Megkísérlik a sérült kút elzárását

Miközben ma megpróbálják véglegesen elzárni a szivárgó kutat a Mexikói-öbölben, Barack Obama elnök tanácsadója elismerte: a Deepwater Horizon balesete az amerikai történelem legsúlyosabb olajkatasztrófája.

Győr Ágnes
2010. 06. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A British Petroleum (BP) szakértői ma megpróbálják lezárni a mélytengeri kutat egy nappal az után, hogy Carol Browner, Barack Obama elnök energiaügyi és klímaváltozási tanácsadója kijelentette: az amerikai történelem legsúlyosabb olajkatasztrófája az, ami a Mexikói-öbölben történt – jelentette a távirati iroda. Az eredetileg a múlt hét végére tervezett, „top kill” nevű eljárás lényege, hogy előbb fúróiszappal próbálják meg eltömíteni a megsérült vezetéket, majd ha ez sikerül, akkor betonnal végképp lezárják azt. Bár a művelet nem ismeretlen az olajkitermelő iparban, arra még nem volt példa, hogy 1500 méteres mélységben alkalmazzák a módszert.
Ismert, a Deepwater Horizon április 20-án gyulladt ki és 36 órával később elsüllyedt. Azóta a megsérült kútból a legszerényebb becslések szerint is már legalább hatmillió gallon (22,7 millió liter) nyersolaj ömlött a tengerbe, s több mint 80 kilométeres szakaszt szennyezett be a sűrű nyersolaj Louisiana állam partjainál. Az olajfolt elérheti nyugaton Texast és keleten Floridát is.
Bár az amerikai kormány egyre kevésbé van meggyőződve arról, hogy a BP képes kezelni a kialakult helyzetet, egyelőre úgy tűnik, az olajcég szakértői gárdájának és felszerelésének nincsen reális alternatívája. Bobby Jindal, Louisiana kormányzója – bírálva a szövetségi kormány és az olajcég elégtelen kárelhárítási kísérleteit – bejelentette, nem várnak tovább külső segítségre: a louisianai polgárőrség a helyi állatvédő és környezetvédelmi szervezetekkel közösen próbálja megoldani a még tiszta partszakaszok védelmét.
Még nem tudni, megtisztítható-e az öböl partján fekvő lápvidék a ragacsos, mérgező olajtól – hangzott el a CBS vasárnapi tudósításában. Kormányzati tisztviselők és független tudósok szerint elképzelhető, hogy a mocsárvilág sűrű labirintusába behatoló, a halakra és egyéb állatokra veszélyes nyersolajtól csak a növényzet felgyújtásával szabadulhatnak meg. Felvetődött az is, elárasztják a szennyezett térséget, hogy a víz kimossa az olajat – jelentette az MTI. A BP közben elutasította az amerikai környezetvédelmi felügyelet (EPA) felszólítását, hogy használjon kevésbé mérgező szereket az olaj lebomlásának elősegítésére.
Egy újabb, a minap nyilvánosságra hozott tanulmányban hét hibát állapítottak meg a Deepwater Horizon balesetének hátterében. Bár külön-külön nem mindegyikért okolható a fúrótornyot üzemeltető társaság, szakértők szerint mégis elsősorban az olajcéget terheli a felelősség, mert neki volt kizárólag teljes rálátása a rendszer működésére – jelentette a Financial Times.

Tanker ütközött Szingapúr közelében. Kétezer tonna olaj ömlött a tengerbe, miután összeütközött egy olajszállító és egy teherhajó kedden Szingapúr és Malajzia között – jelentette az MTI. A tartályhajó oldalán tíz méter széles nyílás keletkezett. Sérültekről nem érkezett jelentés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.