Mázsányi bürokrácia

Akár öt százalékkal is bővítheti a gazdaságot, ha megfelelő szerkezetben elosztva, felgyorsított és leegyszerűsített pályáztatással használja fel hazánk a 2013-ig érvényes fejlesztési terv uniós támogatásait. A Magyar Mérnöki Kamara és a Magyar Pályázatkészítő Iroda szerint a bürokrácia leépítése és az uniós források elosztórendszerének áttervezése a legsürgősebb feladat.

K. Tóth László
2010. 06. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Életfontosságú kérdés a magyar gazdaság számára, hogy az elmúlt négy évben kialakított, rossz szerkezetű és alacsony hatékonyságú uniós pénzelosztó szervezeteket minél hamarabb átszabja az új kormány annak érdekében, hogy a még kifizetetlen 7000 milliárd forint valóban fejlesztési és munkahely-teremtési célokat szolgáljon, s hogy az elvesztegetett évek miatt ne essünk el végül a brüsszeli támogatásoktól.
– A fejlesztési terv hátralévő három évében a beérkező uniós források akár évi öt százalékkal is növelhetik a magyar bruttó hazai összterméket (GDP), feltéve, ha a támogatások rendszerét azonnal átalakítják, és a bürokráciát érezhetően lecsökkentik – nyilatkozta lapunknak Essősy Zsombor, a Magyar Pályázatkészítő Iroda (Mapi) vezetője. Hangsúlyozta: ma olyan nagy a káosz az uniós pénzek elosztásánál, hogy nincs az a hatalom, amely képes lenne az egyes operatív programokért felelős irányító hatóságok és a pályázatok lebonyolítását végző, úgynevezett közreműködő szervezetek jelenlegi zavaros rendszerét szabályozni, a működését valóban felügyelni. A pályázatírók szerint a ma érvényben lévő megközelítés legnagyobb hibája, hogy nem magára a beruházásra, hanem a pályázó vizsgálatára koncentrál, így nem a fejlesztések levezénylésére, hanem a pályázatírásra tanítja a támogatásért folyamodókat. Essősy szerint az elosztási rendszer töredezettsége is óriási probléma. Példaként említette a gazdaságfejlesztést célzó programokban szétszórtan fellelhető 1400 milliárd forintot, amelyet egy csatornába kellene terelni, kialakítva egy közös eljárásrendet. Harmadik elemként a szakember a közreműködő szervezetek működésének megváltoztatását jelölte meg. Itt a cél az lenne, hogy a pályázóknak valóban segítséget nyújtó, szolgáltató hivatalok jöjjenek létre a jelenlegi bürokratikus fellegvárak helyén.
– A Mapi vezetésével tavaly, közel száz külsős szakértő és pályázatíró összefogásával, elindítottunk egy szakmai programot annak feltérképezésére, miként lehetne hatékonyabbá tenni az uniós pénzek felhasználását – tájékoztatott Essősy, hozzátéve: a munkát átfogó piackutatás, valamint egy tízállomásos országos konzultációs körút egészítette ki, s ebből született az a 400 oldalas ajánláscsomag, amelyet pénteken az Újratervezés 2.0.1.0. című konferencián nyújtanak át a kormányzat képviselőinek.
A pályázatírók véleményével egybecsengő gondolatokat fogalmazott meg a Magyar Mérnöki Kamara (MMK) is, amely szerint az uniós lehetőségek kihasználását több körülmény is nehezíti. Janitsáry Iván, a szervezet kis- és középvállalkozási ad hoc bizottságának vezetője szerint a pályázatokat kezelő intézményrendszer szétaprózott, túl sok a közreműködő szervezet, ezenkívül hiányzik az egységes elbírálási rend és a projektek nyilvános programozása. – Mindezek következménye, hogy a brüsszeli finanszírozási források megnyílása ellenére 2006-hoz viszonyítva az építőipari ágazat teljesítménye egyharmadával csökkent – hangzott el az MMK legutóbbi konferenciáján.
Janitsáry Iván arra is felhívta a figyelmet, hogy az állami és önkormányzati megrendelések a tavalyi év második felére csaknem teljesen leálltak, miközben a magánerős fejlesztések aránya az építőipari termelésben harminc százalék alá esett, s ez az arány tovább romlik. Mint mondta, a helyzetet súlyosbítja, hogy a 2007 óta rendelkezésre álló uniós forrásoknak csak harmada jött be az országba, 6,25 milliárd eurót nem vettünk fel.
– Európában hátul állunk a keretek lehívásában, egy átlagos uniós pályázat három és fél évig tart Magyarországon. A felesleges adminisztráció akadályozza a pályázatok gyors lebonyolítását, melyet jól szemléltet, hogy egy pályázat átlagosan nyolcvan kilogramm iratot igényel – fogalmazott a szakember.
A konferencián elhangzott emellett, hogy az elmúlt években kialakult súlyos gazdasági viszonyok rombolják az építőipari szakképzés rendszerét, s évekig nem pótolható szakmai leépülést okoznak az építőipari mérnök szakmától a szakmunkások képzéséig bezárólag mindenhol.
– A banki és lakossági finanszírozás területén legalább egy, de valószínűleg két évig nem lehet javulásra számítani – szögezte le Janitsáry. Szerinte az irreálisan alacsony vállalási árak fennmaradása, a lánctartozások szinten maradása határozza meg az ágazatot, mivel a követelések behajtásának esélyei nem javultak, a gazdasági perek felgyorsulása érdekében pedig nem történt megfelelő intézkedés. A kamara meglátása szerint az uniós források lassú lehívása is közrejátszik abban, hogy a mérnöki vállalkozások nagy része ma saját tartalékait éli fel, leépít, vagy áron alul vállalkozik. A kamarai adatok azt mutatják, hogy az építőipari mikrovállalkozók teljesítménye ez év január–februárban 70-80 százalékkal esett vissza, az ágazaton belüli lánctartozás pedig megközelíti az ötszázmilliárd forintot.
Publicisztika a 7. oldalon

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.