Megrángatta a válság a piacot

Számottevő bevételcsökkenést és emiatt elbocsátásokkal járó takarékossági intézkedéseket hozott a gazdasági válság a távközlési szektor jó része számára. A társaságok mindennek ellenére – vagy éppen ezért – portfóliójuk bővítésével igyekeznek megtartani vagy visszacsábítani az ügyfeleket; a Magyar Telekom például új területen, az energiaszektorban vetette meg a lábát.

Bodacz Péter
2010. 06. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Noha a gazdasági-pénzügyi krízis kitörésekor és az azt követő hónapokban a távközlési piac szereplői egybehangzóan állították, hogy az kevésbé lesz hatással az ágazatra, az azóta eltelt másfél esztendő tapasztalatai mást mutatnak: a nagyvállalatok bevételei jobbára csökkentek, az erre adott válaszok pedig egyszerre jelentettek „előre menekülést” a portfólióbővítés terén és kiadáscsökkentést, ami több száz fős elbocsátásokban is testet öltött. Sovány vigasz, hogy a prognózisok abban a tekintetben megvalósultak, hogy más iparágak komolyabb vérveszteségekkel kénytelenek számolni.
A piacvezető Magyar Telekom nettó eredménye 16,4 milliárd forint volt az első negyedévben, ami 23,6 százalékkal kisebb az egy évvel korábbinál, a társaság bevétele 7,5 százalékkal 147,4 milliárd forintra mérséklődött 2009 azonos időszakához képest. Az elemzők 17,485 milliárd forint nettó profitot vártak. A társaság közleménye szerint a nyereség csökkenését alapvetően a bevételek, ezen belül a magas jövedelmezőségű hangalapú szolgáltatások visszaesése magyarázza. A cég közleménye idézi Christopher Mattheisen elnök-vezérigazgatót, aki szerint a gazdasági visszaesés és az erős verseny 2010 első negyedévében is negatív hatással volt az üzleti teljesítményre. A társaság arra törekszik, hogy tovább erősítse piaci pozícióját, működési és költséghatékonyságát. A cég egyébiránt idén 400 főt bocsát el, miközben közel százmilliárd forintot terveznek korszerűsítésekre és fejlesztésekre fordítani. A fejlesztések között első helyen szerepel az új generációs mobilszélessáv-technológia, az LTE (Long Term Evolution) bevezetése. A Magyar Telekom kapcsán érdemes megjegyezni, hogy nemrégiben az energiapiacon is megvetette lábát: az ügyfelek május 17. óta számolhatnak a társasággal mint gáz- és áramszolgáltatóval. A hazai vállalat német anyacége, a Deutsche Telekom helyzete sem lett könynyebb, aminek jeléül bejelentették: kivonulnak a New York-i tőzsdéről.
Nincs különösebb oka a héten norvég anyacége, a Telenor nevét felvevő Pannonnak sem, hiszen az elhúzódó recesszió továbbra is jelentősen meghatározta az árbevétel alakulását: ez az első negyedévben 39,2 milliárd forint volt, ami 4,1 milliárd forinttal maradt el az előző év hasonló időszakától. A beruházási költségek 1,7 milliárd forintot tettek ki 2010 első negyedévében, ami 38 százalékkal marad el az egy évvel korábbi szinttől. Az idei beruházások elsősorban a mobil szélessávú technológiákat érintik. A működés első negyedéves átszervezése és az ezzel járó leépítés összesen 250 dolgozót és egyéb, nem pannonos alkalmazottakkal betöltött pozíciót érintett. Az immár Telenor a névváltással egy időben több új terméket és olcsóbb szolgáltatásokat is bevezet: bővíti szélessávúinternet-kínálatát, valamint hetven százalékkal csökkenti az uniós adatroamingdíjakat.
A hazánkban ugyancsak jelen lévő Vodafone országos bontásban nem közölt pénzügyi eredményeket. A cégcsoport a bevétel alapján a világ legnagyobb mobilszolgáltatója, az előző évinek több mint a kétszeresére növelte nyereségét a márciussal végződött üzleti évben. A brit központú multinacionális vállalat negyedéves jelentése szerint az adózott profit 8,65 milliárd fontra nőtt az egy évvel korábbi 3,08 milliárdról, ami részint a költségcsökkentésnek köszönthető, a bevétel 8,4 százalékkal 44,5 milliárd fontra emelkedett. Ez az összeg a nyugat-európai 3,5 százalékos csökkenés és a Közép-Európát és Afrikát magában foglaló régióban 1,2 százalékos, a közel-keleti, ázsiai és csendes-óceáni térségben pedig 9,8 százalékos növekedés eredményeként jött létre.
Bár a mobilügyfél-szám csak részben fedi a társaságok ügyféltáborát, az ágazati tendenciákra enged következtetni. Tavaly összesen 432 ezerrel csökkent az ágazat ilyen ügyfeleinek száma: a Pannon 220, a T-Mobile 240 ezer kuncsaftot veszített, míg a Vodafone hatvanezer új előfizetőt gyűjtött. A T-Mobile piaci részesedése 0,45 százalékkal 43 százalékosra, a Pannoné 0,75 százalékkal 34 százalékosra mérséklődött, míg a Vodafone plusz egyszázalékos eredménnyel 22 százalékra növelte piaci részesedését 2009-ben az egy évvel korábbi eredményekhez képest.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.