
origo.hu
Baloldali mandátumtrükkök és túlélési harc: Dobrev, Magyar és a Momentum játszmái
A nemzeti összetartozás napja sem jelent irredentizmust vagy revizionizmust. Mások rémálmaiért hazánk nem felelhet. Szó sincs a sebek felszakításáról, épp ellenkezőleg, a helyzet tudomásul vételéről van inkább szó
Egyszer, kilencven éve a kétharmad már megvolt, csak mínuszban. Most, amikor pluszban és persze politikai, szellemi értelemben van meg, érezzük csak át, hogy micsoda mellbevágó arány is ez. A kétharmad. Csonka Magyarország nem ország? Más nincs, tehát az.
A Trianon-trauma nyomán bekövetkezett reakciók kísértetiesen emlékeztetnek a tanatológia által tudományosan leírt gyászmunka szakaszaira: megdöbbenés, harag, vádaskodás, depresszió, majd belenyugvás, elengedés. 1920. június 4-e. Érkezik a hír, egyharmadnyi maradt magyar. Később a harag, a közvád és az önvád erősödött fel és egy, a tanatológiai párhuzam szerint alig értelmezhető motívum, a revízió motívuma. Ez a motívum inkább akkor szokott jellemző lenni – és a lélektan alku címszó alatt emlegeti –, amikor saját halálos betegségével szembesül valaki. Hátha rossz a diagnózis?
A vesztes központi hatalmak, beleértve Németországot és Magyarországot, képtelenek voltak elfogadni, hogy az első világháború eredménye végleges. Hitler hitt a végső győzelemben, Horthy pedig remélte, hogy Magyarország, miképp az irredenta Hiszekegy állítja, igenis feltámadhat halottaiból, a lecsatolt tagok visszatérhetnek a testhez. Nem így történt. A második világháború szinte fénymásolta az első eredményét. Ismét veszítettünk, s a jaltai szép új időszámítás hazánk számára a trianoni területveszteség végső rögzítésével, fixálásával volt egyenértékű. Az immár visszafordíthatatlan helyzet tudomásul vétele akár az első lépés lehetett volna a gyászmunka befejezése felé, csakhogy Rákosi elvtárs szép új világában az omerta törvénye érvényesült. Aki trianoni fájdalomról, magyar nemzetről mert beszélni, annak súlyosan kellett lakolnia a hallgatás törvényének megszegéséért.
Az omerta törvénye 1956 után új tabutémával bővült: a Nagy Imre-csönddel. A Nagy Imre-csöndet a rendszerváltás áttörte, de Trianon változatlanul megmaradt tabutémának. Tovább éltek a közbeszédben a baloldal által 1945 és 1990 közt meghonosított sztereotípiák, klisék. Úgy tűnik, alkotmányos forradalom, a Fidesz plusz kétharmada szükséges a mínusz kétharmad feldolgozásához. A félbehagyott gyászmunka befejezéséhez. A rendszerváltás a Nagy Imre-omerta megtörésének jegyében ment végbe, az alkotmányos forradalom pedig a Trianon-omerta jegyében megy végbe, de aggodalomra semmi ok. Európa, ne félj! Navracsics Tibor nyilatkozta az alkotmányozás kapcsán, hogy senki sem akar itt királyt koronázni vagy prezidenciális köztársaságot. A nemzeti összetartozás napja sem jelent irredentizmust vagy revizionizmust. Mások rémálmaiért hazánk nem felelhet. Szó sincs a sebek felszakításáról, épp ellenkezőleg, a helyzet tudomásul vételéről van inkább szó. De tudomásul venni egy helyzetet csak akkor lehet, ha az kimondható. És kibeszélhető – mint fájdalom.
A tanatológiai analógia szerint bele kell törődnünk a megváltoztathatatlanba, s el kell engednünk a veszteség tárgyát. Közjogi értelemben el kell engednünk a határon túlra került magyar területeket. Szellemi és nemzeti értelemben viszont véletlenül sem szabad elengednünk a határon túli magyarokat. Itt mutatkozik meg az alapvető különbség a tanatológiai metafora és a valós helyzet, halál és élet közt. Hisz a végleg odaveszettek csak közjogi értelemben tűntek el. A trianoni gyászmunka befejezése így nem lehet az elengedés. Ellenkezőleg, épp a megtartás kell, hogy legyen.
A területek közjogi értelemben vett lelki elengedését Európa csak akkor várhatja el tőlünk, ha tudomásul veszi, hogy megtartás és elengedés ugyanannak a gyászmunkának a gesztusai. A nemzeti összetartozás napja és a kettős állampolgárságról szóló törvény épp a nemzet egységének, a megtartás jelképértékű gesztusainak nevében és jegyében teszi lehetővé a kilencvenéves gyászmunka befejezését. A közjogi értelemben vett elengedést, a helyzet visszafordíthatatlanságának méltóságteljes tudomásul vételét.
Baljós jel, hogy az MSZP önként és talán az Internacionálét dalolva ismét kivonta magát a közmegegyezés alól, és nem akar a nemzethez tartozni a nemzeti összetartozás napjára nemmel szavazva, ugyanakkor jó jel, hogy a nemzeti együttműködés a kettős állampolgárság vonatkozásában legalább létre tudott jönni. Az Országgyűlés túlnyomó többsége, beleértve az MSZP-frakció többségét is, kiállt a kettős állampolgárság mellett, kivéve néhány különutast. A kósza nem szavazatok közül Gyurcsány Ferenc nem szavazata különösképp árulkodó és jelentőségteljes. Ez a nem szavazat leleplezi, hogy a gyurcsányizmus egy olyan önálló hatalmi ág, avagy ábránd volt, amely hosszú ideig a baloldalt is bekebelezte. Gyurcsány becsületére legyen mondva, hogy hazaárulásban következetes maradt, és utólagosan sem akart úgymond megvilágosodni. A hosszútávfutó, avagy hoszszú ámokfutó magányossága ezzel végleg lelepleződött. Ahogyan Gyurcsány Ferenc a világot látja, ettől a pillanattól kezdve magánügy. Magánérdek és nem közügy. Közöd hozzá?
Kezd minden a helyére kerülni. Bennünk kezd minden a helyére kerülni, rajtunk kívül viszont már nem annyira. A szlovák politikai elit még nem értette meg azt a kettősséget, amit területeink közjogi elengedése és az ottani magyarok szellemi megtartása jelent. Ez a politikai elit még mindig területben, és nem emberben gondolkodik. Ficóék a nekünk alaptalanul tulajdonított revansizmus túszai, a szlovákiai magyarok pedig az ő magyarfóbiájuk túszai. A Fidesz és a magyar Országgyűlés elég bátor volt ahhoz, hogy ne legyen hajlandó alaphelyzetnek elfogadni ezt.
Magyarország nem fogadhatja el, hogy a szlovákiai magyarok túszok, és nem fogadhatja el, hogy a kettős állampolgárságot lehetővé tévő törvény „túszszabadítási akció”, amelynek biztonságpolitikai és egyéb kockázata lehet a határon túli magyarságra nézvést. Ha ebbe belemegyünk, jaj nekünk! Ha – miként azt Gyurcsány Ferenc és elvbarátai javasolják – tekintettel vagyunk a határon túli magyarok pillanatnyi érdekeire, ha megrettenünk a provokációktól és fenyegetésektől, akkor elfogadjuk, hogy a határon túli magyarok hazájuk túszai, a kettős állampolgársági törvény pedig túszmentő akció.
Talán eljön az idő, amikor – a nemrég még a koszovói pokolban izzó Szerbia, s a nemrég még Funar szerint táncoló Románia politikusaihoz hasonlóképp – a szlovák politikusok is felismerik, hogy mi, magyarok azzal teszünk a legtöbbet szomszédaink integritásáért, ha fel sem merül bennünk, hogy közülük bármelyik is saját állampolgáraira mint túszokra tekinthet. Szlovákia szuverenitását azzal tiszteljük meg a leginkább, ha nem szabadulni akaró túszoknak, hanem autonóm, szabad embereknek tekintjük magyar nemzetiségű állampolgárait. Állampolgároknak, akik nem büntethetők szlovák hazaszeretetükért. Merthogy a szlovákiai magyaroknak eszük ágában sincs feláldozni szlovák állampolgárságukat a kettős állampolgárságért. A Szlovákiához való ragaszkodást a mostani állás szerint paradox mód épp a hazafiassági törvényről nemrég szavazott Szlovákia – saját hazájuk – tiltja nekik.
Baloldali mandátumtrükkök és túlélési harc: Dobrev, Magyar és a Momentum játszmái
Kitört a pánik Leverkusenben Xabi Alonso utódjelöltje láttán
Nagyon nagy a baj ezzel a bolti tejjel, sürgősen kivonják a forgalomból
Magyarország nem kap a keretből + videó
Fecső Judit 450 ezres albérletet keres, miután bilincsben vitték el
Magyar Péter újabb embere vallotta be, hogy a hazája ellen dolgozik + videó
Íme Magyar Péter szeretetországa: tojással dobálják az embereket a tiszások
Rácz Jenő padlót fogott a fizetési igénytől, ennyit szakács még nem kért nála
Mutatjuk a végzetes károkat a Pannonhalmi Főapátsági Könyvtárban +fotók
Korábbi szövetségi kapitányunk kimondta, ez a magyar futballal a baja
Magyar Péter szerint Erdély román föld + videó
Lamine Yamal követelései a barcelonai csapattársait is nagy bajba sodorják
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.