Ellenőrizni kell a független hatalmi ágat is

Az ítélkezés feltételeinek javításáról tárgyal mai rendkívüli ülésén az Országos Igazságszolgáltatási Tanács (OIT). Megvizsgálja a bíróságok összevonásának, szétválasztásának lehetőségét, és az eljárások gyorsításáért javaslatot tesz jogszabályok módosítására is. Az igazságszolgáltatással kapcsolatos elképzeléseit a mai ülésen az OIT elé tárja a Transparency International. A korrupcióellenes tevékenységet végző szervezet úgy véli, az 1997-ben kialakított, akkor modernnek számító bírósági rendszerből hiányoznak az átláthatóság és a számonkérhetőség megfelelő garanciái, a függetlenség ellensúlyai.

Kulcsár Anna
2010. 06. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A bírósági elektronika csődje. A balliberális kormány 2009-ben úgy határozott, hogy idén július elsején be kell vezetni az elektronikus ügyintézést a felszámolási ügyekben, majd a polgári, a gazdasági és a közigazgatási percsoportokban is. Az OIT februárban elrendelte, hogy a megyei bíróságok teremtsék meg az ügyfeleknek a belépés lehetőségét, az úgynevezett hivatali kaput. A gyakorlatban nyilvánvalóvá vált, hogy ehhez sem a pénz, sem a szabályozás nincs meg, a bíróságok nem tudtak megbirkózni az elektronikus ügyintézés bevezetésének első, előkészítő lépéseivel sem. Annál kevésbé, mert a korábbi igazságügy-miniszter nem alkotta meg a szükséges rendeletet. A Legfelsőbb Bíróság és az OIT hivatalának tapasztalatai alapján Horváth Zsolt, a Fidesz képviselője június 11-én azt javasolta a törvényhozásnak, hogy a felszámolási eljárásokban az elektronikus ügyintézést idén július elseje helyett jövő januárban vezessék be. Június 15-én Vitányi István (Fidesz) módosító indítványt nyújtott be: a halasztást az összes polgári, gazdasági, közigazgatási ügycsoportra terjesszék ki. Az Országgyűlés várhatólag ma hozza meg döntését.


A bíróságok munkatársai többnyire úgy gondolják, társadalmi elfogadottságuk jobb annál, mint amit a különféle felmérések, tanulmányok mutatnak. Alexa Noémi, a Transparency International (TI) vezetője ezt azokból a beszélgetésekből vonta le, amelyeket bírákkal folytattak az utóbbi két évben. A korrupció megelőzéséért, a közélet tisztaságáért tevékenykedő szervezet több megyei bíróságot és ítélőtáblát keresett fel, és konzultált városi bíróságok képviselőivel is. A TI az Országos Igazságszolgáltatási Tanács mai ülésén fejti ki álláspontját a harmadik hatalmi ág korszerűsítéséről.
Az OIT azokat a javaslatokat vitatja meg ma, amelyeket Baka András főbíró kezdeményezésére különféle munkacsoportok az elmúlt fél évben dolgoztak ki. Értesülésünk szerint meghatározzák, mit kellene tenni a munkafeltétek javításáért, a bírák képzésének fejlesztéséért, az informatikai ellátottság bővítéséért. Az ügyintézést szervezeti átalakítással, bíróságok szétválasztásával és összevonásával is gyorsítanák. Információnk szerint javaslatot tesznek jogszabályok módosítására is.
A Transparency International 2007-ben hirdette meg programját a bíróságok átláthatóságának és számonkérhetőségének előmozdításáért. Nemzetközi módszertan alapján javaslatot dolgoztak ki a hazai bírósági rendszer reformjára. Ajánlásait a TI az utóbbi két évben különböző fórumokon mintegy ezer bíróval vitatta meg. Alexa Noémi szerint át kell gondolni a bírák kiválasztásának, előmenetelének szabályait. A bírói teljesítmény pontosabb mérése is elengedhetetlen. A pereket nemcsak a nagy és bonyolult eljárásokban, a megaügyekben kell gyorsítani, hanem az egyszerűbbekben is, hiszen ezt várja el a közvélemény. A TI hazai szervezete fontosnak látná, hogy kiküszöböljék azokat a rendszerhibákat, amelyek az utóbbi időben például a brókerügy kapcsán ütköztek ki. Nemcsak arra van szükség, hogy a nagy bűnpereket tárgyaló bírói tanácsokat mentesítsék az egyéb feladatoktól, hanem arra is, hogy jogszabály-módosítással lehetővé tegyék: a bírónak a tárgyaláson ne kelljen felolvasnia a több ezer oldalnyi nyomozati iratot, több száz oldal gyanúsítotti vallomást, hanem elegendő legyen ezeknek az ismertetése. Szó lehet elektronikus segédeszközök alkalmazásáról, azonban ehhez technikai fejlesztésre van szükség.
Az igazságszolgáltatás igazgatási rendszere is korrekcióra szorul – szögezte le a TI. A jelenlegi megoldást több mint tíz évvel ezelőtt, 1997-ben vezették be. Az akkor modernnek számító bírósági rendszerből hiányoznak az átláthatóság és a számonkérhetőség megfelelő garanciái: a függetlenség ellensúlyai. Azokban a nyugat-európai országokban is túlléptek a korábbi szisztémán, amelyek – mint például Spanyolország – szintén a bíróságok önigazgatási rendszerét hozták létre. A TI szerint célszerű volna, ha a tizennégy tagú Országos Igazságszolgáltatási Tanács kilenc bíró tagja közül senki sem lenne megyei elnök, ha pedig mégis, nem választhatnák újra. A megyei vezetőknek ugyanis a bírói állások és a fejlesztési összegek elosztásakor az OIT-ban módjuk lehet rá, hogy részrehajlóan döntsenek, magukat igazgassák. A Transparency International viszont azt vallja, hogy az eszközöket a munkateherrel arányosan kell szétosztani a bíróságok között. A berlini székhellyel működő nemzetközi hálózat hazai szervezete úgy látná jónak, ha a megyei bírósági elnökök helyett vagy mellett egyetemi oktatók, a tudomány képviselői vennének részt az OIT munkájában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.