kancsal rikkancsok és a ferencjóskák idején a valamirevaló pesti fiatalember szórakozása a városligeti vurstli volt. Az előkelőbbek a Gundel étterem környékén, a többség, közte kalandvágyó urak, hamar hervadó hölgyikék az erőművészek, a gömbjósok, a ringlispílek és a perec- és sörárusok közelében múlatták a vasárnapot. Aztán a vurstli megszűnt, összevonták a vidámparkkal, s a jókedvű murik is megritkultak, vagy épp családias atmoszférájukat veszítették el. A régi, Lizsében szórakozó hintáslegény pedig meghízott, mint a vágásra érett malac, és kezében pattogatott kukoricával és chipsszel beült a tévé elé.
Vargha Márk Péter egyfelvonásosában a tévé akár számítógép is lehetne, mindenesetre a régi világ szurrogátumaként nyer funkciót. A darab egyébként a Fiatal Írók Szövetsége és az RS 9 Színház drámaírói pályázatának nyertese, általában jó dialógusokkal, megoldásokkal, ám kevésbé sikerült drámai összképpel, helyenként könnyed semmitmondással.
Ehhez képest a rendezés igyekezett minden, a műben rejlő lehetőséget mozgósítani, nagyrészt sikerrel. A színpad hatalmas képernyő, előtte végig néma, eszegető hősünk tenyészti magát, odabent nyitóképként egy házaspár, amint épp a leghétköznapibb módon „családi válságot” játszanak. A zárás hasonló, míg a bevezetőben az asszony válik képtelenné bármiféle emberi viszonyra kedvenc sorozatát figyelve, addig az utolsó minijelenetben a férfi issza sörét, kissé már divatjamúlt népi zizegős mackóban, hódolattal elterülve a meccsközvetítés előtt, negligálva felesége alig rejtett vágyakozását. Túlságosan tanulságos, finoman szólva kissé didaktikus pillanatok ezek, amelyeket a rendező némi irónia bevetésével, viszonylag ügyesen semlegesít. A megosztott szín más és más szeletére esik a fény a csatornaváltáskor. Előbb – mintha az első képben látott fiatalasszony nézte sorozat lenne – spanyolosra hangszerelt, a perverz férfi és az érte vak, tiszta szerelemmel rajongó délszaki idomú szépség kalandja, aztán egy másik állomáson hormonkezeléssel lánnyá változtatott gyermeknek a pszichiátriai osztályon anyjánál tett látogatása, egy harmadik helyen pedig férfi szereplőkkel játszott, egymáshoz vonzódó két nő fallabdázása tűnik fel az adásszünet nélküli tévédobozban. Kiegészítik ezt vetített képes, kellő ötletességgel a sunlightot árucikként „reklámozó” hirdetések, s kevésbé frappánsan eltalált műsortöredékek. A rendezés jellegéből adódó gyors váltásokat a szereplők többnyire sikerrel abszolválják, ebből a szempontból a prímet a két férfi színész, Bodor Géza és Makray Gábor viszi.
Úgy tűnik, a néhány évvel ezelőtt nagy népszerűségnek örvendő horrorfilm ihlette a befejezést. Ott egy kútba fojtott kislány fehér ruhában, krétaszínű arccal támadta meg a magától bekapcsoló televíziós készüléken keresztül azokat, akik valaha megnézték halála után bosszúból készített kísérleti filmetűdjét. A menekülés itt is lehetetlen, az előadás effektíve már véget ért, amikor a még mindig sötét színen egyszerre magától kezd el működni a tévé, s a szereplők valóságos szörnyecskeként törnek rá műsorfüggő áldozatukra. A dráma félbehagyott gondolatok garmadája, ezen az előadás rendezőjének praktikái sokszor segítenek.
(Vargha Márk Péter: Privát vurstli. RS 9 Színház. Rendező: Csáki Rita.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.