Az oktatásügy vészhelyzete

Kulin Ferenc
2010. 06. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csak üdvözölni tudom Szörényi László határozott állásfoglalását (Magyar Nemzet, május 20.), amely szerint az iskola legfontosabb funkciói nem működhetnek a nemzeti hagyományainkat megőrző-megújító kulturális folytonosság feltételeinek megteremtése nélkül. Egyetértek a professzor úrral abban is, hogy a mai magyar közoktatás rendszere nem biztosítja ezeket a feltételeket. Diagnózisát továbbgondolni nagyon is érdemes. Mindenekelőtt azoknak az előzményeknek a felidézésével, amelyek a mára kialakult tarthatatlan állapothoz vezettek.
Képzeljük el, amint egy biztonsági őr a reá bízott épület több pontján is tűzveszéllyel fenyegető rendellenességet észlel, ám – mert fogalma sincs, hogyan lehetne a bajt elhárítani – megbütyköli a vészjelző készülékeket, nehogy riadalmat okozzanak. A kormányzati politika „biztonsági őrei” így igyekeztek elterelni a figyelmünket arról, hogy – miként azt a köztársági elnök által összehívott Bölcsek Tanácsa is megállapította – a magyar oktatásügy minden szintjén vészhelyzet van. Álljon itt néhány példa! Rohamosan emelkedik a funkcionális analfabéták száma; húsz év után sem sikerült talpra állítani a szakmunkásképző iskolákat; megbukott az új – kétszintű – érettségi rendszer; a pedagógus- és bölcsészképzésben totális kudarcba fulladt a több évszázados hagyományokat szétromboló bolognai folyamat; az egyetemekről kilépők többsége a fiatalkorú munkanélküliek számát gyarapítja, vagy külföldön kénytelen munkát vállalni; az általános és középiskolás tanulók egészségi állapota aggasztóan romlik; gyakori a pedagógusokkal szembeni erőszak; az integrált oktatás liberális doktrínája tökéletesen alkalmatlanak bizonyult a cigányság tényleges szegregációjának megakadályozására.
A válság súlyos, a katasztrófa felé rohanó szabad piacgazdaság minden humán értéket pusztulással fenyegető ideológiai vírusa belopta magát az iskolába is. Hogy mit jelentett ennek a vírusnak az elszaporodása a miénkénél fejlettebb társadalmakban is, azt jól illusztrálja az a 180 fokos fordulat, amely az Európai Unió államainak humánpolitikájában az utóbbi másfél évtizedben történt. 1996-ban a nyugat-európai országok oktatáspolitikájának még a napirendjén volt az a – Jacques Delors nevéhez, vagyis az UNESCO nemzetközi oktatásügyi bizottságához kapcsolódó – program, amely az úgynevezett időhitel formájában minden állampolgár számára biztosította volna az első diploma (illetőleg szakképesítés) megszerzéséig az ingyenes oktatást. Alig tíz esztendővel később – az IMF nyomására – az EU illetékes fórumai már elmarasztalták hazánkat a tandíj bevezetésének késlekedése miatt. Nem egyszerűen a gazdasági racionalitás érvényesüléséről volt itt szó, hanem arról a drámai fordulatról, amely a globalizáció legembertelenebb, szabadpiaci projektjének a győzelmét jelentette a szociális piacgazdaság rendszerében megújuló európai értékek felett.
Hogyan jutottunk idáig? A negatív folyamatok a Kádár-korszak évtizedeiben kezdődtek, s a piacgazdaságra történő átállás újabb problémákat is felvetett. Oktatásügyünk ahelyett, hogy a saját – világhírű – hagyományait újította volna meg, szerkezeti reformjaival lihegve követte az idegen mintákat, s önként vállalta a magyar pedagógia erkölcsi-világnézeti alapjainak a lerombolását is.
Nem azért terheli súlyos felelősség a tanügyi hatóságokat, mert nem tudtak néhány év alatt megbirkózni a globális válságjelenségekkel, hanem mert meg sem értették azokat. S amikor nyilvánvalóvá vált, hogy rossz terápiát alkalmaztak, plasztikai műtétekbe kezdtek az életfontosságú szervek gyógyítása helyett.
Képtelenek a gimnáziumok felkészíteni diákjaikat az emelt szintű érettségire? Sebaj! Engedjük be őket az egyetemekre középszintű záróvizsgával! Az úgynevezett integrált oktatás sem készíti fel a cigány fiatalokat a középiskolára? Nem tesz semmit! Kötelezzük az intézményeket, hogy tegyenek kivételt velük: vegyék fel őket alacsonyabb pontszámmal! Semmiféle – piacképes – szakképesítést nem ad a bolognai rendszerben folyó hároméves tömegképzés? Ettől se fájjon a fejünk! Jól hangzó nevekkel kell kozmetikázni a diplomahelyettesítő bizonyítványokat! Hogy mindezek következtében versenyképtelenné válik a magyar felsőoktatás? Meglehet. Aki többre, jobbra vágyik, elmehet tanulni külföldi egyetemekre.
Átfogó és radikális intézkedéseket kell foganatosítani ahhoz, hogy a vészhelyzet kezelhető legyen. Az iskolafenntartókra, az újjászervezendő szakfelügyeleti rendszerre és a tanszabadság lehetőségével élni tudó pedagógusokra vár, hogy az oktatás-nevelés hétköznapi gyakorlatát újra világszínvonalúvá tegyék. Ahhoz azonban, hogy tehessék a dolgukat, felül kellene vizsgálni a köz- és a felsőoktatást szabályozó törvények elvi alapjait. S nemcsak azért, mert az áprilisi választási eredmények lehetővé teszik a nemzeti-konzervatív értékrend határozottabb érvényesítését a balliberális ideológiákkal szemben, hanem mert a vészhelyzet kialakulása a jobbközép ihletésű oktatáspolitikát is korrekcióra kényszeríti. Az 1993-as közoktatási törvény legsarkalatosabb elemére: az egységes iskolarendszer koncepciójára gondolok. A törvény kimunkálásában és kodifikálásában személyes felelősséget is viselő egykori törvényhozóként be kell látnom, hogy ez a koncepció ugyanazokra a vakmerő reményekre épült, amelyek a rendszerváltozás egészéhez fűződő viszonyunkat jellemezték. Az egységes iskolarendszer egy egységesülő társadalmat feltételez, ezzel szemben nálunk az utóbbi húsz évben a korábbiakban soha nem tapasztalt társadalmi polarizáció ment végbe. Az iskola kedvező politikai környezetben ezt a kiegyenlítő, polgárosító folyamatot gyorsíthatta volna fel, előbb csak idegen testként próbálta őrizni autonómiáját, ám előbb-utóbb maga is a polarizáció eszköze, mi több, generálója lett. Az érettségivel záruló középiskola sem a hagyományos – értelmiségi elitképző – funkcióját nem tölti be, sem a felsőfokú tanulmányok folytatásának esélyegyenlőségét nem biztosítja. Az érettségi mint a polgári értékvilágra utaló státusszimbólum olyankor vált a nagy többség számára elérhetővé, amikor már sem valóságos státust, sem szimbolikus rangot nem kínált. A minőségromlás, ami ebben az iskolatípusban két évtized alatt végbement, nemcsak a gimnáziumok tekintélyét ássa alá, hanem az egyetemek színvonalát is a mélybe rántja. Ez a rendszer ma már semmi másra nem jó, mint hogy az értelmiségivé válás hamis illúzióját sugallja. Úgy rombolja le a nem értelmiségi pályák, szakmák, képesítések presztízsét, hogy közben az egyetemi diplomák értékét is súlyosan devalválja. Nem véletlen, hogy ezt az össztársadalmi problémát elsőként – és a legélesebben – a cigányoktatás egyik legtekintélyesebb szakembere vetette fel. Csovcsics Erika, a pécsi Gandhi (cigány) Gimnázium volt igazgatója így fogalmazta meg a kérdést egy konferencián: „Integrál-e az az oktatási forma, amely az eltérő kulturális értékekkel, a lehetséges szociális és nyelvi hátrányokkal nem törődve, a többségi középosztályi értékekre alapozva fogalmaz meg elvárásokat a belépő cigány gyerekekkel szemben?” Hangsúlyozom: noha a problémafelvetés politikai szempontból a legérzékenyebben a magyarországi cigányságot érinti, elvi jelentősége nem korlátozható a romaintegráció kérdéskörére. Többségben vannak azok a cigány és nem cigány fiatalok, akiknek az érdekeit jobban szolgálná egy olyan iskolarendszer, amely nem a jelenlegi egyetlen, hanem két, alapjaiban különböző képzési típuson belül teremtené meg a különböző szakmákhoz, életpályákhoz igazodó differenciálás lehetőségét.
Szögezzük le: az érettségire kifutó egységes iskolarendszer nem a benne rejlő szakmai-pedagógiai lehetőségek gazdagsága miatt, hanem gazdasági és társadalompolitikai kényszerek hatására vált uralkodóvá. Bevezetésekor azt reméltük, hogy az alap- és középfokú oktatás 18 éves korig tartó kötelező jellege lehetővé teszi a magasabb szintű általános műveltség elsajátítását és a megfontoltabb pályaválasztást. Ma már tudomásul kell vennünk, hogy egyik célját sem érheti el. Egyetlen, bár rendkívül kétes értékű politikai haszna volt: elnapolta, s ezáltal valamelyest enyhítette azt a súlyos krízist, amit a tömegessé váló fiatalkorú-munkanélküliség okozott. Ez a krízis ma már nem prolongálható. Nemzedékek dörömbölnének a munkaerőpiac kapuján, ha lenne ilyen piac, s lenne bejárata. Amíg ezt nem teremtjük meg, vagy pusztába vesző jajkiáltás, vagy akadémikus bölcselkedés minden szó, minden értekezés, amely közoktatásunk korszerűtlenségét panaszolja. De ha becsülete lesz a kétkezi munkának, ha újra értelme lesz szakmákat, mesterségeket tanulni, jól láthatóan kijelölhető iránya lehet a tanügyi reformoknak is. Enélkül minden pénz, amit az állam az oktatásra költ, lyukas zsákba ömlik, s minden erőfeszítés, amellyel a szakma menteni igyekszik a menthetetlent, a többre, jobbra érdemes magyar pedagógustársadalom kiégéséhez, gyógyíthatatlan frusztrálódásához vezet.

A szerző egyetemi docens

Szörényi László vitaindító cikkéhez (Nemzeti tudományok és oktatás. Magyar Nemzet, május 20.) eddig hozzászólt: Deme Tamás (Magyar Bálint vezényelt, a közönség fütyült; Magyar Nemzet, május 22.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.