Szerény versenyként aposztrofálta a nemzetközi sajtó a vasárnap véget ért 63. Cannes-i Filmfesztivál hivatalos programját. Az öszszefoglalók szerint az idei kínálatból hiányoztak az olyan mesterművek, mint például az osztrák Michael Haneke drámája, A fehér szalag, amely múlt évben Arany Pálmát kapott. Kitano Takesi, Abbász Kiarosztami és Nyikita Mihalkov legújabb műve sem nyerte el a fesztiválozók tetszését, igazából csak a brit Mike Leigh Egy újabb év című családi tragikomédiája, valamint Xavier Beauvois Emberek és istenek című filmje számított befutónak. Mundruczó Kornél versenyfilmje, a Szelíd teremtés – A Frankenstein-terv sem aratott osztatlan sikert, csak visszafogott méltatást kapott a francia liberális napilaptól, a Monde-tól.
Vasárnap aztán kiderült, hogy az Alice Csodaországbant jegyző Tim Burton vezette zsűri a magyar mozikban teljesen ismeretlen thaiföldi Apichatpong Weerasethakul rendezőnek ajánlotta a fesztivál fődíját, az Arany Pálmát Boonmee bácsi, aki emlékszik előző életeire című, fantáziában nem szűkölködő misztikus meséjéért. Xavier Beauvois Emberek és istenek című filmje „csak” második lett, azaz a zsűri nagydíját kapta: e film a beszámolók szerint rendkívüli érzékenységgel, költői módon beszél az 1996-ban Algériában legyilkolt hét ciszterci szerzetes mártíromságáról. Emberség, civil kurázsi és ellenállás a terror és a vallásháborúk idején.
A verseny történetében először megosztva adták ki a legjobb férfi alakítás díját: a spanyol Javier Bardemnek és az olasz Daniele Luchettinek. A legjobb női alakítás díját a francia Juliette Binoche, a legjobb rendezésért járót a szintén francia Mathiu Alamaric egyedül vihette haza, utóbbi a Turné című filmjéért.
A fesztivál Egy bizonyos tekintet szekciójában Kocsis Ágnes második játékfilmje, a Pál Adrienn, amely egy túlsúlyos, érzéketlenné vált ápolónő története, a nemzetközi kritikusok díját kapta. A magyar rendező 2006-os diplomafilmje, a Friss levegő annak idején a kritikusok hetén mutatkozott be Cannes-ban, Vírus című rövidfilmjével, amelyet a Cinéfondation programban vetítettek, díjat is nyert. Ez utóbbi szekcióban idén Szimler Bálint Itt vagyok című rövidfilmjét mutatták be, valamint a szlovákiai magyar Prikler Mátyás Köszönöm, jól című negyvenperces kisjátékfilmjét. Versenyen kívül mutatták be a román Andrei Ujica háromórás dokuját Nicolae Ceausescu diktátorról, amelynek képeit kizárólag propagandafilmekből válogatta, továbbá Stephen Kijak dokuját a Rolling Stonesról, A Stones száműzetésben címmel, Mick Jagger jelenlétében.
A cannes-i filmvásáron a magyar filmek nemzetközi forgalmazását végző HungariCom Kft. standját az idén is számos érdeklődő kereste fel. Spanyolországba értékesített egy öt magyar alkotásból álló csomagot, amely a Csak szex és más semmi, az Immigrants – Jóska menni Amerika!, a Valami Amerika 2., a Made in Hungaria és a Kaméleon című filmet tartalmazza. Portugáliába a Csak szex és más semmi és a Kaméleon című filmet vásárolta meg az a forgalmazó, aki Goda Krisztina Szabadság, szerelem című filmjére már korábban szert tett. Németországban a Szabadság, szerelem című alkotást 2011-ben, a forradalom 55. évfordulója alkalmából adják ki DVD-n, a Made in Hungariát ősszel 10-12 digitális kópiával mutatják be a kanadai mozik. Egy amerikai forgalmazó a Szabadság, szerelem című film bemutatóját tervezi.

Nyom nélkül tűnt el száz éve a magyar kislány, most újra keresik a rokonai