Szóló Elvileg tanár

Pethő Tibor
2010. 06. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Unott arcú pedagógusok ülnek a hetedik órai kicsöngetés és a menzaebéd elfogyasztása után az előadóban, hogy meghallgassák az épp esedékes elméleti továbbképzést. Az igazgatónő hívására a tábla elé lép egy bürokrata kinézetű ötvenes hölgy, s azon nyomban megkezdődik a power pointos, aprólékos statisztikai eredményekkel, évtizedre visszatekintő felmérési adatokkal, áttekinthetetlen képletekkel spékelt nagyelőadás. Repkednek a teremben az efféle tetszetős kifejezések: a didaktikai koncepció transzparenciája, a diszciplína és a pedagogikum küzdelme, a kooperatív tanulás. S aztán következnek a szemrehányások: pedagógusaink „országos viszonylatban” nem elég kreatívak, a kényelmes haladást biztosító frontális módszert respektálják, azaz előadják szaktárgyukat, ahelyett hogy csoportos munkával segítenék az új tananyag feldolgozását. Az eddig soha nem látott hölgy részletesen elmagyarázza – hangjában az esendőknek szóló jóindulattal –, mit csinálnak rosszul a tanárok, min kellene sürgősen változtatni a hatékonyság növelése érdekében.
A megszólítottak többsége zavartan, a tudatosabbak, köztük a több évtizede pályán lévők némi dühvel a tekintetükben fordulnak egymás felé. Letelik az első félidő, szünetet hirdetnek. A hölgy vidám hangulatban távozik a gazdasági irodába aláíratni a hivatalos papírokat. Bensőjében feltehetően az elégedettség érzésével: missziója újabb állomásán sikerült belopnia a megújulás szellemét az eltelt évek alatt talán kissé amortizálódott testületbe.
A tanáriban közben az élelmesebb kollégák a világhálón megkeresik a hölgy életrajzát. Harminc évvel ezelőtt szerezte egyetemi diplomáját, aztán két esztendeig tanított, majd elméleti pedagógiai műhelyben kezdett dolgozni, azóta is ezt csinálja, némileg persze magasabbra emelkedve a hivatali grádicson. Újból lángra kap a felháborodás: alig tanított.
Eltelik tíz perc, a tanerők félig kiürült műanyag kávéspoharakkal szállingóznak vissza a hasonló tónusban folytatódó „továbbképzésre”. A figyelem érezhetően lanyhul, a tanyát verő unalom ellen védekezve, van, aki dolgozatokat javít suttyomban, a bátrabbak olvasnak vagy keresztrejtvényt fejtenek. Aztán váratlanul felbolydul a gyülekezet. A hölgy mondanivalója végére érve arra biztatja a kollégákat, hogy bátran kérdezzenek. Egy fiatal, az egyetemet nemrég elvégzett kolléganő kissé keresetlenül érdeklődik: ha ennyire világos a szakember előtt, mi a teendő, miért nem mutatja meg a gyakorlatban, hogyan kell modern pedagógiai eszközökkel a diákokat valóban hatékonyan motiválni? Nem gondolja-e, hogy sokkal hitelesebb lenne teoretikus működése, ha elméleti kifejezésekkel teleszőtt előadás helyett a kollégákat is meghívná egy általa tartott órára, s utána megbeszélnék a tapasztaltakat? A testület egy része helyesel, mások már mennének, nem értik vagy felesleges provokációnak tartják a jelenetet. Az igazgató a fejét csóválja. A hölgy válaszában zavart jóindulat keveredik némi arroganciával. Az elméleti kutatás eredményeinek továbbadásáról, az intézeti munka hasznosságáról beszél, aztán hozzáteszi: szíve szerint ma is a katedrán állna, kezében krétával, de nem teheti. A tudományos munka egész embert kíván, és nem akar órákat elvenni a kollégáktól.
Lehet, hogy számos rossz, igénytelen tanár van, s nyilván a modern elméletekből sokat lehet okulni. A kérdés azonban némi nyugtalanságot okozva tovább motoz az emberben: mennyire adhat biztos tippeket az, aki csak „felszállópályának” tekintette a pedagógusi hivatást, s több mint negyed százada nem lépett katedrára?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.