A British Petroleum (BP) szakértői ma megpróbálják lezárni a mélytengeri kutat egy nappal az után, hogy Carol Browner, Barack Obama elnök energiaügyi és klímaváltozási tanácsadója kijelentette: az amerikai történelem legsúlyosabb olajkatasztrófája az, ami a Mexikói-öbölben történt – jelentette a távirati iroda. Az eredetileg a múlt hét végére tervezett, „top kill” nevű eljárás lényege, hogy előbb fúróiszappal próbálják meg eltömíteni a megsérült vezetéket, majd ha ez sikerül, akkor betonnal végképp lezárják azt. Bár a művelet nem ismeretlen az olajkitermelő iparban, arra még nem volt példa, hogy 1500 méteres mélységben alkalmazzák a módszert.
Ismert, a Deepwater Horizon április 20-án gyulladt ki és 36 órával később elsüllyedt. Azóta a megsérült kútból a legszerényebb becslések szerint is már legalább hatmillió gallon (22,7 millió liter) nyersolaj ömlött a tengerbe, s több mint 80 kilométeres szakaszt szennyezett be a sűrű nyersolaj Louisiana állam partjainál. Az olajfolt elérheti nyugaton Texast és keleten Floridát is.
Bár az amerikai kormány egyre kevésbé van meggyőződve arról, hogy a BP képes kezelni a kialakult helyzetet, egyelőre úgy tűnik, az olajcég szakértői gárdájának és felszerelésének nincsen reális alternatívája. Bobby Jindal, Louisiana kormányzója – bírálva a szövetségi kormány és az olajcég elégtelen kárelhárítási kísérleteit – bejelentette, nem várnak tovább külső segítségre: a louisianai polgárőrség a helyi állatvédő és környezetvédelmi szervezetekkel közösen próbálja megoldani a még tiszta partszakaszok védelmét.
Még nem tudni, megtisztítható-e az öböl partján fekvő lápvidék a ragacsos, mérgező olajtól – hangzott el a CBS vasárnapi tudósításában. Kormányzati tisztviselők és független tudósok szerint elképzelhető, hogy a mocsárvilág sűrű labirintusába behatoló, a halakra és egyéb állatokra veszélyes nyersolajtól csak a növényzet felgyújtásával szabadulhatnak meg. Felvetődött az is, elárasztják a szennyezett térséget, hogy a víz kimossa az olajat – jelentette az MTI. A BP közben elutasította az amerikai környezetvédelmi felügyelet (EPA) felszólítását, hogy használjon kevésbé mérgező szereket az olaj lebomlásának elősegítésére.
Egy újabb, a minap nyilvánosságra hozott tanulmányban hét hibát állapítottak meg a Deepwater Horizon balesetének hátterében. Bár külön-külön nem mindegyikért okolható a fúrótornyot üzemeltető társaság, szakértők szerint mégis elsősorban az olajcéget terheli a felelősség, mert neki volt kizárólag teljes rálátása a rendszer működésére – jelentette a Financial Times.
Tanker ütközött Szingapúr közelében. Kétezer tonna olaj ömlött a tengerbe, miután összeütközött egy olajszállító és egy teherhajó kedden Szingapúr és Malajzia között – jelentette az MTI. A tartályhajó oldalán tíz méter széles nyílás keletkezett. Sérültekről nem érkezett jelentés.

Nyom nélkül tűnt el száz éve a magyar kislány, most újra keresik a rokonai