Lecibálni Ady Endrét

Szerencsés Károly
2010. 06. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elképzeltem szegény jó Ady Endrét egy nagy élet jussán megszolgált nyugodt magányában, amint ricsaj zavarja meg az égi Parnasszuson. A lármát egy kis csoport kelti, amely igyekszik leráncigálni a fáradt mestert a magasból a kicsinyes politikai küzdelmek frontjára. És talán sikerül is, hiába tiltakozik némán a költő: ott áll már a mocsárban, jobbján Kovács László, balján Lendvai Ildikó.
– Ki ez a nő? – kérdi feldúltan Ady, s elindulna a Három Holló felé (két sarok), de a nő keményen tartja, nem engedi, sugdos a fülébe, nyugtalanító tekintetét a tarkóján érzi, valami Orbánról meg Kövérről beszél, s végül kiböki:
– Hiszen maga internacionalista!
Mintha fejbe vágták volna, a szenteket és bolondokat keresi, Csinszkát szólítja, de nincs ott senki, aki segítene, egyedül van a csoport fölé magasodva. Nem tud egyedül lenni még most se. Mert – miként életében – most is nevében és mellette „egy csomó senki mozog, dúl-fúl, harcol és ír, akihez semmi közöm”. Az Ady-életmű organikus egész, kincs, amely csak kevés nemzetnek adatik ezen a világon. Meríthet belőle erőt ateista és hívő, nemzetben gondolkodó és a világ egészét magába fogadó, polgár, munkás, paraszt, magyar s minden más náció, különösen a velünk élők, barát és ellenség, még a szocializmus utópiájában keringők is. Mindenkinek szabad préda az életmű, de kisajátítani nem illik. Egyoldalú politikai szándékokból szavalni egyenesen tilos. Ady maga mondja: „a magyarság bérlői, akik nemsokára nagyon meg fognak szorulni, ne próbáljanak engem argumentumnak előrántani”.
El tudunk képzelni Ady-verseket a mai magyar szocialisták nemzeti egységet megtagadó gyűlésén? S bizony hallottam Adyt a másik szélről, szintén az ő verseit skandálva. Az egyik párt éppen Ady egyik sorából vett magának nevet. („Adjatok egy jobbik világot.”) Azt mondom hát: primitív mai magyarok, hagyjátok békén költőinket, ne ráncigáljátok le őket megérdemelt talapzatukról: hiába álltok eléjük. Petőfi Sándor vagy Ady életműve agyonnyom benneteket! Keressen mindenki magához illő helyszínt, s ha a szocialistáknak Károlyi Mihály vagy éppen a szovjet „felszabadulási emlékmű” sem jó, találnak megfelelő remeket a létezett szocializmus szoborparkjában. Menjenek ki oda: Lenintől Kun Béláig hatalmas a választék…
Különösen dühítő, hogy egy retrográd társaság meri Ady Endrét a zászlajára tűzni, amelynek tevékenysége révén ez az ország olyan lett, „mintha egyenesen az ő életföltétele volna az a hazugság, mely pedig csak az ő urainak életföltétele”. Most – nagyon remélem – éppen arra teszünk kísérletet, hogy ez a hazugság megszűnjön. Hogy „az országnak hazudnak a kormányzói, s az ország azt hazudja vissza, hogy rendben van”. Ennek a kádári reflexnek végleg a múlté kell lennie. Ez valóban történelmi feladat: a kontinuitás egyértelmű Kádártól Gyurcsányig: „Nemcsak a kormány csal, általános a csalás; mi is csaljuk a kormányt. Csaljuk a kormányt, csaljuk egymást, csaljuk a jelent, és csaljuk a jövőt.” Ennek illene véget vetni, s ilyen csalás Lendvai Ildikónak Ady Endrébe karolni.
És persze nagyon igaz: „Mindaz, ami ezer éven át történt velünk, s amit szeretnénk a sorsharag számlájáéra írni, amit szépítgetünk és mártíraureolával ékesítünk, a mi tökéletlenségünk bűne, következménye egyszerűen.” A miénk, meg az ambíciók és képességek elbillent bajnokaié, a naivaké és realistáké, akik valahogy mindig odafurakodnak és odakerülnek. Igaz ez 1918-ra is, 1990-re is. Igaz volt 1908-ban és igaz ma is: „Demokrata, tudatos, erős, magyar, polgári Magyarország lehetséges itt, vagy semmi. Ha ezt nincs erőnk megcsinálni, hajtsuk járomba a nyakunkat s ne nevezzük magunkat nemzetnek és országnak.” Ady Endre nevével megtagadni a nemzet egységes fellépését a trianoni katasztrófára emlékezve: nemcsak bűn, de hiba is. (Tisztelet a kivételnek, „az egyetlen férfinak” a zsibbadt agyú szocialista frakcióból: Szili Katalinnak. Ó, milyen makacsul ült ő ott az üres padok közt egyedül. Eszembe juttatta Slachta Margitot, aki az egész parlamentben maradt ilyen egyedül 1948 júniusában, mikor nem állt fel a Himnusz alatt, és igaza volt! Akkor is, ha később azt mondta, inkább le kellett volna térdelnie.) Épp Ady programjának megvalósítására vállalkozik ma a kormányzó erő: demokratikus, tudatos, erős, magyar, polgári Magyarország megteremtésére. Melyik jelző ellenszenves a mostani baloldalon? Félek, hogy mindegyik…
Persze írt olyanokat is Ady, hogy a magyarországi tömegek jó birkanyájak, s „a szocialistákon kívül nincs a magyarországi tömegekben öntudat és kultúrerő”. Száz leleplező év telt el azóta. Benne a szocialista öntudat és szocialista kultúra évtizedei. Éppenséggel Ady halála után néhány héttel is, a Tanácsköztársaság terrorjában. Mindig áldottam a gondviselést, hogy nem kellett megérnie 1919. március 21-ét és főként 1920, június 4-ét. Így nincs joga senkinek sem emberi gyengeségeire alapozni valamiféle politikai programot. (Miként szabadkőművessége is épp ilyen gyengeség. A hasznukat akarta venni, de hamarosan világgá kürtölte: „Ezek az emberek a megalkuvásban, az egymás támogatásában s egymás titkos ügyeinek palástolásában kiválók.” S nem másban. És így: „Valószínűleg s hála istennek könnyű szívvel le kell mondanunk arról, hogy hasznukat vegyük.”) S az öntudatos és kultúrerős szocialista tömegek: ha lennének, már rég elzavarták volna a nagytőkés proletárokat és a diktatúra egykori lelkes kiszolgálóit pártjuk éléről.
Szándékosan nem verseiből idézek. Ady maga írta: költőktől csak barbárok ragadnak ki sorokat. (S életműből is csak ugyanők egy-egy verset.) Ez nem jelenti azt, hogy egy-egy sor, gondolat, kép ne kísérhetné az embert végig szerelemben, politikában. De publicisztikája olyan sokrétű, s elegendő, hogy megértsük: nem sajátíthatja ki senki Adyt. Azt írja: „Mi kösse (a kultúrembert) az ő Magyarországához, mely néhány ezer úri nomádnak a vadászterülete, s ahol, hogy a néphez ne férkőzzenek a fölvilágosítók, inkább elpusztítják a népet is.” Bizony, száz évvel később ma épp itt tartunk.
Van, amit nem igazolt az idő, nem történhetett meg, mert a XX. század elrontotta a jövendölést: „de adja az Isten, hogy a Lipótváros mai urai legalább két generációig termékenyek legyenek és – vagyonosak. A harmadik generáció már olyan lelkes, kulturális, szép magyar lesz, mint Apáczai Csere János.” Nagyon hiányzik az a harmadik generáció.
És nagyon hiányzik a hit, az optimizmus. A gyökeres fordulat a gondolkodásunkban. Hogy nincs minden ellenünk a földön. Az intellektuális forradalom, a kultúraiszony leküzdése. Annak a hosszú időszaknak a meghaladása, amikor a hatalmasoknak a derékhada „a szerencsétlen, kultúrátlan, elbutított milliók, erejük pedig a hatalomtól függőségben tartott félműveltek százezrei” voltak. Az értelmiség. „Az úgynevezett értelmiség, ha gyorsan nem jön a változás, nihilistább lesz a legnihilistább, legrosszabb értelmiségnél.”
Ezért kell forradalmi változás ma is, éppúgy, mint a XX. század elején. Nagy felelősségünk, nehogy úgy essen a forradalom, mint 1918–19-ben puffant. S ha most Ady Endrét a trianoni tragédia okán is próbálják argumentumnak felhozni, olvassák inkább: „Én a jöhető veszedelemkor arra gondolnék, hogy a magyarság szükség és érték az emberiség s az emberiség csillagokhoz vezető útja számára. Hibáit, melyek, ó, nagyon-nagyon hibáim is, akkor félretolnám egy kicsit feledni, s csak az jutna az eszembe, hogy bármi áron meg kell védeni egy pláne katonai és ultramontán gyilkossággal fenyegetett fajtát.”
El a kezekkel tehát Ady Endrétől, el költőinktől. Találja meg mindenki az életműben, ami őt erősíti, gazdagítja, de soha nem felejtve, hogy rettenetes terhet cipeltek ők: Petőfi Sándor, Ady Endre, József Attila és sokan mások: a haza és haladás terhét. A főgarabonciásokat ne próbálja senki a frakciójába ültetni – hatvanadiknak –, inkább olvassák verseiket, írásaikat. Hisz mindannyian azt üzenik, időben megújulni: forradalmi változás, de csak akkor, ha az a nemzet megmaradásáért és boldogulásáért történik.
Elvonultak a ricsajozók, Kovács elvtárs, Lendvai elvtársnő, esett szó nacionalizmusról meg progresszióról, elbontották az emelvényt is, a sajtó elviharzott, a riadt Ady Endre ott maradt egyedül. Sehol már a Három Holló meg a Japán kávéház, sehol a szentek és bolondok, a Kovács vendéglő bezárt, sehol az ős állandóság, kérdőn felnéz az égre:
– Kik voltak ezek az emberek, Uram?

A szerző történész

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.